Een blog voor vakantieverhuur starten? Dat doe je zo

Praktische tips en adviezen om een effectieve blog voor vakantieverhuur te beginnen, voor de marketing van vakantiehuizen

magazine_image
  • Bepaal je doelpubliek
  • Schrijf relevante en waardevolle inhoud
  • Zorg voor een mooie website
  • Trek bezoekers aan met SEO
  • Verdien geld met je blog voor vakantieverhuur

September 2024

Er zijn verschillende marketingtechnieken voor vakantieverhuur. Je kunt jezelf profileren op platforms als Holidu, traditionele folders verspreiden, maar ook een blog voor vakantieverhuur starten. Je vraagt je misschien af: hoe begin ik een blog voor vakantieverhuur en wat zijn goede ideeën voor de inhoud van de vakantieblog? Hier vind je niet alleen concrete ideeën, maar ook tips om het meeste uit je blog voor vakantiehuisverhuur te halen. Zo deel jij je vakantiehuis met een groter publiek.

Vind jouw niche

Een van de eerste dingen om over na te denken bij het starten van een blog voor vakantieverhuur, is wat je niche is. Het internet staat vol met blogs over vakantiewoningen, dus wat maakt die van jou speciaal? Probeer een zeer specifiek onderwerp te vinden. Zo kun je jouw blog marketen als dé specialist op een bepaald gebied. Heb je bijvoorbeeld vakantiewoningen in een specifieke streek? Of ben je bekend met speciale excursies in de omgeving? Probeer dat te gebruiken om jouw niche te vinden. Ook een blog voor een specifieke doelgroep, zoals vrijgezellenfeesten, oudere rustzoekers of juist cultuurliefhebbers, kan slim zijn.

owner holiday rental on his blog

Zorg voor waardevolle inhoud

Nadat je jouw niche hebt gevonden, is het belangrijk om waardevolle content te gaan creëren. Een blog moet meer zijn dan alleen een marketingtechniek voor vakantieverhuur. Bezoekers zijn niet op zoek naar advertenties, maar naar nuttige informatie. Probeer je in te beelden waar vakantiegangers naar op zoek zijn. Dat kan de meest uiteenlopende informatie zijn.

  • Leuke uitjes voor jonge gezinnen in de regio.
  • De lekkerste plekken om te dineren in de omgeving.
  • Lokale excursies voor cultuurliefhebbers.
  • Mooie wandelgebieden in de buurt.
  • Gezellige bakkerijen om ‘s ochtends brood te halen.
  • Praktische informatie over de bestemming: waar moeten gasten rekening mee houden?
  • Informatie over de lokale cultuur.
  • Taaladvies voor buitenlandse bestemmingen. 

Probeer deze informatie altijd te koppelen aan jouw niche. Dat is de beste manier om bezoekers van je blog tips te geven waar ze daadwerkelijk wat aan hebben.

Denk aan de vormgeving

De inhoud is het belangrijkste bij een blog, maar het oog wil ook wat. Probeer de lay-out overzichtelijk te maken, maar kies ook voor een stijl die bij je vakantiewoning past. Een huis op het platteland vraagt natuurlijk om een andere stijl dan een appartement in een bruisende stad. Probeer hier ook rekening te houden met je doelgroepen. Gebruik kleuren, foto’s en lettertypes die hen aanspreken.

Hoe krijg je bezoekers op je blog voor vakantieverhuur?

Je hebt met zorg een blog samengesteld, aangepast aan jouw niche en doelgroepen, met unieke inhoud en een mooie stijl. Je bent nu klaar om je blog te gebruiken om meer reservaties te krijgen! Maar dat werkt alleen wanneer mensen je blog ook bezoeken. Het aantrekken van bezoekers is vaak een van de grootste uitdagingen. Hier vind je enkele manieren om meer publiek te trekken met je blog.

Denk aan SEO

Houd bij het beheer van je blog voor vakantieverhuur rekening met SEO. Dit is de afkorting voor search engine optimization. Simpel gezegd: het is een manier om jouw website voor vakantieverhuur op een natuurlijke manier hoog in Google te laten scoren. Dat doe je door rekening te houden met een paar principes.

  • Schrijf teksten over onderwerpen waar daadwerkelijk naar gezocht wordt. Welke zoektermen gebruiken mensen binnen jouw doelgroep en naar welke informatie zijn ze echt op zoek?
  • Gebruik zoektermen in je teksten, zodat mensen die deze zoektermen gebruiken ook makkelijker bij je blog uitkomen.
  • Zorg altijd voor unieke content. Kopieer geen teksten van andere blogs en gebruik ook niet dezelfde tekst keer op keer op je website.
  • Verwerk relevante afbeeldingen in je teksten en voorzie deze van een omschrijving met een belangrijke zoekterm.
  • Probeer interne links in je teksten te gebruiken. Het is nog beter om jouw blog gelinkt te krijgen op een andere grote website, voor sterke linkbuilding.

Maak gebruik van social media

Social media is een krachtig middel. Het is een volledig gratis manier om op te vallen bij een groot publiek. Zorg ervoor dat je weet op welke platforms jouw potentiële huurders te vinden zijn. Is dat een jong publiek dat vooral op TikTok zit? Of juist jonge ouders die mogelijk wat meer tijd besteden op Instagram? Door jouw doelgroep te kennen, kun je inzetten op de platforms die er echt toe doen voor jouw vakantiewoning.

Natuurlijk kun je ook gewoon breed inzetten. Probeer posts te maken die geschikt zijn voor Instagram, Facebook, Pinterest, TikTok en YouTube. Vaak is het mogelijk om posts makkelijk over te zetten op meerdere platforms. Zo bereik je iedere mogelijke doelgroep. Een andere strategie is om te betalen en zo jouw artikelen als reclame te verspreiden. Zo krijgen meer gebruikers op social media je profiel en blog te zien. Het is ook mogelijk om samen te werken met influencers, om zo jouw accommodatie te promoten.

Betrek je lezers bij de blog

Engagement is een belangrijke term wanneer het gaat om websites promoten. Wanneer bezoekers op je artikelen reageren of een duimpje achterlaten, kunnen zoekmachines je artikelen als waardevoller bestempelen. Daardoor eindig je weer hoger in de zoekresultaten en trek je dus een groter publiek. Zorg voor betere engagement door je bezoekers bij je artikelen te betrekken. Vraag of zij specifieke aanraders hebben voor activiteiten in de omgeving of naar hun favoriete lokale lekkernijen. Die concrete vragen vergroten de kans op reacties. Dat zorgt er ook weer voor dat bezoekers vaker terug willen komen. Ze worden namelijk echt betrokken bij jouw verhalen.

Hoe verdien je geld met een blog voor vakantiehuisverhuur?

Er zijn twee grote manieren waarop een eigen blog je geld op kan leveren. Wij leggen je uit hoe dat zit.

Jouw vakantiewoningen marketen

Wanneer je vakantiewoningen bezit, wil je deze natuurlijk wel verhuren. Naast advertenties op een portaal voor vakantieverhuur, is een eigen blog een goede manier om publiek te trekken. Je krijgt dan de kans om een ander publiek aan te spreken en om te laten zien wat er allemaal te beleven valt in de omgeving van je vakantiewoningen. Verwijs dan wel altijd door naar een manier waarop bezoekers jouw vakantiehuis kunnen boeken. Zo adverteer je je vakantiehuis op een waardevolle manier.

Advertenties

Wist je dat het ook mogelijk is om geld te verdienen met een blog wanneer je niks verkoopt? Het is mogelijk om advertenties te plaatsen op je website. Andere bedrijven betalen voor deze plekken op jouw blog. Wanneer je een goed bezochte website voor vakantieverhuur hebt, levert dat zeker een mooi zakcentje op. Ook kun je samenwerken met lokale ondernemers die misschien wel in een artikel genoemd willen worden. Zo verdien je naast de verhuur van je vakantiewoning ook nog extra geld, terwijl je ook gewoon reclame maakt voor je vakantiehuis.

Meer artikelen in deze categorie:

Gastheren

Upselling en cross-selling voor vakantieverhuur

Gastheren

Vakantieverhuur zonder eigenaar te zijn: starten met AirBnB verhuur

Gastheren

Alles wat je moet weten over co-hosten op Airbnb

Gastheren

Hoe start je een AirBnB-bedrijf?

Gastheren

Een biedingsbrief schrijven om een woning te kopen: de beste tips

Gastheren

Hoe maak je een welkomstboek voor een vakantiewoning

Ontvang altijd de laatste reistips, last-minute kortingen en andere onverslaanbare aanbiedingen voor vakantiehuizen.
Door te registreren ga je akkoord met de Algemene voorwaarden en Privacybeleid. Je zult deals van Holidu ontvangen.