Kortingen voor je vakantieverhuur bieden: een winnende strategie
Ontdek strategieën om de bezettingsgraad en winstgevendheid van je vakantiehuis te verhogen
- Ontdek de beste strategieën voor kortingen die je bezettingsgraad zullen verhogen
- Pas prijzen aan volgens vraag en aanbod, en houd speciale periodes en evenementen in gedachten
- Gebruik diverse aanbiedingen om je klanten aan te trekken en te behouden
- Promoot kortingen via sociale media om je zichtbaarheid te vergroten
Mei 2024
Wil je graag de winstgevendheid van je vakantiehuis verhogen? Er zijn een aantal strategieën die je daarvoor kunt gebruiken, maar de meest efficiënte is de bezettingsgraad verhogen. De bezettingsgraad van een vakantiewoning is het procentuele verschil tussen het totale aantal beschikbare dagen van ons pand en het aantal dagen dat het bezet of verhuurd is.
De sleutel is om die bezetting maximaal te verhogen, het aantal lege nachten te verminderen en zo de maximale winstgevendheid te behalen. Het is essentieel in een competitieve markt zoals die van de vakantieverhuur om je woning zo strategisch mogelijk te beheren. In dit artikel presenteren we een reeks strategieën om dit te bereiken.
Iemand zou mijn vakantiehuis kunnen willen huren, maar op het laatste moment besluiten om voor een andere te kiezen. Wat is er gebeurd? Die potentiële gast heeft een breed scala aan beschikbare huizen voor zich en zal degene kiezen die het meest aantrekkelijk lijkt qua prijs. Vakantiehuizen met kortingen worden beschouwd als een besparingsmogelijkheid. En hoe reageren onze hersenen op een aanbod of korting? Wanneer kortingen voor een korte periode worden aangeboden, voelen mensen zich gedwongen om snel beslissingen te nemen, in de hoop van de korting te profiteren. Daarom zijn kortingen een zeer nuttig en effectief overtuigingsmiddel geworden. Ontdek hier hoe je het meeste kunt halen uit je vakantieverhuur door kortingen slim aan te pakken.
Strategieën voor kortingen in vakantieverhuur
Als je je afvraagt hoe je prijzen voor een vakantieverhuur moet instellen, raden we bij Holidu aan om dynamische prijzen toe te passen, ook wel bekend als slimme prijzen. Het is de beste optie om jouw investering goed te laten draaien en een goede winstgevendheid te behalen. Voorheen baseerden hosts zich enkel op het hoogseizoen en het laagseizoen, maar nu zijn er veel meer parameters om rekening mee te houden bij het vaststellen van de tarieven.
Wat zijn deze parameters? Aanbod en vraag, speciale data gedurende het jaar, gepersonaliseerde diensten, etc. De variabelen zijn eindeloos. Je kunt kortingen aanbieden voor Valentijnsdag, Pasen, carnaval of voor weekenduitstapjes. Het is zelfs mogelijk om speciale kortingen aan te bieden aan gasten die reizen voor verjaardagen of huwelijksverjaardagen.
Op deze manier kun je spelen met de prijzen voor verschillende data in de kalender en de vraag naar je accommodatie verhogen. Het is makkelijk om kortingen aan te bieden en prijzen aan te passen: dat doe je gewoon vanaf het vakantieverhuurportaal waar jouw vakantiehuis staat aangekondigd. Als je beslist om kortingen te gebruiken, is het enorm belangrijk om nooit reserveringen te annuleren en de prijzen te verhogen, omdat je merkt dat er vraag is. Dit zal jouw beoordelingen en algemene perceptie als host aanzienlijk schaden.
Hier zijn verschillende strategieën om kortingen toe te passen om een vakantieappartement te verhuren op Holidu en maximale winstgevendheid te behalen.
Lanceer promoties voor het weekend of op speciale data
Veel mensen plannen weekenduitjes of reizen tijdens feestdagen en lange weekends. Je kunt profiteren van de wensen van deze reizigers door speciale promoties of kortingen voor vakantieverhuur voor jouw vakantiewoning aan te bieden. Denk bijvoorbeeld aan de weekends dicht bij Valentijnsdag of lange weekends. En als je dit regelmatig doet, zullen gasten aandachtig blijven voor promoties als ze tevreden zijn met hun verblijf.
Bied seizoenspromoties aan
Een feestdag komt eraan en je kalender is nog niet volledig gevuld? Bied dan interessante kortingen aan aan de gasten. Pas de prijzen aan op basis van het seizoen en personaliseer het appartement zoveel mogelijk naar de behoeften van elke gast.
Pas de prijzen aan op basis van de bezettingsgraad
Wanneer we zien dat de vraag toeneemt na het adverteren van een vakantiehuis, zijn we geneigd de tarieven te verhogen. Dit is een fout, want het kan leiden tot het verlies van veel potentiële klanten. Het juiste is om de juiste tarieven te handhaven en de prijzen te verlagen naarmate de dagen verstrijken en we zien dat onze bezettingsgraad lager is dan verwacht. Een vakantiehuis dat bezet is dankzij een aanbieding is beter dan een leeg en niet rendabel huis.
Pas verschillende soorten kortingen toe
Het is ook mogelijk om kortingen aan te bieden die afhangen van bepaalde voorwaarden. Je kunt bijvoorbeeld 6 nachten plus een extra gratis aanbieden, een korting van 5% voor reserveringen van 4 nachten of een promotie voor het reserveren binnen 24 uur. Een andere strategie voor kortingen in vakantieverhuur is om kortingen aan te bieden voor ouderen, vriendengroepen en families of zakenreizigers. Onthoud dat promoties ook erg handig zijn voor het behouden van gasten. Je kunt zelfs kortingscodes op je pagina plaatsen.
Kies voor last minute aanbiedingen
Er zullen altijd reizigers zijn die tot het laatste moment wachten om interessante aanbiedingen voor vakantieverhuur te vinden of die impulsief willen reizen. Als je vakantiewoning een lage bezettingsgraad heeft, raden we je aan gebruik te maken van last minute aanbiedingen voor vakantieverhuur. Bovendien is elke reiziger een nieuwe kans om positieve beoordelingen te krijgen en de webpositionering te verbeteren.
Gebruik automatiseringstools om kortingen toe te passen
Tot slot kun je automatiseringstools gebruiken om kortingen toe te passen in jouw vakantieverhuur. Deze tools analyseren de markt, het aanbod en de vraag, de gemiddelde prijzen, etc. Ze handelen op basis van gegevens en besparen je veel tijd. Bekijk jouw vakantieverhuurportaal om te zien welke opties het biedt.
Sleutels tot het succes van uw woning
- Analyseer de concurrentie, alleen zo kun je jezelf onderscheiden van de rest
- Bestudeer de profielen van gasten en specialiseer je, indien mogelijk, in meerdere van hen
- Werk aan positieve beoordelingen, dit zal helpen jouw webpositionering te optimaliseren
- Pas dynamische prijzen toe: dit zal jouw winstgevendheid aanzienlijk verbeteren
- Adverteer de woning op een website: een vakantieverhuurwebsite zoals Holidu zal een geweldige bondgenoot zijn
- Pas kortingen toe om gasten aan te trekken en de vraag te vergroten
- Sta toe om zo vroeg mogelijk te reserveren, zo win je gasten
Sociale media, de ideale ruimte voor uw kortingen
Heb je al een korting ingesteld of een promotiecode toegevoegd? Dan is het tijd om deze informatie op sociale media te delen. Vergeet niet de juiste hashtags te gebruiken om ze meer zichtbaar te maken. Vrijwel iedereen gebruikt sociale media en gebruikt ze onder andere om informatie over hun volgende reisbestemming te zoeken, evenals om vakantieverhuurmogelijkheden te controleren. Sociale media kunnen je dichter bij potentiële gasten brengen. Dit communicatiemiddel wordt gebruikt om suggesties te sturen, vragen te stellen of beoordelingen te schrijven.
Mis de kans niet om je vakantiewoning en je kortingen zichtbaarder te maken. Jouw kansen op reserveringen zullen worden vermenigvuldigd, omdat informatie direct kan worden gedeeld. Je kunt zelfs video’s of foto’s uploaden van het appartement en van de meest populaire evenementen in de regio waar het vakantiehuis zich bevindt. Sociale media zijn inderdaad een zeer krachtig marketinginstrument.