Een logo maken voor je vakantiewoning

Zorg voor een sterke merkidentiteit met een gepersonaliseerd logo

magazine_image
  • Waarom een logo maken voor je vakantiehuis
  • Essentiële onderdelen van een logo
  • Zelf een logo maken of uitbesteden?

Augustus 2024

Alles wat je kunt doen om op te vallen tussen de concurrentie komt goed van pas in de competitieve vakantieverhuursector. Een eenvoudige strategie is een logo maken voor je vakantiewoning. Hoe ontwerp je zo’n logo en met welke ontwerptools? Wij geven je tips over het kiezen van kleuren en lettertypen. Ook leggen we het belang uit van een logo dat past bij jouw doelgroep en jouw merkidentiteit weerspiegelt.

Wat is een logo?

Een logo is een grafisch ontwerp dat jouw vakantiehuis vertegenwoordigt. Het bestaat uit een beeldmerk, vormen of teksten of een combinatie hiervan. Een logo helpt je om een band op te bouwen met je doelgroep en dat helpt je jezelf te onderscheiden in de markt van vakantiewoningen waar je maar weinig tijd hebt om potentiële gasten te verleiden om jouw vakantiehuis te reserveren. Het logo is onderdeel van je huisstijl. Op die manier laat je de samenhang zien tussen jouw logo en bijvoorbeeld je website. 

Waarom een logo voor je vakantiewoning?

Met een logo voor je vakantiewoning onderscheid je je van andere vakantiehuizen en laat je een sterke indruk achter bij je gasten. Zo zijn er nog meer redenen om een logo te ontwerpen voor je recreatiewoning:

  1. Door een logo te ontwerpen onthouden je huidige en mogelijk toekomstige gasten jouw vakantiehuis beter.
  2. Je zorgt voor een herkenbare identiteit van je vakantiehuis en laat zien waar jouw vakantiehuis voor staat.
  3. Je zet een sterke eerste indruk neer met een logo, waardoor mensen sneller bij jou zullen boeken.
  4. Op een markt met een groot aanbod van vakantiewoningen onderscheid jij je met een logo.
  5. Met een logo breng je in een oogopslag veel informatie over.
  6. Met een logo kan je de merkentrouw van bezoekers een positieve prikkel geven.
identité visuelle location de vacances

De onderdelen van een logo

Een logo van jouw vakantiehuis bevat verschillende elementen. Niet elk logo hoeft al deze onderdelen te bevatten, maar dit zijn wel de meest voorkomende onderdelen.

Stijl

Wat voor gevoel wil je je gasten geven? De stijl van een logo gaat over de uitstraling. Voor een vakantiewoning voor gezinnen met kleine kinderen zal je een ander logo kiezen dan voor een luxe vakantievilla.

Kleur

Kleuren trekken meteen de aandacht en daarom zijn ze een belangrijk onderdeel van het logo en de boodschap die je wilt uitstralen met jouw vakantiehuis. Kleuren roepen emoties op. Geel staat bijvoorbeeld voor vrolijkheid en groen staat voor rust. Kies niet meer dan twee tot drie basiskleuren en laat deze kleuren terugkomen in alle communicatiemiddelen, zoals je website, informatiemap en brieven.

Typografie

Onder typografie verstaan we het lettertype in het logo. Ook lettertypes roepen een sfeer op. Het ene lettertype heeft een zakelijke uitstraling en het andere lettertype roept een speels gevoel op. Kies een lettertype dat goed leesbaar is, ook in een kleiner formaat en laat het lettertype contrasteren met andere onderdelen in je logo.

Beeldmerk

Foto’s, illustraties en icoontjes die horen bij het logo noemen we beeldmerken. Deze beeldmerken staan soms op zichzelf en soms worden ze gecombineerd met typografie. De wereldwijd bekendste beeldmerken zijn de ‘swoosh’ van Nike en de appel van Apple. Ook een beeldmerk straalt een gevoel uit, waar je met je vakantiehuis voor staat. Bij het kiezen van een beeldmerk is het handig dat het schaalbaar is. Dit betekent dat het zowel op een website goed uitkomt, maar ook op een pen nog steeds tot zijn recht komt. Is het in alle formaten leesbaar en herkenbaar?

Slogan

Met een slogan druk je in woorden uit waar je voor staat met je vakantiehuis. Je slogan moet aansluiten bij de doelgroep waar je je op richt. Een slogan maakt nieuwsgierig. Als je een slogan gebruikt, staat dit vaak naast of onder het logo. Met een slogan kan je nog beter jouw waarden communiceren. Het kiezen voor een slogan is dus zeker het overwegen waard.

Zelf een logo maken met deze tools

Met de juiste software ontwerp je zelf een professioneel logo. Voor veel logo’s wordt vectorsoftware gebruikt, zoals Adobe Illustrator. Het voordeel is dat een logo dat je ontwerpt met deze software van goede kwaliteit blijft, ook als je het logo vergroot of verkleint. Een alternatief voor Adobe Illustrator is Affinity Designer. Ook CorelDRAW is een geschikt programma voor het maken van grafische ontwerpen. Het is een toegankelijk programma waarmee je ook complete huisstijlen en websites kunt ontwerpen. Bitmapsoftware, zoals Adobe Photoshop is minder geschikt, omdat hier gebruik wordt gemaakt van pixels die allemaal een vaste positie en kleur hebben. Als je de afbeelding vergroot, ontstaan er vaak onscherpe randen doordat de pixels als het ware uitgerekt worden en daardoor vervormen. Tegenwoordig wordt ook steeds vaker Artificial Intelligence (AI) ingezet bij het ontwerpen van een logo. Canva Logo Maker is een voorbeeld van een tool dat ook gebruik maakt van AI.

Stap voor stap een logo maken

Er zijn drie stappen die je doorloopt bij het maken van een logo:

Onderzoek

Kijk wat andere aanbieders van vakantiehuizen doen. Op welke manier gebruiken zij hun logo? Denk ook na over de doelgroep waar je je op wilt richten. Wat is hun leeftijd, hoe is de samenstelling van de groep en wat zoeken ze in een vakantie?

Brainstorm en conceptontwikkeling

Tijdens het brainstormen ontwikkel je ideeën met behulp van de input die je verzameld hebt in je onderzoek. Gebruik een mindmap om je gedachten te ordenen en verbanden te leggen. Wijs ideeën niet meteen af, want door ze te combineren ontstaan vaak de beste concepten. Vervolgens selecteer je de meest veelbelovende ideeën en ga je aan de slag met conceptonwikkeling. Je werkt je ideeën verder uit en kijkt of ze passen bij jouw merkstrategie.

Schetsen en een voorlopig ontwerp

Maak een aantal ruwe schetsen en zet verschillende ideeën op papier. Gebruik papier en potlood, zodat je flexibel bent en makkelijk aanpassingen kan maken. Vraag eventueel feedback en werk vervolgens de beste schetsen digitaal uit tot een voorlopig ontwerp.

Het ontwerpen van een logo uitbesteden

Lijkt het je toch te ingewikkeld om een logo te ontwerpen of heb je weinig tijd? Je kunt het ontwerpen van een logo ook uitbesteden. Een professionele designer of een ontwerpbureau maakt een logo dat past bij de identiteit en strategie van jouw merk en wat je voor ogen hebt. Op basis van gerichte vragen en jouw input gaat een ontwerper of grafisch designer voor jou aan de slag.

Een logo is de moeite waard

Het ontwerpen van het perfecte logo is nog niet zo makkelijk. Houd je doelgroep in gedachten, gebruik de juiste tools en laat je fantasie erop los. In een aantal stappen creëer je een geweldig logo voor jouw vakantiewoning waardoor je nog beter in staat bent om gasten aan te spreken en uit te nodigen in jouw vakantiehuis.

Meer artikelen in deze categorie:

Gastheren

Upselling en cross-selling voor vakantieverhuur

Gastheren

Een biedingsbrief schrijven om een woning te kopen: de beste tips

Gastheren

Hoe maak je een welkomstboek voor een vakantiewoning

Gastheren

Hoeveel kost Airbnb echt voor hosts?

Gastheren

Hoe investeren in vakantiewoningen in Spanje

Gastheren

Dit zijn de commissies van de belangrijkste vakantieverhuurplatforms in 2024

Ontvang altijd de laatste reistips, last-minute kortingen en andere onverslaanbare aanbiedingen voor vakantiehuizen.
Door te registreren ga je akkoord met de Algemene voorwaarden en Privacybeleid. Je zult deals van Holidu ontvangen.