Gastenscreening voor vakantieverhuur: waar moet je op letten?
Ontdek praktische tips voor gastenscreening, zodat jouw vakantiewoning in veilige handen is
- Waarom is het een goed idee om je gasten te screenen?
- Technieken om aan gastenscreening te doen
- Tips om problematische gasten te herkennen
September 2024
Je bent natuurlijk trots op je vakantiewoning. Deze heb je met zorg gekocht, ingericht en geadverteerd op een website voor vakantieverhuur. Je grootste angst als verhuurder is dat gasten niet zorgzaam omgaan met jouw vakantiewoning. Daarom is het zo belangrijk om tijd te investeren in gasten selecteren voor vakantieverhuur. Natuurlijk zou je iedere boeking wel aan willen nemen, maar een goede selectie kan serieuze problemen met je woning voorkomen. Hier ontdek je hoe een gastenscreening uit te voeren en hoe je slechte gasten vermijdt op een portaal voor vakantieverhuur.
Waarom is een gastenscreening voor vakantieverhuur belangrijk?
Een gastenscreening houdt in dat je vooraf inschat of gasten een geschikte kandidaat zijn om jouw vakantiewoning te huren. Dat kun je doen zodra ze contact met je opnemen, maar ook wanneer ze een boeking maken via een website voor vakantieverhuur. Een gastenscreening is slim om zowel jou als jouw omgeving en de gasten tevreden te houden. Een screening zorgt namelijk voor een paar extra zekerheden.
- Je verkleint de kans op schade aan je vakantiewoning en de bijbehorende kosten en reparatiewerken.
- Je verkleint de kans op overlast voor buren van je vakantiewoning.
- Je verkleint de kans op negatieve recensies door huurders met onterechte verwachtingen.
- Je verkleint de kans dat huurders het verkeerde vakantiehuis boeken voor hun gezelschap of type vakantie.
- Je verkleint de kans op conflicten met je gasten
Dankzij websites voor vakantieverhuur is het steeds makkelijker om de huur van je vakantiewoning te regelen. Dit maakt het ook makkelijker voor potentiële gasten om je te vinden en om zonder enig persoonlijk contact je vakantiewoning te huren. Daarom is het extra belangrijk om tijd te investeren in een gastscreening voor vakantieverhuur. Deze screening zorgt ervoor dat de verwachtingen bij jou en je gasten gelijk zijn.
Hoe kun je gasten selecteren voor vakantieverhuur?
Voordat je kunt weten waar je op wilt selecteren, is het wel belangrijk te weten hoe je informatie krijgt voor een selectie. Adverteer je een vakantiehuis op een website voor vakantieverhuur, bijvoorbeeld via Holidu? Dan heb je als voordeel dat potentiële huurders ook een profiel hebben. Op dit profiel vind je informatie die van belang kan zijn. Zo zie je niet alleen de leeftijd en de nationaliteit van een gast, maar soms ook extra informatie zoals foto’s of speciale behoeften. Een portaal voor vakantieverhuur zal de identiteit van huurders altijd controleren door middel van een paspoort- of ID-check.
Ook hebben huurders op websites voor vakantieverhuur meestal een bepaald aantal sterren. Deze hebben ze gekregen van eerdere verhuurders waar ze een vakantiewoning bij hebben geboekt. Deze verhuurders beoordelen hun gasten op het gebied van communicatie, netheid en het wel of niet veroorzaken van overlast. Zo zie je direct of een gast een goede status heeft of in het verleden al problemen heeft veroorzaakt bij andere huurders. Aan de hand van die informatie kun je jouw keuzes maken.
Tips voor gastenscreening
Er zijn genoeg zaken waar je op kunt screenen wanneer je jouw vakantiewoning gaat verhuren, maar hoe zorg je ervoor dat dit proces netjes en overzichtelijk verloopt? Wij geven je een paar tips voor gastenscreening, zodat je jouw woning alleen verhuurt aan gasten die echt bij de vakantiewoning passen.
Maak een (korte) vragenlijst
Bij veel websites is het mogelijk om een paar vragen aan je boekingsaanvraag toe te voegen. Gasten moeten deze vragen beantwoorden om de boeking in te dienen. Zo kun je vragen naar de samenstelling van het gezelschap, maar ook naar de reden van de reis. Wil je dus geen jongeren op een vrijgezellenfeest ontvangen? Of is je vakantiewoning niet geschikt voor gezinnen met kleine kinderen of gezelschappen met huisdieren? Dan kun je deze aanvragen direct filteren.
Stel boekingsvoorwaarden op
Het is lastig om per situatie in te schatten wat een geschikte huurder is. Daarom kun je het jezelf en huurders makkelijker maken door boekingsvoorwaarden op te stellen. Dat kan een minimale rating van 4 sterren zijn, maar ook een verplichte controle van paspoorten of identiteitsbewijzen. Ook een minimum aantal eerdere boekingen kan een vereiste zijn. Je accepteert dan alleen mensen die al minstens één of twee keer succesvol een vakantiewoning hebben geboekt via dezelfde website.
Begin direct met goede communicatie
Goede communicatie helpt je altijd om de juiste verwachtingen te scheppen. Heb je dus een boeking ontvangen? Stuur dan direct een (gepersonaliseerde) e-mail naar de gasten. In deze e-mail kun je eventueel om extra informatie vragen. Je kunt ook vragen naar reisplannen en alvast informatie geven over de omgeving van het vakantiehuis en bepaalde huisregels. Zo leer jij je gasten alvast kennen, maar weten gasten ook wat voor soort vakantiewoning jij aanbiedt.
Maak gebruik van de functies op websites voor vakantieverhuur
Een portaal voor vakantieverhuur heeft vaak allerlei handige functies die je helpen om kennis te maken met je gasten. Zo is het bij veel websites mogelijk om een ID of paspoort te laten controleren. Zo kun je ervoor kiezen om alleen gasten te accepteren met een geverifieerd identiteitsbewijs. Kijk ook altijd naar de recensies van andere verhuurders. Dit is een overzichtelijke functie die je meteen een beeld geeft van je potentiële huurders. Iemand met enkel goede recensies zal je vakantiehuis waarschijnlijk in goede staat achterlaten.
Kijk ook eens op andere portalen voor vakantieverhuur
Je bent zelf misschien wel actief op meerdere websites voor vakantieverhuur. Zo kun je via Holidu makkelijk jouw vakantiewoning adverteren op meerdere portalen. Voor je gasten geldt hetzelfde. Zij kunnen ook een profiel hebben op verschillende websites. Doe je dus een AirBnB gastenscreening, maar twijfel je aan de correctheid van het profiel? Zoek dan ook eens op andere websites naar deze gast. Mogelijk kom je dezelfde persoon op een ander platform tegen, maar dan ineens met zeer slechte recensies. Deze extra controle kan dus problemen voorkomen.
Vertrouw je gevoel
Als laatste is het belangrijk om vooral ook je intuïtie te vertrouwen. Misschien heb je om de een of andere reden een slecht gevoel bij een gast. Ook het ontwijken van vragen of het geven van tegenstrijdige antwoorden kunnen redenen zijn om een gast te weigeren. Het gaat uiteindelijk om jouw vakantiewoning. Zorg er dus voor dat je deze echt met een goed gevoel toevertrouwt aan je gasten. Is dat gevoel er niet? Dan mag je gewoon nee zeggen.
Hoe herken je problematische gasten?
Het is niet altijd makkelijk te zeggen welke gasten problemen kunnen veroorzaken. Er zijn wel een aantal tekenen om op te letten bij het screenen van huurders van je vakantiewoning.
- Geen of alleen maar negatieve recensies.
- Ontwijkende antwoorden of minimale communicatie.
- Zeer last minute boekingen.
- Geen informatie op het profiel.
- Ongebruikelijke verzoeken voor de betaling.
- Verzoeken om de huisregels te wijzigen.