Hoe problematische gasten te vermijden in je vakantiewoning

Voorkom problemen met AirBnB met deze tips voor het screenen van gasten en omgaan met conflicten

magazine_image
  • Manieren om potentiële gasten te screenen
  • Andere tips om problemen en conflicten te voorkomen
  • Wat doe je als er toch een conflict ontstaat?

September 2024

Je huurt je vakantiewoning het liefste aan gasten die er met plezier gebruik van maken. Beleefde, nette mensen die met zorg omgaan met jouw vakantiewoning. Maak je gebruik van een website voor vakantieverhuur? Dan weet je natuurlijk niet altijd precies met wie je te maken hebt. Gelukkig bieden de meeste portalen voor vakantieverhuur wel methoden aan om jouw gasten te screenen. Zo voorkom je dat problematische gasten jouw vakantiewoning betreden en hoef je je geen zorgen te maken over schade of conflicten. Hier ontdek je wat je kunt doen om problematische gasten te weren en om conflicten te voorkomen en effectief op te lossen.

getty-images-2CyTtEec2ng-unsplash

Manieren om gasten te screenen

De beste manier om een probleem met AirBnB of je gasten te voorkomen, is door vooraf een goede screening te doen. Het is bij een website voor vakantieverhuur niet toegestaan om te discrimineren op basis van leeftijd, geslacht, achtergrond of andere persoonlijke kenmerken. Het is wel toegestaan om je vakantiewoning enkel te verhuren aan bepaalde gezelschappen of huurders die aan jouw kwaliteitseisen voldoen. Dit zijn enkele manieren om jouw gasten te screenen.

Bekijk het profiel

Wanneer je gebruikmaakt van een portaal voor vakantieverhuur, heb je de mogelijkheid om het profiel van huurders te bekijken. Op dit profiel vind je wat basisinformatie, zodat je een beeld krijgt van de persoon die jouw vakantiewoning wil huren. Hier ontdek je ook recensies wanneer iemand al vaker een vakantiewoning heeft gehuurd. Bekijk deze recensies om te zien wat andere verhuurders over deze persoon te zeggen hebben. Is het een nette huurder die zijn afspraken nakomt? Of juist iemand die in het verleden al voor problemen gezorgd heeft?

Stel een vragenlijst op

Wanneer een gast een aanvraag instuurt om je vakantiewoning te mogen huren, kun je bij veel websites voor vakantieverhuur een vragenlijst aan de aanvraag toevoegen. Gebruik deze vragenlijst om een beeld te krijgen van het gezelschap. Vraag bijvoorbeeld naar het aantal gasten en de reden van het verblijf. Wil je bijvoorbeeld niet dat er een wild vrijgezellenfeest wordt georganiseerd in je vakantiewoning? Dan is dit een goede manier om dat soort gezelschappen te onderscheppen.

Accepteer alleen geverifieerde gasten

Het geeft een iets geruster gevoel wanneer je zeker weet dat je gasten zijn wie ze zeggen dat ze zijn. Daarom is het op een portaal voor vakantieverhuur ook mogelijk om alleen gasten te accepteren die een geverifieerd profiel hebben. Dit betekent dat ze hun paspoort of identiteitsbewijs door het portaal hebben laten controleren. Hierdoor weet je zeker dat hun identiteit klopt. Mocht er toch een conflict ontstaan? Dan is het ook makkelijker om eventuele schade bij de juiste persoon te verhalen.

Zo voorkom je conflicten met gasten

Zelfs wanneer je een goede screening doet, zijn conflicten niet helemaal onvermijdelijk. Er zijn nog een paar extra dingen die je kunt doen om de huur van je vakantiewoning zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Stel duidelijke regels op

Het is voor iedereen prettig wanneer ze weten waar ze aan toe zijn. Heb jij dus bepaalde dealbreakers waar gasten zich écht aan moeten houden? Communiceer daar dan duidelijk over. Laat de regels op verschillende plekken terugkomen.

  • In de advertentie
  • In de bevestigingsmail
  • In de mail met incheckinstructies
  • Op relevante plekken in de woning
  • In de huurovereenkomst

Dit kan gaan over regels rondom roken in de vakantiewoning, maar ook over het aantal gasten in het verblijf of het toestaan van huisdieren. Zijn er bepaalde lokale wetten waar huurders van je vakantiewoning zich aan moeten houden? Communiceer dit ook altijd duidelijk door dit meerdere keren aan te geven.

Ga af op je gevoel

Soms is er geen concrete reden om een bepaalde verhuurder uit je vakantiewoning te weren. Toch krijg je het gevoel dat deze huurder niet de beste intenties heeft. Wees niet bang om dat gevoel te vertrouwen. Soms vertelt je intuïtie je gewoon dat een huurder voor mogelijke problemen gaat zorgen. Het is dan beter om dat gevoel te volgen dan om het risico te lopen dat er slecht wordt omgegaan met jouw waardevolle vakantiewoning.

Blijf communiceren

Heb je de huurder de sleutels van je vakantiewoning gegeven? Zorg er dan voor dat je altijd bereikbaar bent en blijft. Mogelijk lopen huurders tegen een probleem aan of zijn ze ontevreden. Des te sneller je een oplossing biedt, des te kleiner de kans dat het probleem gaat escaleren. Zo voorkom je niet alleen ontevreden gasten, maar ook dat zij uiteindelijk slecht om zullen gaan met jouw vakantiewoning.

Dit geldt ook wanneer je merkt dat je vakantiewoning niet volgens afspraak gebruikt wordt. Misschien krijg je signalen van omwonenden dat er sprake is van geluidsoverlast. Neem dan zo snel mogelijk contact op met de huurders, eventueel door zelf even langs te gaan. Ga het gesprek met elkaar aan en voorkom op die manier verdere problemen.

Wat moet je doen als je een conflict hebt?

Natuurlijk doe je er alles aan om een conflict met je gasten te voorkomen. Toch kan het gebeuren dat problematische gasten voor overlast zorgen of schade veroorzaken. In dat geval is het belangrijk om vooral gebruik te maken van de bescherming die je via een website voor vakantieverhuur krijgt. Grote spelers, zoals AirBnB, Booking en Holidu, hebben allemaal een klantenservice voor hosts. Deze klantenservice helpt je om een geschikte oplossing te vinden bij een conflict.

In veel gevallen ben je ook verzekerd voor schade aan je vakantiewoning wanneer deze door gasten veroorzaakt wordt. In dat geval moet je een claim indienen via het portaal voor vakantieverhuur. Via het portaal wordt de schade beoordeeld en doorloop je alle stappen om een vergoeding te krijgen voor de reparatiekosten. Natuurlijk kun je ook een eigen verzekering afsluiten. Dat maakt de lijntjes iets korter en betekent dat je een vaste contactpersoon hebt wanneer er een probleem is met je vakantiewoning.

Mag je conflicterende huurders uit een vakantiewoning zetten?

Misschien is er nog geen sprake van schade, maar merk je dat huurders de regels van je vakantiewoning overtreden. In dat geval is het belangrijk om jouw rechten te kennen. Neem altijd eerst contact op met de website voor vakantieverhuur wanneer je huurders uit de vakantiewoning zou willen zetten. Kijk ook goed het huurcontract na. Heb je op basis van dat contract een goede basis om de huurders uit je vakantiewoning te kunnen zetten? Pas wanneer er een legale basis voor is, is het mogelijk om probleemhuurders uit je vakantiewoning te krijgen. Dit is dan ook de reden dat een goed, duidelijk huurcontract zo belangrijk is wanneer je besluit je vakantiewoning te verhuren.

Meer artikelen in deze categorie:

Gastheren

Gastenscreening voor vakantieverhuur: waar moet je op letten?

Gastheren

E-mails naar gasten: beste tips en praktijken

Gastheren

Betaalmethoden voor vakantieverhuur: wat is de beste optie?

Gastheren

Een blog voor vakantieverhuur starten? Dat doe je zo

Gastheren

Upselling en cross-selling voor vakantieverhuur

Gastheren

Vakantieverhuur zonder eigenaar te zijn: starten met AirBnB verhuur

Ontvang altijd de laatste reistips, last-minute kortingen en andere onverslaanbare aanbiedingen voor vakantiehuizen.
Door te registreren ga je akkoord met de Algemene voorwaarden en Privacybeleid. Je zult deals van Holidu ontvangen.