Upselling en cross-selling voor vakantieverhuur
Leer hoe je meer uit je vakantieverhuur kunt halen met upselling- en cross-sellingstrategieën
- Upselling en cross-selling kunnen inkomsten verhogen en de ervaring bij vakantieverhuur verbeteren.
- Extra diensten zijn populair, met bijna 50% van de reizigers die geïnteresseerd zijn.
- Upselling verbetert de service, cross-selling biedt aanvullende diensten, beide voordelig voor de gast.
- Implementatie van deze strategieën vereist analyse, planning en lokale samenwerkingen.
Augustus 2024
De hotelsector weet het al langer: upselling (extra verkoop) en cross-selling (kruisverkoop) zijn uitstekende strategieën om de gastervaring te verbeteren en meer inkomsten te genereren. Maar wist je dat je deze technieken ook kunt toepassen op jouw vakantieverhuur? Met een aantal kleine aanpassingen aan deze bekende marketingstrategieën kun je makkelijk jouw verkoopstrategie voor je vakantiewoning verbeteren.
Door extra diensten aan te bieden, versterk je jouw relatie met gasten en positioneer je je vakantiehuis op een voordelige positie ten opzichte van de concurrentie, bijvoorbeeld op een platform voor vakantieverhuur waar je regelmatig mee samenwerkt.
Activiteiten en diensten die vallen onder upselling en cross-selling, zoals het transporteren van gasten, welkomstpakketten, excursies en culinaire activiteiten, vormen een cruciaal segment in de reisindustrie en maken een ongekende groei door. Bijna 50% van de reizigers neemt deel aan of heeft interesse in deze activiteiten en diensten. Om de verkoop van vakantieverhuur te verhogen, is het essentieel om de toegevoegde waarde van je eigendom te verhogen met behulp van deze bronnen.
Wil je weten hoe jij upselling en cross-selling kunt gebruiken in jouw vakantieverhuur? Blijf dan lezen.
Wat is upselling?
Upselling is een veelgebruikte marketingstrategie. Wanneer een klant een aankoop overweegt of in het proces van de aankoop is, wordt er een duurdere en betere versie van de dienst of het product aangeboden. Er wordt nadruk gelegd op de extra voordelen van de betere versie om de klant te overtuigen om deze aan te schaffen in plaats van het originele product.
In de toeristische sector is het gebruikelijk om deze upgrades aan te bieden tijdens de boeking, wanneer de gast de transactie voltooit. Maar het is ook effectief om deze upgrades na de reservering aan te bieden, wanneer de vakantiewoning al geboekt is. Het aanbieden van deze services voorafgaand aan de aankomst, ongeveer een week voor het inchecken, zou de meest effectieve aanpak zijn. Zo speel je in op de voorpret die gasten ervaren voor hun vakantie.
Welke upgrades kun je aanbieden? Een vroege check-in en een latere check-out dan de standaard tijd is verleidelijk voor gasten. Ook een ontbijt met lokale producten gedurende het hele verblijf kan hieronder vallen. Het inhuren van een persoonlijke chef voor lunches zou een ongeëvenaarde upgrade zijn om te profiteren van de gastronomie van de locatie. De enige beperking is je eigen verbeelding.
Wat is cross-selling?
Cross-selling is een marketingtechniek die wordt gebruikt om meer inkomsten te genereren en tegelijkertijd een meer complete ervaring te bieden. Er wordt een aanvullende dienst aangeboden bij het reeds aangeschafte product. Bij vakantieverhuur worden complementaire diensten aangeboden naast de reeds aangekochte hoofddienst. Cross-selling kan worden verward met upselling, maar het is belangrijk om ze goed te kunnen onderscheiden. Bij cross-selling bied je aanvullende producten en diensten aan, terwijl je bij upselling een beter product of een upgrade aanbiedt.
Het huren van een vakantieappartement is een zeer winstgevende activiteit die voortdurend evolueert, en daarom wordt de concurrentie in de sector steeds groter. Het is voldoende om een kijkje te nemen op enkele van de beste websites voor vakantieverhuur om dit te bevestigen. Als je je wilt onderscheiden van andere accommodaties is het belangrijk om vanuit het perspectief van de gast te denken, en het is duidelijk dat zij niet langer genoegen nemen met alleen een plek om te ontspannen tijdens hun reizen. Nu wordt veel meer waarde gehecht aan de nieuwigheid en originaliteit die de services en ervaringen die gekoppeld zijn aan de accommodatie kunnen bieden.
Daar kan je gebruik van maken tijdens cross-selling. De mogelijkheden zijn eindeloos. Van excursies, tickets voor culturele evenementen of concerten, degustaties en culinaire workshops, op maat gemaakt vervoer, inclusief een lokale gids, sportuitrusting (fietsen of kano’s, afhankelijk van de locatie), enz.
Enkele stappen om upselling- en cross-sellingstrategieën met succes toe te passen
Er zijn verschillende manieren om deze strategieën te plannen en te implementeren om meer klanten naar het reserveringsplatform te trekken. Om ze effectief toe te passen, is het belangrijk om ze in een plan te integreren:
- Ontwikkel een verkoopstrategie. Om ervoor te zorgen dat de tijd die wordt besteed aan het plannen van de verkoopstrategie niet verspild wordt en de resultaten een positieve impact hebben op je vakantieverhuurbedrijf, is het allereerst nodig om een grondige analyse van de markt uit te voeren. Bestudeer welke soorten diensten het meest gevraagd worden door potentiële gasten in jouw regio en weeg de voor- en nadelen, sterke en zwakke punten af.
- Maak een dienstenaanbod aangepast aan jouw specifieke vakantiewoning. Bekijk de eventuele zwakke punten van de accommodatie en denk aan diensten die het aantrekkelijker kunnen maken voor gasten. Als de woning ver verwijderd is van stedelijke gebieden, maak het dan gemakkelijk voor gasten door vervoer te regelen en zelfs een supermarktdienst aan te bieden.
- Bereken de potentiële inkomsten van de mogelijke diensten en aanbiedingen. Bereken wat ze je zullen kosten en hoeveel je ervoor zal vragen. Het beheer van deze diensten vereist tijd en geld, dus het is aan te raden om ze geleidelijk aan te introduceren om te zien hoe de vraag reageert. Begin met de diensten die makkelijk te introduceren zijn en die je goede inkomsten zullen genereren.
- Zorg ervoor dat gasten weten welke diensten je aanbiedt. Neem een lijstje van aanvullende diensten op in je advertentie. Het is ook aan te raden om een bericht of e-mail te sturen naar je gasten die geboekt hebben, zodat ze meer informatie kunnen lezen over je aanbod en kunnen kiezen welke diensten ze graag reserveren. Vraag ook aan je gasten om een review achter te laten van je vakantiewoning én de diensten die ze hebben gebruikt tijdens hun verblijf. De beoordelingen van gasten online hebben meer invloed dan we denken, omdat ze helpen om twijfelende gasten te overtuigen.
- Zoek samenwerkingen met lokale bedrijven of professionals. Het is erg belangrijk om steun te krijgen van een bedrijf of leverancier die een dienst kan aanbieden die je alleen niet kunt leveren. Op lokaal niveau worden dit soort initiatieven zeer gewaardeerd vanwege de verschillende voordelen die de gemeenschap kan opleveren. Op deze manier draag je bij aan de promotie van lokale bedrijven, zoals restaurants of ambachtswinkels, terwijl zij jouw vakantieverhuur helpen promoten onder hun klantenkring.
Het belang van de gastervaring als doel
Upselling- en cross-sellingtechnieken in de toeristische sector hebben zich bewezen als essentiële onderdelen voor het verbeteren van het verblijf van de gast. De ervaring van de reiziger is de sleutelfactor geworden om te groeien in deze branche, en dit kan uiteindelijk het verschil maken tussen succes en mislukking. Naarmate deze sector groeit, groeien ook de extra diensten en de bijbehorende kwaliteitsnormen die streven naar het bieden van het best mogelijke product.
Als gastheer is het een must om dergelijke diensten aan te bieden. Dankzij hun vermogen om de kwaliteit van de vakantieverhuur te verbeteren, kun je jouw accommodatie onderscheiden van de concurrentie.