Je vakantiehuis aantrekkelijk maken voor zakenreizigers

Ontdek de beste marketingmethoden en voorzieningen voor zakelijke klanten

magazine_image
  • Zakenreizigers zijn een uniek doelpubliek met unieke vereisten
  • Speciale voorzieningen gericht op hun comfort zullen deze reizigers keep op keer aantrekken
  • Een goede voorbereiding voor deze gasten is een meerwaarde voor je bedrijf en geeft je een betere bezettingsgraad, ook in het laagseizoen

 

November 2024

Iedere vakantiewoning heeft zijn eigen charme. De ene woning is ontzettend aantrekkelijk voor jonge gezinnen, terwijl andere accommodaties juist weer vriendengroepen aantrekken. Heb je ook al nagedacht over een vakantiehuis voor professionals? Er zijn meerdere redenen waarom het slim is om deze doelgroep aan te spreken. Hier lees je waarom vakantieverhuur voor bedrijven interessant is en hoe je jouw accommodatie zo aantrekkelijk mogelijk maakt voor deze doelgroep.

Waarom is het slim om zakenreizigers aan te trekken? 

Je hebt de keuze uit verschillende doelgroepen wanneer je jouw vakantiehuis wilt adverteren. Waarom zou je er dan voor kiezen om specifiek een vakantiehuis voor professionals te creëren? Het heeft een paar voordelen wanneer je de zakelijke markt aanspreekt.

Geen laagseizoen

Het zakenleven gaat altijd door. Waar vakantiegangers vooral in de schoolvakanties reizen, moeten zakenreizigers het hele jaar door op pad. Hierdoor heb je aanzienlijk minder last van een laagseizoen. Wil je graag vermijden dat de bezetting van je vakantiehuis heel laag is tijdens bepaalde periodes? Dan is het aantrekkelijk om de zakelijke markt meer aan te spreken. Zo kun je zelfs in de rustigste periodes van het jaar je vakantiewoning verhuren. Ook dingen zoals het weer of grote evenementen hebben minder invloed op de bezetting van je vakantiehuis wanneer je zakenreizigers aantrekt.

Terugkerende huurders

Vaak moeten zakenreizigers regelmatig op dezelfde plek zijn. Hier staat bijvoorbeeld het hoofdkantoor van hun bedrijf of hebben ze vaste zakencontacten. Dat betekent dat ze regelmatig terugkeren naar dezelfde plek. Hebben ze dan eenmaal een fijne accommodatie gevonden? Dan zullen ze die accommodatie ook vaker boeken. De verhuur aan werknemers kan er dus voor zorgen dat je een vast klantenbestand krijgt en van een betere bezettingsgraad geniet.

Betere prijzen

Een pluspunt van zakelijk reizen? Je bent zelf niet verantwoordelijk voor de kosten, want je werkgever betaalt de reis en het verblijf. Dat betekent dat zakelijke reizigers over het algemeen een groter budget hebben. Ze laten zich dus niet weerhouden wanneer ze een mooie accommodatie met premium prijzen zien. Wil je dus een goede prijs vragen voor jouw vakantiewoning? Dan is vakantieverhuur voor bedrijven een goede zet.

business man

Hoe creëer je fijne accommodaties voor werkgevers?

Het loont dus om een vakantiehuis voor professionals te hebben, maar wat onderscheidt een normaal vakantiehuis van een accommodatie voor zakenreizigers? Er zijn een paar dingen die je kunt doen om deze doelgroep aan te trekken.

Voorzieningen voor zakelijke reizigers

Zakelijke reizigers hebben net wat andere faciliteiten nodig dan een gemiddeld reisgezelschap. Het is daarom slim om deze voorzieningen in je vakantiewoning aan te bieden. Denk hierbij aan praktische zaken, zoals extra snel internet. Dat stelt zakenreizigers in staat om aan te sluiten bij online meetings. Ook een goede werkplek is onmisbaar wanneer je een accommodatie voor tijdelijke werkgevers wilt creëren. Zorg voor een bureau met een goede stoel, eventueel zelfs met een printer en andere praktische voorzieningen.

Bied extra gemak

Voor zakenreizigers is het heel normaal om altijd onderweg te zijn. Ze maken dus net op een andere manier gebruik van jouw vakantiewoning. Ze willen hier bij voorkeur alle gemakken van thuis hebben. Denk dan aan de optie om kleding te wassen en zelf eten te koken. Vanwege hun drukke schema hebben ze daar helaas niet altijd de tijd voor. In een hotel voor zakenmensen zijn er daarom altijd extra services te boeken, van een wasservice tot roomservice. Wil je concurreren met deze hotels? Zorg er dan voor dat je deze diensten ook aanbiedt, natuurlijk tegen een meerprijs.

Zorg voor privacy

Privacy is een belangrijk aandachtspunt voor veel zakelijke reizigers. Ze willen zich echt thuis kunnen voelen in hun vakantiewoning. Daarom is het slim om te investeren in zaken als een persoonlijke parkeerplek, voldoende slaapkamers en een eigen balkon waar in alle rust van de buitenlucht genoten kan worden. Heb je een grotere accommodatie die geschikt is voor meerdere personen? Dan is het een pluspunt wanneer iedere slaapkamer ook een eigen badkamer heeft, zodat zakenreizigers geen badkamers hoeven te delen.

Doe passende aanbevelingen

Als verhuurder van een vakantiewoning vind je het natuurlijk belangrijk dat je gasten het goed naar hun zin hebben tijdens hun verblijf. Misschien doe je bij een gemiddeld gezelschap aanbevelingen voor leuke dagjes uit in de omgeving of bezienswaardigheden in de stad. Verwacht je een zakelijke gast? Zorg dan voor aanbevelingen die bij hen passen. Dat kunnen goede restaurants zijn, maar ook informatiecentra, bibliotheken en andere plekken die aansluiten op de wensen van zakelijke reizigers. Probeer eventueel om afspraken te maken met lokale bedrijven, zodat zij korting kunnen geven aan zakelijke reizigers die jij naar hen doorverwijst.

Bied luxe

Luxe is iets waar zakelijke reizigers naar op zoek zijn. Vooral bedrijven vinden het belangrijk om hun zakenrelaties een accommodatie aan te bieden die een bepaalde luxe uitstraalt. Het loont dus om je vakantiewoning een stijlvolle uitstraling te geven. Investeer in een prachtig interieur, zorg voor moderne technologieën en verzeker je gasten ervan dat alles altijd tot in de puntjes geregeld is.

Hoe bereik je zakenreizigers?

Je hebt je vakantiewoning helemaal geoptimaliseerd voor zakelijke reizigers, maar dan komt het belangrijkste gedeelte: die gasten ook nog kunnen bereiken. Het is belangrijk om de juiste methoden te kennen, zodat je vakantiewoning daadwerkelijk wordt geboekt door bedrijven en werknemers die een tijdelijk onderkomen zoeken.

Optimaliseer je advertenties

Ga je je vakantiehuis adverteren op een vakantieverhuurwebsite? Leg dan de nadruk op zakelijke reizigers. Benoem in de titel dat het een zakelijke vakantiewoning is of vertel in de omschrijving dat de woning alles heeft wat een zakenreiziger zoekt in een verblijf. Benoem eventueel grote bedrijfspanden of congresgebouwen die in de buurt te vinden zijn.

Contacteer grote bedrijven

Zijn er enkele grote bedrijven in de buurt van je vakantiewoning te vinden? Contacteer ze dan met informatie over jouw vakantiehuis. Het is zelfs mogelijk om ze een exclusieve korting aan te bieden voor hun zakenrelaties. Ook hier is het belangrijk om alle voorzieningen voor zakenrelaties aan te stippen. Benoem ook makkelijke betaalmethoden, zoals de optie om maandelijkse facturen te sturen.

Adverteer bij expatgroepen

Expats zijn ook een interessante groep om te bereiken voor de verhuur van je vakantiewoning. Zij zijn vaak op zoek naar tijdelijke verblijfplaatsen en reizen veel rond. In de buurt van bijna iedere metropool is wel een expatvereniging te vinden. Ook groepen op social media staan vaak in het teken van deze doelgroep. Dit zijn plekken waar je jouw vakantiewoning kunt adverteren. Dat kan via betaalde advertenties gaan, maar soms is het ook al prettig om een inhoudelijk artikel te delen met deze groepen.

Meer artikelen in deze categorie:

Ontvang altijd de laatste reistips, last-minute kortingen en andere onverslaanbare aanbiedingen voor vakantiehuizen.
Door te registreren ga je akkoord met de Algemene voorwaarden en Privacybeleid. Je zult deals van Holidu ontvangen.