Statistische rapportage in Italië - Een eenvoudige gids voor hosts
Wat is statistische rapportage?
In Italië zijn alle aanbieders van accommodatie wettelijk verplicht om maandelijks statistische rapporten in te dienen bij de autoriteiten. Deze rapporten helpen toeristische trends bij te houden op zowel nationaal als lokaal niveau, waardoor overheden en lokale besturen betere strategieën kunnen ontwikkelen voor het toerisme.
Zelfs als uw accommodatie gesloten was of geen gasten had tijdens de maand, bent u nog steeds verplicht het rapport in te dienen.
Welke informatie is vereist?
Elke maand moeten hosts de volgende details rapporteren:
- Naam van de accommodatie
- Type accommodatie (bijv. hotel, B&B, vakantieverhuur)
- Open of gesloten dagen
- Een accommodatie wordt als open beschouwd als deze voor ten minste één dag in de maand beschikbaar was.
- Het wordt alleen als gesloten beschouwd als het de hele maand dicht bleef.
- Totaal aantal beschikbare kamers voor die maand
- Totaal aantal beschikbare bedden voor die maand
- Totaal aantal ingecheckte gasten tijdens die maand
- Nationaliteiten van de gasten
- Als de gasten Italiaans zijn, moet ook de provincie waar ze wonen worden gemeld.
- Totaal aantal bezette overnachtingen
Hoe krijgen hosts credentials?
Elke provincie in Italië heeft een eigen regionaal portaal waar hosts zich moeten registreren om hun credentials te verkrijgen. Het registratieproces kan variëren afhankelijk van de lokale overheid, maar over het algemeen zullen hosts moeten:
- Identificeer het juiste regionale portaal op basis van de locatie van de accommodatie.
- Registreer als aanbieder van accommodatie op het portaal.
- Ontvang login-credentials (gebruikersnaam en wachtwoord)
- Gebruik deze credentials om maandelijks statistische rapporten in te dienen.
Als u niet zeker weet waar u zich moet registreren, wordt aanbevolen contact op te nemen met uw gemeente of het plaatselijk toerismebureau voor begeleiding.
Hoe het rapport in te dienen?
Elke provincie in Italië heeft een eigen regionaal portaal waar aanbieders van accommodatie hun gegevens moeten indienen.
Om dit proces gemakkelijker te maken, biedt Holidu een functie voor automatische statistische rapportage. Eenmaal aangesloten worden alle vereiste gegevens automatisch verzonden, waardoor handmatige indieningen niet meer nodig zijn.
Zo schakelt u automatische rapportage in
Koppel uw stats-account in Holidu, en het systeem regelt de rest.
Automatische rapportage voor lege perioden
De Holidu ISTAT-integratie zal ISTAT ook automatisch op de hoogte stellen wanneer er geen gasten zijn tijdens een bepaalde maand, zodat wordt voldaan aan de rapportage-eisen, zelfs wanneer de accommodatie niet bezet is.
Zo verbindt u uw accommodatie met statistische rapportage
- Ga naar de sectie "Statistics Connection" in uw Holidu-account.
- Stel de integratie in met uw stats-account om gastrapportage te automatiseren.
- Klik op Valideren en Wijzigingen opslaan.
Wil je contact met ons opnemen?
We zijn hier om te helpen. Je kunt ons direct contacteren als je hulp nodig hebt of vragen hebt.
Neem contact met ons op