Een unieke themawoning: val op tussen de concurrentie
Zorg voor meer reservaties en inkomsten met een thematische vakantiewoning
- Hoe definieer je een originele vakantiewoning?
- Een onvergetelijke ervaring voor de klant
- Welke soorten ongewone accommodaties zijn beschikbaar op de vakantieverhuurmarkt?
- Hoe creëer je een creatief concept?
- Wat zijn de uitdagingen bij het creëren en beheren van een ongewone vakantiewoning?
- Regelgeving voor thematische accommodaties
- De marketingstrategie voor je unieke accommodatie
- Het geraamde budget voor je unieke vakantiewoning
Augustus 2024
Je bent niet de enige aanbieder van een vakantiewoning. Het aantal vakantiehuizen in Nederland en in verschillende landen om ons heen neemt de laatste jaren flink toe. Het is daarom belangrijk om op te vallen en dat kan met een originele vakantiewoning. Wij helpen je op weg om jouw gasten een unieke ervaring te bieden en nichemarkten aan te trekken.
Hoe definieer je een originele vakantiewoning?
Een onvergetelijke ervaring voor de klant
De vakantieverhuursector heeft het nog nooit zo goed gedaan. In een uiterst competitieve markt onderscheidt een ongewone vakantiewoning zich door het vermogen om reizigers onvergetelijke herinneringen te bezorgen die veel verder gaan dan een eenvoudige vakantieaccommodatie.
Een originele vakantiewoning wordt vooral gedefinieerd door een uniek en creatief concept. Dit is de eerste stap in het creëren van een ongewone accommodatie. Door je verbeelding te gebruiken, creëer je een ongewone ervaring voor je klanten. De eigenaar van een originele vakantiewoning volgt meestal een specifiek thema en ontwikkelt zijn thema aan de hand van verschillende aspecten zoals:
- Architectuur
- Decoratie
- De aangeboden activiteiten
Het volgende doel is om een authentieke, meeslepende ervaring te creëren zodat je klanten zich kunnen onderdompelen in deze speciale sfeer. Door middel van de lokale cultuur, de keuken, de indeling van de accommodatie en een relevante selectie van diensten, moet je erin slagen om hen weg te voeren uit hun alledaagse leven.
De locatie van de accommodatie is ook belangrijk. De locatie moet interesse en nieuwsgierigheid opwekken dankzij:
- Een ontspannende omgeving
- Een locatie buiten de gebaande paden
- Een rustig landschap
- Een locatie met een ononderbroken uitzicht
Welke soorten ongewone accommodaties zijn er zoal in de vakantieverhuur?
Boomhutten: deze hutten, vaak hoog in het bos gebouwd, bieden een prachtig uitzicht op het omringende landschap in een rustige sfeer. Ze kunnen rustiek of luxueus zijn en sommige hebben zelfs een jacuzzi of privé sauna.
Tenten of yurts: deze zijn geïnspireerd op de traditionele tenten van Centraal-Azië en zijn meestal gebouwd van natuurlijke materialen zoals stof en hout. Deze accommodaties zijn vaak luxueus en comfortabele, maar bieden toch een nauwe verbinding met de natuur door de materialen die meestal worden gebruikt in hun inrichting.
Vervoermiddelen: woonwagens, wagens en oude bussen die zijn omgebouwd tot atypische vakantieverblijven. Dit zijn accommodaties die nostalgie en herinneringen oproepen bij reizigers. Ze trekken ook verzamelaars en liefhebbers van vervoer uit een ander tijdperk aan.
Dome- en bubbelhuizen: unieke, futuristische accommodaties. Ze zijn perfect om sterren te kijken of te genieten van een panoramisch uitzicht op de natuur.
Grotwoningen: uitgehouwen in de rotsen bieden ze een unieke, koele accommodatie. Ze garanderen een rustig verblijf midden in de natuur.
Hoe ontwikkel je jouw creatief concept?
Om een creatief en origineel concept te ontwikkelen, moet je inspelen op een specifieke verwachting. Met andere woorden, je moet je doelgroep definiëren. Om dit te doen, voer je marktonderzoek uit om de behoeften en verwachtingen te begrijpen van mensen die op zoek zijn naar een ongewone vakantie. Vraag het mensen die je kent, vraag het toeristenbureaus en publiceer enquêtes op sociale netwerken.
Laat je inspireren door je eigen emoties. Is er een regio die je bijzonder aanspreekt? De kans is groot dat dit ook voor andere reizigers geldt. Heb je soms de behoefte om je af te sluiten van de buitenwereld? Dit is tegenwoordig een groeiende trend.
Zoek naar trends, bezoek ongewone accommodatiebeurzen, blader door de Airbnb-aanbiedingen voor ongewone accommodatie in Frankrijk. Het idee is niet om een concept te kopiëren, maar om je eigen concept te onderbouwen met observaties over de interesse die het zou kunnen wekken bij het publiek. Elke atypische accommodatie kan overeenkomen met een bepaalde zoektocht van reizigers. Verbeelding is de enige beperking, afgezien van een paar regels natuurlijk.
Wat zijn de uitdagingen bij het opzetten en beheren van een ongebruikelijke seizoensverhuur?
Regelgeving voor ongebruikelijke seizoensaccommodatie
Het opzetten van een onderneming zoals unieke vakantieverhuur vereist zorgvuldige bestudering van lokale en fiscale regelgeving. Bijvoorbeeld, afhankelijk van of het een seizoensgîte, een yurt of een boomhut is, moet je verschillende vergunningen aanvragen. De specifieke regelgeving hangt af van het land waar je jouw accommodatie wilt openen, en soms verschilt de wetgeving zelfs per regio of stad! Daarom raden we aan om als het mogelijk is, professionele hulp te zoeken.
Als algemene regel geldt dat je altijd je plaatselijke stedenbouwkundige instantie moet raadplegen om te weten te komen wat je kunt doen en welke voorschriften van toepassing zijn op je project. Je ongebruikelijke accommodatie moet ook voldoen aan bouw-, toegankelijkheids- en brandveiligheidsnormen. Dit kan betekenen dat je specifieke veiligheidsapparatuur moet installeren, zoals rookmelders of brandblussers, en dat je moet voldoen aan de huidige bouwnormen.
Als het project klaar is, is het tijd om het te registreren bij je plaatselijke planningsinstantie, om ervoor te zorgen dat het voldoet aan de huidige wetgeving.
De marketingstrategie voor je atypische accommodatie
De marketingstrategie voor je atypische accommodatie is gebaseerd op een aantal factoren:
- Vind een gerichte klantenkring: onderzoek welke demografische kenmerken, interesses, redenen om te reizen en budget zich aansluiten bij jouw themawoning.
- Benadruk de originaliteit: communiceer wat jouw accommodatie anders maakt dan die van concurrenten door foto’s en beschrijvingen te publiceren.
- Maak gebruik van digitale hulpmiddelen: een aantrekkelijke en informatieve website maken is de eerste stap. Zorg ook voor sociale media profielen waar reizigers je ongewone accommodatie kunnen ontdekken en deze kunnen delen. Je kunt ook overwegen om samen te werken met bloggers en influencers.
- Maak van klanttevredenheid een prioriteit: bied gepersonaliseerde diensten, unieke ervaringen in verband met je ongewone accommodatie en besteed veel aandacht aan de ontvangst en presentatie van je accommodatie.
- Ga niet op je lauweren rusten: blijf op de hoogte van trends, reageer op opmerkingen en wees alert op alles wat je bezettingsgraad en omzet zou kunnen beïnvloeden.
- Gebruik websites voor vakantieverhuur: Holidu of Airbnb bijvoorbeeld, waarvan sommige een speciale categorie hebben voor ongebruikelijke accommodaties.
Budget schatten voor je ongewone vakantieaccommodatie
Het creëren van een ongewoon vakantiehuis kan een winstgevend project zijn, maar het is belangrijk om goed voorbereid te zijn en een realistisch budget op te stellen.
Wanneer je een financieel plan opstelt voor je ongewone vakantieverblijf, analyseer je:
- De initiële investering – lening, kosten van de lening, eigen bijdrage, financiële vereniging, enz.
- Bijkomende kosten – inrichting, belastingen, marketing, onderhoud, enz.
- Inkomsten – prijs per nacht, bezettingsgraad, jaarlijkse inkomsten.
- Verwacht netto resultaat – jaarlijkse inkomsten na aftrek van bijkomende kosten.
- Winstgevendheid – initiële investering gedeeld door nettowinst.
Conclusie
Als je wilt beginnen met een unieke of thematische vakantieverhuur, dan moet je rekening houden met wat extra stappen die een “normale” vakantiewoning niet heeft. Maar deze extra inspanningen zullen ook beloond worden: een unieke vakantiewoning zal meer aandacht van gasten trekken, is extra deelbaar op sociale media en is makkelijker te promoten. Dit wordt omgezet in meer boekingen, en een vakantiewoning die extra rendabel is.
Het is zeker de moeite waard om een unieke vakantiewoning te overwegen. Zet jij de stap?