Rust bewaren bij negatieve recensies

Ontdek hoe te reageren op negatieve beoordelingen en wat je van een slechte beoordeling kunt leren

magazine_image
  • Reageer altijd snel en professioneel, zelfs op onterechte negatieve recensies
  • Kijk kritisch naar de recensie en erken wanneer een negatieve beoordeling terecht is
  • Gebruik terecht negatieve recensies als een mogelijkheid om je service te verbeteren
  • Beantwoord onterechte recensies met een beleefd antwoord en eventuele foto’s als bewijs
  • Neem contact op met je platform om valse negatieve recensies te verwijderen

Oktober 2024

Als verhuurder doe je er alles aan om het je gasten naar hun zin te maken. Je zorgt voor een mooie vakantiewoning, doet er alles aan om goed te communiceren en vindt het belangrijk dat de woning schoon is. Toch kan het gebeuren dat je plotseling een slechte beoordeling krijgt op een vakantieverhuurwebsite. Dat is natuurlijk niet fijn. Om je vakantiewoning te adverteren heb je goede recensies nodig en moet je hoog scoren op ieder vakantieverhuurportaal. Dus hoe ga je om met een slechte beoordeling van je vakantieappartement? Ontdek hier hoe je de rust bewaart.

Is de recensie terecht of niet?

Het is heel menselijk om direct in de verdediging te schieten wanneer iemand je een slechte beoordeling achterlaat. Je vakantiewoning maakt deel uit van je inkomen. Het is dus niet fijn wanneer iemand daar een slechte recensie over geeft. Dat heeft weer invloed op toekomstig succes en kan dus je inkomen aantasten. Daarom word je in eerste instantie misschien boos, geïrriteerd of terneergeslagen wanneer je een slechte beoordeling ziet.

Toch is het belangrijk om eerlijk en kritisch naar de recensie te kijken. Is het commentaar van de gast terecht? Misschien heb je inderdaad steken laten vallen of adverteer je je vakantiewoning op een manier die niet helemaal eerlijk is. Misschien moet je de recensie eerst even laten zakken en er op een later moment nog eens naar kijken.

Zijn er concrete klachten, bijvoorbeeld over de hygiëne in de vakantiewoning? Vraag dan ook even bij je schoonmakers of dit kan kloppen. Misschien hebben zij de klus inderdaad een beetje afgeraffeld en is dat zichtbaar geweest voor de gasten. Zolang je open en eerlijk kunt communiceren, kun je altijd de waarheid achterhalen.

sage-friedman-HS5CLnQbCOc-unsplash

Een onterechte slechte recensie

Soms komt het voor dat iemand een onterecht slechte beoordeling achterlaat op een vakantieverhuurplatform. Natuurlijk heb je niks te zeggen over de mening van je huurders, maar wanneer er écht foutieve informatie gedeeld wordt, moet je natuurlijk ingrijpen. Je kunt verschillende stappen zetten.

Bespreek het met de huurder

Stuur gerust eens een berichtje naar degene die een negatieve beoordeling achterliet. Vraag wat er mis is gegaan en lever eventueel bewijs dat deze recensie niet klopt. Laat de gast weten dat een beoordeling van je vakantieappertement schrijven altijd eerlijk moet zijn. Wanneer jij namelijk onterecht slechte recensies hebt, kan dit invloed hebben op de verdere verhuur van je appartement.

Vraag eventueel of de gast de recensie aan wil passen. Een extra uitleg bij de recensie kan ook al helpend zijn, zodat toekomstige huurders de extra context achter de recensie kennen. Zolang je dit netjes vraagt en uitlegt waarom het belangrijk is, kan het geen kwaad om dit verzoek bij de huurder neer te leggen.

Meld het bij het verhuurplatform

Veel verhuurders van vakantiewoningen krijgen uiteindelijk een keer te maken met een onterechte negatieve recensie. Daarom hebben vakantieverhuurwebsites altijd wel een bepaald systeem voor het verwijderen van recensies. Neem contact op met de klantenservice en geef aan om welke recensie het gaat. Vaak moet je jouw klacht voorzien van bewijs, waarmee je aantoont dat de recensie niet terecht is. Dit is een extra reden om al het reilen en zeilen rondom de verhuur van je vakantiewoning goed vast te leggen. Vraag schoonmakers om foto’s te maken, bewaar alle correspondentie en sla meldingen van buurtbewoners altijd op. Je staat dan sterker wanneer er onterechte klachten van huurders komen.

Een terecht slechte recensie

Het is niet leuk om het toe te moeten geven, maar soms is een slechte recensie nou eenmaal terecht. Het is dan vooral belangrijk om goed met de feedback om te gaan. Zie het als een leermoment. Een gast heeft je eerlijk verteld wat er allemaal beter zou kunnen met je vakantiewoning, dus wees dankbaar voor die eerlijkheid. Dit is namelijk een goede manier om nieuwe huurders een nog betere ervaring te bieden.

Is er een probleem met de schoonmaak? Zorg dan voor een beter proces om ervoor te zorgen dat alle delen van het huis op de juiste manier worden gereinigd. Ontbrak er iets in de woning? Maak een checklist zodat je in de toekomst precies na kunt lopen wat er allemaal aanwezig moet zijn. Was een gast niet tevreden met de manier waarop je communiceert? Kijk wat je in de toekomst beter kunt doen om de communicatie net wat beter te laten verlopen.

Een negatieve recensie geeft je de mogelijkheid om kritisch naar jezelf te kijken en om de puntjes op de i te zetten. Dat betekent niet dat je ook alle kritiek meteen aan moet grijpen als reden om iets te veranderen. Misschien was de accommodatie gewoon geen goede keuze voor deze gast, maar is er niets mis met je vakantiewoning. Of misschien vindt de ene gast het fijn dat een vakantiewoning helemaal kindproof is gemaakt, terwijl een andere gast al die extra maatregelen vervelend vindt. Je kunt het nooit goed doen voor iedereen.

Reageer op de recensie

Op een website voor vakantieverhuur heb je vaak de mogelijkheid om te reageren op recensies. Het staat altijd beter om dat gewoon netjes te doen, ook wanneer iemand een negatieve beoordeling achterlaat. Laat bijvoorbeeld weten wat je gaat doen met de feedback of geef aan waarom dingen op deze manier gelopen zijn.  Heb jij een bepaalde keuze gemaakt voor je vakantiewoning waar een gast het niet mee eens is? Laat weten waarom je die keuze maakt. Dat geeft nieuwe huurders ook weer inzicht in hoe jij werkt en waarom je vakantiewoning misschien wel of geen goede optie voor ze is, en het is essentieel om eventuele toekomstige problemen met gasten te voorkomen.

Voorkomen is beter dan genezen

Je hebt niet altijd in de hand of je een slechte beoordeling op je vakantieappertement krijgt, maar er zijn wel dingen die je kunt doen om een negatieve recensie te voorkomen.

Schep eerlijke verwachtingen

Natuurlijk is het belangrijk om nieuwe huurders aan te trekken. Daarom doe je je best om een aantrekkelijke advertentie te plaatsen op een vakantieverhuurwebsite. Zorg er wel voor dat die advertentie waarheidsgetrouw is. Maak dingen niet mooier dan ze zijn. Zorg voor realistische foto’s en een eerlijke omschrijving. Dat voorkomt teleurstelling en daarmee een slechte recensie.

Pak problemen direct aan

Het kan altijd gebeuren dat iets niet helemaal loopt zoals het zou moeten. Er ontbreekt schoon beddengoed, de keuken is niet helemaal netjes achtergelaten of dat beloofde kinderbedje staat niet klaar. Zorg dat je goed bereikbaar bent voor je gasten en pak problemen dan ook direct aan. Heb je een fout gemaakt? Zet het recht en compenseer je gasten, bijvoorbeeld met een fruitmand of een lokaal drankje.

Meer artikelen in deze categorie:

Gastheren

Wallbox: Het privéoplaadstation voor elektrische auto’s in je vakantiehuis

Gastheren

Gastenscreening voor vakantieverhuur: waar moet je op letten?

Gastheren

E-mails naar gasten: beste tips en praktijken

Gastheren

Betaalmethoden voor vakantieverhuur: wat is de beste optie?

Gastheren

Een blog voor vakantieverhuur starten? Dat doe je zo

Gastheren

Hoe problematische gasten te vermijden in je vakantiewoning

Ontvang altijd de laatste reistips, last-minute kortingen en andere onverslaanbare aanbiedingen voor vakantiehuizen.
Door te registreren ga je akkoord met de Algemene voorwaarden en Privacybeleid. Je zult deals van Holidu ontvangen.