Hoe bereken je de winstgevendheid van een vakantieverhuur?
Ontdek hoe je eenvoudig de winstgevendheid van je eigendom kunt berekenen
- Steeds populairder: Reizigers verkiezen vakantieverhuur vanwege privacy en zelfstandigheid.
- Winstgevendheid berekenen: Het is essentieel om inkomsten, uitgaven en investeringen te overwegen om de prestaties te beoordelen.
- Belangrijke verbeteringen: Het maken van een website, gebruik van beheersoftware en toepassen van dynamische prijzen verhogen de winstgevendheid.
- Handige tools: Het gebruik van rekenmachines en het volgen van goede praktijken verbetert de prestaties van de verhuur.
Juli 2024
De sector van de vakantieverhuur blijft groeien. Wat begon als een bescheiden zakelijke activiteit is de afgelopen jaren explosief toegenomen. Een aanzienlijk percentage gasten dat gewend is aan hotels, heeft nu de voorkeur voor vakantiehuizen. De redenen zijn divers:
- Meer privacy
- Zelfstandigheid
- Meer ruimte
- Goedkopere prijs
Daarnaast zijn reisbureaus en makelaars ook in deze lucratieve sector gestapt. Maar waarom is het zo belangrijk om de winstgevendheid te meten? Wanneer is een vakantieverhuur niet meer rendabel? Hoeveel winst moet ik maken om door te gaan met mijn vakantieverhuur? Dit alles zul je weten zodra je de resultaten van de winstgevendheidsberekeningen van je woning bekijkt.
Waarom kiezen toeristen voor vakantieverhuur?
Het is duidelijk dat reizigers liever een website van vakantieverhuur bezoeken wanneer ze accommodatie voor hun vakantie te kiezen. Naast de eerder genoemde redenen, willen ze zich ook thuis voelen. Gasten hebben hun eigen sleutels en moeten hun tijdschema’s niet afstemmen op de openingsuren van een receptie, dus het comfort is groter dan dat van een hotel.
Bovendien beschikken ze over een heel appartement, zonder beperkingen, in tegenstelling tot hotels (eettijden, sleuteloverdracht bij vertrek, enz.). Privacy is een van de meest gewaardeerde aspecten door klanten. Als ze met kinderen reizen, kunnen ze zoveel spullen en speelgoed meenemen als ze willen omdat ze veel ruimte hebben in de accommodatie. Ook besparen ze flink op restaurants omdat er een goed uitgeruste keuken tot hun beschikking staat.
Hoe bereken ik de winstgevendheid van mijn vakantieverhuur?
Om de winstgevendheid van de vakantieverhuur te berekenen, moeten we alleen maar een eenvoudige formule toe te passen. Het eerste dat je moet doen, is de vaste en variabele kosten van de woning, de investering en de prijzen per nacht in overweging nemen. Zodra dit duidelijk is, kunnen we als volgt te werk gaan:
Om de winstgevendheid te berekenen, bepaal je alle jaarlijkse inkomsten uit je vakantieverhuur en verminder je dan dat bedrag met de vaste en variabele kosten. Vervolgens deel je dit door de investering die je hebt gedaan en vermenigvuldig je het resultaat met 100.
Laten we dit illustreren met een voorbeeld:
Als ik een jaarlijkse huurinkomst heb van 5000 euro, jaarlijkse vaste kosten van 1000 euro en een investering heb gedaan van 100.000 euro… hoe maak ik dan de berekening? We gaan als volgt te werk: we trekken van de 5000 euro huurinkomsten de 1000 euro aan kosten af. Het resultaat is 4000 euro. Nu delen we deze 4000 euro door de 100.000 euro investering en krijgen we 0,04. Tot slot vermenigvuldigen we die 0,04 met 100 en het resultaat is 4. Wat is het resultaat van deze berekening? Een netto jaarlijkse winstgevendheid van 4%.
Als je niet graag zelf deze rekensommen doet, bestaan er ook tools voor hosts die je helpen om automatisch de winstgevendheid van een vakantieverhuur berekenen. Dit geeft je waardevolle informatie, berekent je inkomsten en geeft je aanbevelingen om de bezettingsgraad van je vakantiehuis te verbeteren.
Houd er rekening mee dat de bezettingsgraad niet altijd hetzelfde is, waardoor de winstgevendheid behoorlijk kan fluctueren van de ene maand naar de andere. Het doel van elke host, als ondernemer, zou echter moeten zijn om gedurende het jaar een zo hoog mogelijke bezettingsgraad te behalen. Hiervoor is niets beter dan gebruik te maken van dynamische prijzen.
Hoe maak je je vakantieverhuur winstgevender?
Maak een exclusieve website voor je vakantieverhuur
Ken je de winstgevendheid van je toeristische appartement al? Dan is het tijd om deze te verbeteren. Waarschijnlijk wordt je woning al vermeld op een vakantieverhuurportaal om de zichtbaarheid te vergroten en de kans op verhuur te verhogen. Hoe dan ook, bij Holidu raden we je aan om je vakantiehuis op je eigen website te adverteren. Er zijn gratis en betaalde opties. Zo wordt je huis professioneler en wek je meer vertrouwen bij potentiële gasten.
Vertrouw op beheersoftware
Er zijn veel softwares beschikbaar op internet die je helpen om je vakantieverhuur efficiënt te beheren. Holidu raadt je aan om er slechts één te kiezen die aan je behoeften voldoet. De sleutel is om tijd te besparen en niet je boekhouding te verspreiden over verschillende beheersoftware. Vertrouw op één software en beheer je verhuur via die software.
Maak geen fouten in je business
Welke fouten bedoelen we? Websites die traag laden, advertenties plaatsen zonder foto’s of met foto’s van slechte kwaliteit… Ook moeten de betalingsmethoden correct werken. De gast moet de reservering succesvol kunnen afronden. Je kunt ook leren van je concurrenten door te zien wat zij doen.
Decoreer de woning met zorg
Sommige hosts denken dat een betaalbare prijs voldoende is om huurders te winnen. Maar niets is minder waar! De prijs is zeker een belangrijke factor, maar ook de uitrusting en de esthetiek van de ruimte zijn belangrijk. Bovendien, als je er goed voor zorgt, draagt dit bij aan de waardestijging en wekt het meer interesse op.
Pas slimme of dynamische prijzen toe
Dit betekent het bijwerken van de prijzen op basis van de vraag. Hiervoor zijn er apps die je kunnen helpen en adviseren. Sommige geven zelfs informatie over de gemiddelde prijzen van je concurrenten. Dynamische prijzen zijn een van de beste tools voor vakantieverhuur als je op zoek bent naar winst, zoals de winstgevendheid van een Airbnb.
Promoot je verhuurwoning op internetportalen
Over het algemeen is het gebruikelijk om, zodra je besluit een vakantiewoning te verhuren, deze op een vakantieverhuurportaal te adverteren. En dat is het juiste om te doen. Je moet echter aandacht besteden aan de informatie en foto’s die bij de advertentie horen. Het gaat erom potentiële reizigers aan te trekken en je advertentie te onderscheiden van de rest. Probeer mooie, goed gefocuste foto’s met een goed perspectief en resolutie toe te voegen.
Is het belangrijk om de winstgevendheid van een vakantieverhuur te berekenen?
Jazeker, het is cruciaal. Net als bij elk ander bedrijf, moet je altijd je winstmarge controleren. Je wilt namelijk winst draaien bovenop je kosten. Je kunt een calculator voor vakantieverhuur gebruiken of het zelf berekenen volgens de stappen in het eerder genoemde voorbeeld. Dit is de enige manier om de gegevens op tafel te leggen en zeker te weten of je bedrijf floreert.
Het is zelfs erg nuttig als je wilt weten hoeveel je verdient met een huur op korte en lange termijn. Deze informatie helpt je te evalueren hoe de business zich ontwikkelt, of je iets verkeerd doet, of de verhouding tussen winst en kosten klopt. Het meten van de winstgevendheid is essentieel in vakantieverhuur.