Hygiëne en desinfectie voor je vakantieappartement

Zo creëer je goede hygiënevoorschriften voor je vakantieappartement, voor een schone omgeving

magazine_image

Oktober 2024

Gasten van vakantiewoningen zijn altijd heel kritisch op een specifiek vlak: hygiëne. Hoe mooi je vakantiewoning ook is ingericht of hoe ideaal de ligging ook mag zijn, wanneer de ruimte niet schoon is, voelen gasten zich hier niet thuis. Daarom is het zo belangrijk om een hygiëneplan voor je vakantiewoning te hebben. Hoe ga je jouw vakantiewoning desinfecteren en schoonmaken wanneer gasten net vertrokken zijn? En hoe zorg je ervoor dat dit ook daadwerkelijk gebeurt tussen verschillende huurders in? Hier vind je een hygiëneplan voor je vakantiewoning, waarbij je stap voor stap leest hoe je de ruimte schoon moet maken.

Voorbereiding

Goede voorbereiding is het halve werk, ook wanneer het om schoonmaken gaat. Zorg ervoor dat je altijd voorbereid begint aan het schoonmaken van je vakantiewoning. Dat betekent het volgende:

  • Zorg dat je alle schoonmaakproducten bij de hand hebt.
  • Doe verschillende ramen open om de ruimte goed door te laten luchten.
  • Gebruik beschermingsmiddelen voor jezelf, zoals handschoenen of een masker.
  • Zorg dat je een checklist hebt met alles wat schoongemaakt moet worden.
  • Wees er zeker van dat je genoeg tijd inplant tussen uitcheckende en incheckende gasten.

Misschien ben je niet van plan om zelf de vakantiewoning te reinigen. Daarom is het belangrijk om een model hygiëneplan voor je vakantieappartement te hebben. Zo weet degene die gaat schoonmaken wat er precies nodig is en welke spullen diegene moet gebruiken om de klus te klaren.

nettoyage avec des produits réutilisables

Stoffen en opruimen

De volgende stap in het hygiëneplan voor je vakantieappartement is schoonmaken en stoffen. Zorg er ten eerste voor dat alles wat opgeruimd moet worden, ook echt uit de weg is. Denk dan aan de volgende stappen. 

  • Beddengoed afhalen en in de was doen.
  • Vuile vaat in de vaatwasser zetten.
  • Restjes uit de koelkast opruimen of weggooien.
  • Gebruikte schoonmaakspullen van de gasten opruimen.
  • Handdoeken, theedoeken en ander linnengoed in de was doen.

Wanneer je alles hebt opgeruimd dat weg moet, is het tijd om de vakantiewoning te stoffen. De belangrijkste plekken zijn natuurlijk grote oppervlakken die veel stof vangen. Tafels, stoelen, wandplanken en het aanrecht zijn daar allemaal voorbeelden van. Het is ook belangrijk om bij iedere schoonmaakbeurt aandacht te besteden aan plekken die minder opvallen. Vergeet dus niet om de plinten te stoffen of om de bovenkant van de keukenkastjes af te nemen.

Stofzuigen hoort ook bij deze stap. Zorg ervoor dat je iedere ruimte grondig stofzuigt. Haal meubels van de muur af en vergeet niet om bijvoorbeeld onder alle bedden te stofzuigen. Met een speciaal opzetstuk neem je ook de bank en gestoffeerde stoelen af. Dit is belangrijk om de luchtkwaliteit in huis goed te houden. Dat geldt nog meer wanneer je ook huisdieren toestaat in je vakantiewoning.

Desinfecteren

Je vakantieappartement desinfecteren zorgt ervoor dat de ruimte écht schoon is voor volgende huurders. Schoonmaken moet natuurlijk niet alleen op het oog gebeuren. Wanneer je de ruimte goed desinfecteert, weet je zeker dat bacteriën gedood worden en dat je jouw gasten in een frisse vakantiewoning verwelkomt.

Zorg er daarom voor dat je schoonmaakmiddelen gebruikt die niet alleen reinigen, maar echt bacteriën doden. Gebruik bijvoorbeeld bleek voor het toilet en de badkamer. Voor andere ruimtes is een speciale desinfecterende spray een goede optie. Deze spray moet altijd een bepaalde tijd intrekken voordat deze goed werkt en mag ook niet afgenomen worden. Kijk dus goed op de verpakking om je vakantiewoning optimaal schoon te maken.

Zorg ervoor dat je extra aandacht besteedt aan alle ruimtes die sneller vies worden. Dat zijn de badkamer, het toilet en de keuken. Let erop dat je ieder hoekje goed schoonmaakt en vergeet niet om putjes te reinigen. Het is niet alleen onhygiënisch, maar ook niet prettig om etensresten of haren van eerdere huurders tegen te komen.

Denk bij het desinfecteren van je vakantiewoning ook aan alle plekken die veel worden aangeraakt door gasten. Dat zijn deurklinken, maar ook het hout rondom de klinken. Denk ook aan het aanrecht en vergeet niet om afstandsbedieningen en lichtknopjes goed schoon te maken. Dit zijn plekken die constant worden aangeraakt door huurders in je woning.

Inrichten

Nu alles schoon is, is het tijd om de vakantiewoning weer klaar te maken voor de nieuwe huurders. Daarom is inrichten ook een belangrijk onderdeel van het hygiëneplan voor je vakantiewoning. Zorg er in eerste instantie voor dat alle meubels weer op hun juiste plek staan en zet accessoires op een logische plek neer.

Dan is het tijd om de leefruimte voor je gasten zo prettig mogelijk te maken. Maak de bedden op met schone lakens. Het is altijd beter om lakens te gebruiken die professioneel gereinigd worden. Dat maakt ze zo schoon mogelijk en voorkomt problemen als bedwantsen of luizen. Zorg er ook voor dat er handdoeken klaarliggen voor je gasten. Ook hier geldt dat het belangrijk is om deze volgens de hoogste standaarden te reinigen. Om deze reden is het altijd slim om witte handdoeken te gebruiken. Deze kun je namelijk behandelen met bleek.

Heb je andere standaarden die je graag wilt aanhouden voor je gasten, zoals een voorraadje met theezakjes, oploskoffie en wat lekkers? Of natuurlijk spullen als extra toiletpapier, een schoonmaakdoekje of keukenpapier. Zorg ervoor dat alle voorraden zijn aangevuld en dat de vakantiewoning er perfect uitziet voor nieuwe huurders.

Controleren

Geen enkel hygiëneplan is compleet zonder een controlestap. Zorg er daarom voor dat je een schoonmaakchecklist voor vakantieverhuur maakt. Deze kun je zelf gebruiken, maar komt ook goed van pas wanneer je de vakantiewoning door iemand anders laat schoonmaken. Zo kun jij heel duidelijk aangeven wat je standaarden zijn, waarna de schoonmaker deze stap voor stap kan naleven.

Maak een duidelijke checklist die ook afgevinkt kan worden, bijvoorbeeld door het lijstje te lamineren. Je kunt hier ook vragen om extra’s als foto’s van iedere ruimte. Die foto’s helpen je om zeker te weten dat de vakantiewoning er netjes uitziet voor de nieuwe huurders. Krijg je onverhoopt een negatieve recensie over de schoonmaak via een vakantieverhuurwebsite? Dan heb je altijd bewijs dat je woning wel volgens de hoogste standaarden is gereinigd.

Aan deze checklist kun je ook andere punten toevoegen. Denk aan een controle van de woning, bijvoorbeeld op plekken die regelmatig onderhoud vergen. Zo kan er direct ingegrepen worden wanneer er sprake is van schade of wanneer het tijd is voor een onderhoudsbeurt.

Deze manier van werken helpt je dus om je gasten altijd het beste te bieden, maar ook om duidelijke verwachtingen te scheppen wanneer je de verhuur van je vakantiewoning met anderen deelt. Iedereen kent zijn taken en weet wat er verwacht wordt.

Meer artikelen in deze categorie:

Gastheren

Rust bewaren bij negatieve recensies

Gastheren

Wallbox: Het privéoplaadstation voor elektrische auto’s in je vakantiehuis

Gastheren

Gastenscreening voor vakantieverhuur: waar moet je op letten?

Gastheren

E-mails naar gasten: beste tips en praktijken

Gastheren

Betaalmethoden voor vakantieverhuur: wat is de beste optie?

Gastheren

Een blog voor vakantieverhuur starten? Dat doe je zo

Ontvang altijd de laatste reistips, last-minute kortingen en andere onverslaanbare aanbiedingen voor vakantiehuizen.
Door te registreren ga je akkoord met de Algemene voorwaarden en Privacybeleid. Je zult deals van Holidu ontvangen.