Strategische planning voor het hoogseizoen in vakantieverhuur

Haal het meeste uit jouw vakantiewoning

magazine_image
  • De beste strategieën om het rendement van je vakantiehuis tidens het hoogseizoen te verbeteren
  • Bereid de woning en het eventuele personeel voor om een goede gastervaring te garanderen
  • Promoot je vakantiehuis online met kwaliteitsfoto’s
  • Stel eerlijke maar competitieve prijzen vast dankzij een analyse van je concurrenten

Mei 2024

Wil je het maximale rendement behalen met je vakantiehuis deze zomer? Wil je weten hoe je je kunt voorbereiden op het hoogseizoen? In dit artikel geven we je enkele essentiële tips hierover. We leggen uit hoe je een kwalitatieve service kunt bieden, meer winst kunt maken en reizigers aan je klantenbestand kunt toevoegen. We analyseren de huidige markt voor vakantiewoningen en bieden strategische informatie om je eigendommen te optimaliseren in het licht van de toenemende vraag, en we laten je zien hoe je effectieve prijsstrategieën kunt toepassen om de ervaring van de gasten te verbeteren. Ga met ons mee in deze gids om goed van start te gaan met het hoogseizoen op ons vakantieverhuurportaal.

Wanneer is het hoogseizoen en wat moeten we doen om voorbereid te zijn?

Als je een vakantieverblijf adverteert, moet je weten dat het hoogseizoen niet officieel is vastgesteld en kan variëren afhankelijk van de geografische locatie, het bedrijfsmodel en de jaarlijkse omstandigheden. In Nederland en de rest van Noord-Europa wordt echter doorgaans de periode van 1 juli tot 31 augustus beschouwd als het hoogseizoen, hoewel enkele dagen tijdens de kerstperiode ook als hoogseizoen kunnen worden aangemerkt.

Tijdens deze periodes schieten de verzoeken om accommodatie op onze vakantiewebsite omhoog. Het is gebruikelijk dat er meer vraag dan aanbod is voor bepaalde bestemmingen, waar het bordje “volgeboekt” vaak wordt opgehangen. In dit opzicht hangt onze voorbereiding af van onze eigendommen; of we nu slechts één huis of appartement te huur hebben, of meerdere accommodaties bezitten. In alle gevallen vereist het hoogseizoen een zorgvuldige planning die je moet doen op basis van je eigen prioriteiten. Laten we de aspecten verdiepen die je moet plannen.

Planifiaction de votre location de vacances en haute saison

De staat van je vakantieverblijf is cruciaal

Voordat je je vakantiehuis of appartement te huur aanbiedt, moet je een grondige controle van het pand uitvoeren. Werkt alles zoals het hoort? Controleer of de verlichting, elektrische apparaten, keuken, badkamers en slaapkamers in goede staat verkeren. Maak een inventaris op van de accessoires van je vakantieverblijf en zorg ervoor dat er niets ontbreekt om een aangenaam verblijf te garanderen. Als er iets kapot is, repareer het dan. Als er huishoudelijke artikelen ontbreken, koop ze dan. Deze investeringen zijn meestal rendabel en worden zeer gewaardeerd door gasten. Kortom, wees bereid om te investeren om alles in orde te brengen en laat vooral het huis achter in precies dezelfde staat als waarin je het zou willen aantreffen als je de gast was.

Coördineer het personeel dat voor het huis zorgt

Sommige gastheren beheren absoluut alle details van hun vakantieverblijf: gepersonaliseerd welkom, sleuteloverdracht, schoonmaak, lokale informatie of zelfs assistentie bij recreatieve activiteiten. Anderen huren hiervoor personeel in. In dit laatste geval is coördinatie absoluut noodzakelijk om te weten wanneer ze bij het huis moeten verschijnen en hun diensten moeten aanbieden. Het mag bijvoorbeeld niet gebeuren dat de persoon die verantwoordelijk is voor de schoonmaak of een excursie te vroeg arriveert. Coördinatie is een waarde die niet erg wordt gewaardeerd, maar die onmisbaar is.

Vergroot de aanwezigheid van je vakantieverblijf op internet en op sociale media

Tegenwoordig is het absoluut noodzakelijk om goed gepositioneerd te zijn op internet om je vakantiehuis te verhuren. Holidu is een ideale website om je vakantieverblijf te adverteren, omdat het miljoenen potentiële gasten bereikt. De meer dan 100.000 maandelijkse boekingen zijn een garantie voor de gastheren.

Toch kunnen de boekingen toenemen als je zorgvuldig omgaat met de inhoud die je aan het publiek laat zien. Hier zijn enkele tips:

  • Maak heldere en aantrekkelijke foto’s van je vakantieverblijf, waarbij je let op perspectieven en interieurdecoratie.
  • Toon een schoon en opgeruimd huis. Het moet duidelijk zijn dat dit een absolute prioriteit is in je verhuurappartement of huis.
  • Detailleer alle voorzieningen die waarde kunnen toevoegen voor toekomstige gasten. Voorbeelden hiervan zijn: parkeergelegenheid, zwembad, barbecue, nabijgelegen strand, enz.
  • Geef informatie over activiteiten die je gasten kunnen doen in je omgeving: excursies, rondleidingen, uitstapjes in de natuur, heen en weer reizen, enz.

Zorg goed voor je communicatie met de gasten

Tijdens het hoogseizoen hebben gastheren vaak veel werk en drukke schema’s. Maar deze voortdurende activiteit mag een van onze belangrijkste taken niet in gevaar brengen: een goede communicatie over de details van het verblijf. Het bieden van een uitstekend welkom aan onze gasten is essentieel. Als je de communicatie wilt verbeteren, volg dan deze aanbevelingen:

  • Begin bij aankomst met een grondige rondleiding door je vakantieverblijf. Loop door alle kamers van het huis en leg het gebruik uit van de belangrijkste elektrische apparaten. Toon tijdens de presentatie van het pand een gastvrije en proactieve houding.
  • Maak de regels van het huis heel duidelijk — indien nodig, ook schriftelijk: openingstijden, inchecken, uitchecken, geen lawaai maken na bepaalde uren, aantal toegestane gasten, of huisdieren zijn toegestaan, veiligheidsmaatregelen, gebruik van balkons, terrassen, barbecues, roken, enz. Alles moet kristalhelder zijn.
  • Gebruik een eenvoudige, duidelijke, beknopte en vriendelijke taal. Je hoeft niet langer in het huis te blijven dan nodig is; slechts een tijdje terwijl je verwelkomt en het vakantieverblijf laat zien, en verder niets. Als je een goede verbinding kunt maken, zullen deze gasten je aan anderen aanbevelen en kun je je vakantieappartement in de toekomst aan andere mensen verhuren.
  • Bied bureaucratische faciliteiten aan. Veel daarvan kosten niets en zullen het verblijf van de gasten vereenvoudigen. Bied de mogelijkheid om te betalen via verschillende betaalmethoden (mits ze 100% veilig zijn), om formaliteiten per e-mail af te handelen; verstrek informatie over je omgeving of de mogelijkheid om het verblijf te beoordelen. Alles wat bijdraagt aan het stroomlijnen van processen en het verbeteren van de ervaring is een toegevoegde waarde die we kunnen instellen in onze routine.

Maak een dynamische prijstabel voor je vakantieverblijf

Het is volkomen logisch en natuurlijk dat de prijzen van je accommodatie fluctueren afhankelijk van het seizoen. Met een lagere vraag, verminderen de investeringen en eisen en kunnen de prijzen worden aangepast. Maar bij een hoge vraag zullen de prijzen iets hoger liggen, omdat de service complexer en strikter is.

Voor het hoogseizoen is het raadzaam om een prijsbeleid op te stellen dat openbaar, transparant en eerlijk is, in overeenstemming met de marktprijzen. Transparantie is essentieel; geen enkele gast wil verrast worden door de uiteindelijke prijs met toeslagen of kosten waar hij niet op had gerekend. Let op je reputatie op dit gebied.

En als je nog meer wilt halen uit je verhuur, kun je speciale aanbiedingen en kortingen instellen voor periodes waarin er minder reizigers zijn. Je kunt bijvoorbeeld speciale tarieven aanbieden voor kinderen of ouderen, gratis annuleringen, kortingen voor langere verblijven, last minute accommodaties of speciale diensten, onder andere mogelijkheden.

Met alles wat we hebben aangegeven, heb je nu voldoende opties om een waardige en kwalitatieve accommodatie aan te bieden tijdens het vakantieseizoen. Nu is het aan jou om voor deze details te zorgen en je vakantieverblijf te versterken om een hoger rendementsniveau te bereiken.

Meer artikelen in deze categorie:

Gastheren

10 fouten om te vermijden bij het verhuren van je vakantiehuis

Gastheren

Wettelijke vereisten voor vakantieverhuur in Nederland

Gastheren

Wettelijke vereisten voor vakantieverhuur in Frankrijk

Gastheren

Wettelijke vereisten voor vakantieverhuur in Italië

Gastheren

Trends in vakantieverhuur en reizen voor 2024

Gastheren

Instagramtips voor vakantieverhuur

Ontvang altijd de laatste reistips, last-minute kortingen en andere onverslaanbare aanbiedingen voor vakantiehuizen.
Door te registreren ga je akkoord met de Algemene voorwaarden en Privacybeleid. Je zult deals van Holidu ontvangen.