Hoe stel je de prijs van je vakantieverhuur vast

Tips om de beste en meest competitieve prijzen voor jouw vakantiewoning te bepalen

magazine_image
  • Stel prijzen vast op basis van locatie, kenmerken en feestdagen.
  • Benadruk unieke aspecten en rechtvaardig tarieven met een sterke verhaallijn.
  • Bereken kosten om winstgevendheid te garanderen.
  • Pas prijzen aan op basis van de ontwikkelingsfase van je bedrijf.

Als je je afvraagt hoe je de prijs van je vakantieverhuur kunt vaststellen, is het overbodig te zeggen dat de prijzen van vakantiehuizen hun eigen logica volgen. Veel kenmerken van het huis beïnvloeden de berekening en vaststelling van de tarieven voor vakantieverhuur. Daaronder vallen de locatie, de kenmerken van het huis, feestdagen op de kalender, de nabijheid van toeristische attracties, de unieke details van de service, de sociaal-politieke situatie in een regio, het economische niveau, etc.

Het marktsentiment peilen en de prijs van je vakantiehuis bepalen kan enige tijd duren. Wees niet ongerust als het enkele maanden duurt voordat je het beleid volledig hebt gedefinieerd, de markt voor vakantieverhuur is veranderlijk en het opstellen van een consistent prijsbeleid dat leidt tot succes vereist ervaring en veel vallen en opstaan. Gelukkig biedt Holidu je enkele tips om de prijzen correct te bepalen en je bedrijf robuustheid en duurzaamheid te geven.

jakub-zerdzicki-LgE3whpa5VA-unsplash

Prijsstrategieën voor vakantieverhuur: bepaal je onderscheidende factor

Waarom zou een bezoeker in jouw vakantiehuis moeten verblijven? Deze vraag is het centrale punt van ons voorstel om de prijsstrategie te bepalen. Analyseer goed de aantrekkingskracht van je woning en benadruk deze door een communicatie op te stellen die de unieke aspecten naar voren brengt. Vul alle formulieren en webruimtes op platforms in en markeer de voorzieningen. Van airconditioning tot huishoudelijke apparaten, het aantal kamers, patio of terras, tot de nabijheid van monumenten of natuurlijke attracties.

Het is belangrijk dat je een sterke verhaallijn creëert. Stel een lijst van vragen op over de huurprijs van je vakantiehuis en beantwoord elke vraag met argumenten. Zo kun je de gasten en potentiële klanten de redenen voor je tarieven uitleggen. Waardeer je aanbod op een rechtvaardige manier voor beide partijen, in balans met de marktomstandigheden en in lijn met alle inspanningen die je hebt geleverd om een kwalitatieve verblijfservaring te bieden.

Het vaststellen van de prijs van een vakantiehuis: specificeer de kosten en de winstgevendheid

Het is tijd om de rekenmachine te pakken. Het is essentieel dat je alle kosten die gepaard gaan met het onderhoud van je vakantieverhuur goed kent. Een bedrijf moet van nature winstgevend zijn. Als het niet binnen een redelijke tijd dat winstgevendheidsniveau bereikt, moet het worden heroverwogen. Maak een overzicht van de kosten: materiaal en arbeid voor schoonmaak, woonverzekering, keuken- en badkamerbenodigdheden, elektriciteit, gas en water, verenigingskosten, commissie van verhuurplatforms, advertenties, lokale belastingen, etc.

Als je alles hebt, bereken dan hoeveel verblijven je moet vullen om de kosten te dekken en ga aan de slag om een gastenwervingsbeleid op te stellen waarmee je het winstgevendheidsniveau kunt bereiken. Daarna kun je steeds meer kalendersegmenten verfijnen, totdat je de maximale winstgevendheid eruit haalt.

Houd rekening met het ontwikkelingsniveau van je aanbod

Het prijsbeleid dat je helpt bij het vaststellen van de tarieven voor vakantieverhuur is meestal niet hetzelfde als je bedrijf in een embryonaal ontwikkelingsstadium verkeert, waar het nog steeds “een naam moet maken” en zich als optie moet vestigen bij het publiek, of als het al jaren is geconsolideerd in de gemeenschap en trouwe gasten heeft in bepaalde periodes. De beginfase is complex en een naam maken kan zowel werk in de woning als in de digitale aanwezigheid vereisen. Je zult tijd moeten investeren in het positioneren en geo-lokaliseren van het aanbod. Maak je geen zorgen, dit is normaal in het begin.

Dus in een vroege fase, probeer een prijs voor je vakantiehuis te definiëren die concurrerend is en je aanbod laat opvallen in zoekmachines. Gebruik formules zoals vroeg inchecken, laat uitchecken, last minute, vaste klant, doorverwezen klant… Later, wanneer je vakantieverhuuroptie populairder wordt, kun je, door goed te bestuderen welke dagen een hogere vraag hebben, de prijzen aanpassen en de winstmarge verbeteren. Voor vakantieverhuuraanbiedingen met een hoog rijpheidsniveau, is het tijd om aandacht te besteden aan details en steeds perfectionistischer te worden om de meest ideale bezettingsgraad te bereiken.

Ken de evenementenkalender in je omgeving

Je moet rekening houden met welke evenementen een “aanzuigeffect” in je omgeving kunnen hebben. Als er een belangrijk feest, een brugdag, een muziekfestival, een specifiek cultureel evenement, etc. wordt georganiseerd, kun je van deze momenten gebruikmaken om de huurprijs hoger te zetten dan voor een gemiddeld verblijf. Deze techniek is gebruikelijk in grote hotelketens en “zon- en strand” toerismebedrijven.

Als seizoensgebondenheid echter een periode van lage activiteit met zich meebrengt, kun je de prijzen verlagen of extra diensten aanbieden in een poging om een bezetting te bereiken die in ieder geval de kosten dekt in afwachting van de piekseizoenen. Dan komt het moment om een grotere winstgevendheid te behalen.

Kijk goed naar de concurrentie

Dit wordt je verteld in de eerste lessen van elke business school: “Bestudeer de concurrentie goed”. In de markt voor vakantieverhuur is dit niet alleen nuttig om een prijsbenchmark vast te stellen, maar ook om te weten wat andere woningen goed doen (en dus welke extra diensten je kunt aanbieden) en hoe je je kunt onderscheiden.

De concurrentie kan “competitie” worden (een marketingterm die samenwerking en concurrentie combineert). Dat wil zeggen, je kunt sterke relaties opbouwen met nabijgelegen woningen en bedrijven om beleid te ontwikkelen dat de betrokken bedrijven ten goede komt. Samenwerking en goede relaties met verwante bedrijven kunnen de waarde van de regio als ideale bestemming voor accommodaties vergroten. Dus open die deur als de omstandigheden het toelaten.

Analyseer de gegevens om slim te opereren

Een effectieve analyse van eigen en andermans gegevens in je regio kan het bedrijf dichter bij maximale efficiëntie brengen. Analyseer en verdeel de informatie over bezetting om intelligente beslissingen over je prijs te maken. Noteer de meest gebruikelijke doelgroep, de drukke periodes in de kalender, de aanbiedingen die de meeste klanten aantrekken, platforms die meer geïnteresseerden omzetten in gasten, strategieën om je klanten te binden en extra diensten die hen het meest tevreden stellen. Hiermee stel je een op maat gemaakt aanbod samen, elimineer je alle inspanningen die tevergeefs zijn en richt je je op het meest succesvolle model.

getty-images-ntUIwNiu0Y0-unsplash

Samenvattend

De prijs van een vakantieverhuur hangt af van veel interne en externe factoren. Van de eigen sterke punten en voorzieningen van de woning tot de marktomstandigheden, de vraag naar accommodatie of de koopkracht van de doelgroep. Het is dus raadzaam dat de prijs van de woning wetenschappelijk wordt bepaald, dat wil zeggen, dat er objectieve criteria zijn gebruikt om de uiteindelijke huurprijs vast te stellen.

Een dergelijke beslissing vereist sterke argumenten en een zorgvuldige studie. Als je dit doet met inachtneming van deze factoren, zal de verhuur van je woning er zeker baat bij hebben.

Meer artikelen in deze categorie:

Gastheren

Hoeveel kost Airbnb echt voor hosts?

Gastheren

Hoe investeren in vakantiewoningen in Spanje

Gastheren

Dit zijn de commissies van de belangrijkste vakantieverhuurplatforms in 2024

Gastheren

Hoe je je positie op Airbnb kunt verbeteren

Gastheren

Negatieve beoordelingen: tips om ze te voorkomen en erop te reageren

Gastheren

Hoe annuleringen van je reserveringen te voorkomen

Ontvang altijd de laatste reistips, last-minute kortingen en andere onverslaanbare aanbiedingen voor vakantiehuizen.
Door te registreren ga je akkoord met de Algemene voorwaarden en Privacybeleid. Je zult deals van Holidu ontvangen.