Overmacht
Wat is overmacht?
Overmacht is een onverwachte gebeurtenis die niet aan menselijk falen kan worden toegeschreven. Overmacht is meestal beperkt tot natuurrampen, zoals:
- aardbevingen
- overstromingen
- orkanen
- bosbranden
- vulkaanuitbarstingen
- pandemieën
Naast deze gevallen kan overmacht ook andere incidenten omvatten waarop de betrokken partijen geen invloed hebben, zoals:
- oorlog
- stakingen
- rellen
- misdaad
Wat moet ik doen als ik een reservering moet annuleren wegens overmacht?
In dit geval moet u een overeenkomst sluiten met uw gast. Zij kunnen bijvoorbeeld de data van hun boeking wijzigen. Of u kunt instemmen met een gedeeltelijke of volledige terugbetaling. Hoewel u niet verantwoordelijk bent in geval van overmacht, moet u er rekening mee houden dat uw gasten ook niets te verwijten valt.
Wat valt niet onder overmacht en waarom?
Elk incident dat kan worden toegeschreven aan nalatigheid of wanprestatie van een partij wordt niet beschouwd als overmacht. Dit omvat:
- gebroken waterleidingen
- geen water in de woning
- geen elektriciteit in de woning
- brand in de woning (behalve in geval van een natuurbrand)
- schade aan de woning door materiaaldefect
- verkoop van de woning
Wie is verantwoordelijk voor bovengenoemde incidenten als er geen sprake is van overmacht?
Als de schade aan een woning bijvoorbeeld wordt veroorzaakt door een gebroken waterleiding, is de schuldige ofwel de eigenaar, die de leidingen niet regelmatig heeft gecontroleerd, ofwel het bouwbedrijf, dat gebrekkige leidingen heeft aangelegd. In het geval van een regionaal probleem kan het de gemeente zijn die de verantwoordelijkheid op zich moet nemen. Als de eigenaar de woning verkoopt, wetende dat hij actieve contracten heeft met gasten, is de huiseigenaar verantwoordelijk voor de relocatie van de gasten.
Wat moet ik doen als ik een reservering moet annuleren wegens nalatigheid?
Wanneer u een annulering aanvraagt wegens overmacht, gelieve dit dan te vermelden samen met de nodige documentatie (duidelijke foto's, originele facturen of ontvangstbewijzen, weblinks, enz.) De documentatie moet zo snel mogelijk worden opgestuurd om te voldoen aan de deadlines van het kanaal.
In deze gevallen hebben uw gasten recht op een volledige terugbetaling en een relocatie. Eventuele kosten als gevolg van deze annulering dienen achteraf aan de verantwoordelijke partij (bijv. de gemeente) te worden gefactureerd.
Om ons te bereiken, kunt u het contactformulier rechtstreeks vanuit uw account gebruiken door te navigeren naar Meer > Contact in de rechterbovenhoek. Zorg ervoor dat u alle gevraagde informatie invult, zodat onze medewerkers van de klantenservice uw vraag zo efficiënt mogelijk kunnen beantwoorden.
Heeft dit artikel u geholpen?
Wil je contact met ons opnemen?
We zijn hier om te helpen. Je kunt ons direct contacteren als je hulp nodig hebt of vragen hebt.
Neem contact met ons op