Vakantieverhuurmanagers: Wat zijn ze en hoe weet je of je er een nodig hebt?
Maak de verhuur van je vakantiehuis makkelijker met een vakantieverhuurmanager
- Je kunt het hele management van je vakantiewoning in handen geven van een beheerder, of enkel de delen waar jij geen tijd voor hebt.
- Beheerders kunnen taken uitvoeren zoals de ontvangst van gasten, marketing of klantenservice.
- De beslissing om een beheerder aan te nemen hangt af van je tijd en budget.
November 2024
Het verhuren van je vakantiewoning is niet iets wat je zomaar doet. Het kost tijd, energie en moeite. Je moet over allerlei zaken nadenken, van de schoonmaak van je vakantiewoning tot de financiën en het contact met de gasten. Je kunt ervoor kiezen om al die taken zelf op je te nemen. Misschien werk je samen met co-hosts en lukt het je zo om de last een beetje te verlichten. Ben je op zoek naar manieren om zo min mogelijk stress te hebben van de verhuur van je vakantiewoning? Overweeg dan om te werken met een vakantieverhuurmanager. Wat is een vakantieverhuurbeheerder en wat zijn de voordelen? Dat lees je hier.
Wat is een vakantieverhuurbeheerder?
Er komt heel wat bij kijken wanneer je jouw vakantiewoning op een vakantieverhuurwebsite plaatst. Potentiële gasten hebben vragen over je accommodatie, je moet ervoor zorgen dat de prijzen van je vakantiewoning altijd kloppen en moet ook nog je vakantiewoning promoten. Tegelijkertijd heb je misschien nog een andere baan, een gezin en een sociaal leven dat je wilt onderhouden. Het is lastig om al die verantwoordelijkheden naast elkaar te hebben, waardoor je mogelijk niet de beste service kunt bieden aan je gasten.
Daarom zijn er tegenwoordig vakantieverhuurmanagers. Deze managers helpen je bij het dagelijks reilen en zeilen van je vakantiewoning. Ze kunnen taken van je overnemen en eigenlijk fungeren als de dagelijkse manager, terwijl jij de eigenaar en de eindverantwoordelijke bent. Deze managers kun je inzetten wanneer je alleen een vakantiewoning aanbiedt via je eigen website, maar ze hebben ook veel ervaring met andere vakantieverhuurportalen. Zo kun je ze dus ook inzetten wanneer je een vakantiewoning op AirBnB, Booking of Vrbo aanbiedt.
Welke taken hebben vakantieverhuurmanagers?
Het mooie aan een vakantieverhuurbeheerder is dat je onderling kunt afspreken welke taken deze persoon op zich neemt. Dit kan zo uitgebreid of zo beperkt zijn als jij maar wilt. Natuurlijk kost een uitgebreid takenpakket je wel meer geld, maar dit betekent ook dat je minder hoeft na te denken over de verhuur van je vakantiewoning. Zo kan een vakantieverhuurmanager de volgende zaken uit handen nemen.
- Advertenties beheren: de prijzen optimaliseren, wijzigingen in de accommodatie doorvoeren in de advertentie en foto’s, beschrijvingen optimaliseren.
- Communicatie met gasten: vragen van gasten beantwoorden, klachten afhandelen, potentiële gasten screenen.
- Boekingen beheren: de agenda bijhouden, recensies controleren en achterlaten, het in- en uitchecken stroomlijnen.
- Schoonmaak: schoonmakers aansturen, kwaliteitscontroles uitvoeren, kwaliteitseisen opstellen.
- Onderhoud: staat van de woning controleren, technische problemen verhelpen, onderhoudsklussen uitvoeren en aansturen.
- Klantenservice: problemen van gasten oplossen, beschikbaar zijn als noodnummer, snel ter plaatse zijn bij problemen.
De voordelen van een vakantieverhuurmanager
Heb je een vakantieverhuurmanager nodig? Dat is natuurlijk helemaal aan jou om te bepalen. Het is goed om te weten wat de voordelen van een vakantieverhuurbeheerder zijn. Het heeft namelijk zo zijn pluspunten om iemand anders de verantwoordelijkheid te laten dragen voor het runnen van je vakantiewoning.
Betere bezettingsgraad
Je vakantiewoning levert pas geld op, zodra deze bezet is. Het is daarom belangrijk om zo veel mogelijk mensen naar je woning te trekken. Dat is een hele klus. De marketing moet op orde zijn en je moet altijd de beste service bieden, zodat eerdere gasten ook weer een goede recensie achterlaten. Een vakantieverhuurmanager weet precies hoe je een vakantiewoning goed op de markt zet. Hij optimaliseert je advertenties en zorgt ervoor dat potentiële huurders op de juiste manier over de streep worden getrokken. Hierdoor optimaliseer je je bezettingsgraad, wat uiteindelijk ook weer voor meer inkomsten zorgt.
Betere klantenservice
Een van de belangrijkste aandachtspunten voor hosts is hun klantenservice. Gasten verwachten een bepaalde service wanneer ze jouw vakantiewoning boeken op een vakantieverhuurwebsite. Ze willen zo snel mogelijk antwoord op hun vragen, op de juiste manier ontvangen worden en natuurlijk ook snel antwoord wanneer er een probleem is met hun boeking. Dat betekent dat je eigenlijk 24 uur per dag bereikbaar zou moeten zijn. Door dit uit te besteden, kun je jouw gasten de beste service garanderen. Dat zorgt uiteindelijk ook voor betere recensies.
Tijd om je bedrijf te laten groeien
Zodra je een vakantieverhuurmanager inschakelt, heb je aanzienlijk meer tijd over. Dat betekent dat je de ruimte hebt om na te denken over je vakantiewoning. Je kunt gaan investeren in het aanbieden van extra services of unieke ervaringen creëren voor je gasten. Dat zijn allemaal manieren om jouw bedrijf te laten groeien. De manager houdt zich bezig met de dagelijkse gang van zaken, terwijl jij de grote plannen uit kunt gaan stippelen.
De nadelen van een vakantieverhuurmanager
Het is dus fijn om een vakantieverhuurbeheerder te hebben, maar waarom schakelt niet iedere host een manager in voor zijn vakantiewoning? Er kleven ook een paar nadelen aan deze manier van werken.
Het kost geld
Wanneer je zoveel mogelijk wilt verdienen met je vakantiewoning, voelt het misschien niet fijn om een vakantieverhuurbeheerder te betalen voor zijn werk. De kosten zijn afhankelijk van de taken die de beheerder op zich neemt. Wil je iemand inschakelen die alle taken van je overneemt? Dan ben je een groot deel van je inkomsten kwijt aan het betalen van deze manager. Wanneer je alleen iemand inschakelt voor marketingtaken of het beantwoorden van e-mails, kost het al aanzienlijk minder.
Je hebt minder controle
Je vakantiewoning is je natuurlijk heel wat waard. Daarom ben je zuinig op de woning zelf, maar wil je misschien ook wel alle controle hebben over de manier waarop je met je gasten omgaat. Die controle heb je nu eenmaal minder wanneer je een vakantieverhuurmanager in dienst neemt. Die persoon is voortaan verantwoordelijk voor een aantal belangrijke zaken. Vind je het lastig om de touwtjes uit handen te geven? Dan is dit misschien niet de beste zet.
Hoe vind je een geschikte manager voor je vakantiewoning?
Er zijn verschillende manieren om een vakantieverhuurbeheerder te vinden. Zo zijn er bureaus die zich specialiseren in het managen van vakantiewoningen, ook via vakantieverhuurwebsites. Het voordeel van deze bureaus is dat ze meerdere medewerkers hebben en vaak ook meerdere klanten, zodat je af kunt gaan op recensies van eerdere vakantieverhuurders die met het bedrijf in zee zijn gegaan.
Vind je het prettiger om persoonlijk contact te onderhouden met je vakantieverhuurbeheerder? Kijk dan of iemand in je omgeving het leuk vindt om jouw vakantiewoning te beheren. Het is natuurlijk wel belangrijk dat diegene de juiste kennis en kunde heeft om dat te doen. Zo moet diegene verstand hebben van marketing, goede service kunnen verlenen en goed zijn in het aansturen van anderen.