10 fouten om te vermijden bij het verhuren van je vakantiehuis

Ontdek de meest voorkomende fouten in vakantieverhuur en leer hoe ze te vermijden

magazine_image
  • Vermijd fouten bij het voorbereiden van je vakantiehuis: kwaliteitsmeubels en goede huisregels zijn essentieel
  • Voldoe aan alle wetten en zorg voor een goede boekhouding
  • Eerlijke tarieven en duidelijke communicatie zorgen voor een succesvolle ervaring
  • Verbeter het rendement van je vakantiewoning met praktische strategieën

Mei 2024

Het verhuren van een vakantiewoning kan zelfs de meest onervaren hosts echt angst aanjagen. Immers, er zullen mensen in jouw huis verblijven die je niet kent. Daarom zetten we hieronder de meest voorkomende fouten op een rij die worden gemaakt door hosts van vakantieverhuur. Leer om deze fouten kost wat kost te vermijden, en zo problemen te voorkomen en je gezondheid te beschermen.

De informatie die we hier verzamelen zal nuttig zijn voor iedereen, of je nu net begint met het aanbieden van je huis als vakantieverblijf of dat je dit al maanden of jaren doet. Het is namelijk makkelijk om in een van deze fouten te vervallen. Het doel is om de vakantieverhuur goed te beheren, de vraag naar verhuur te verhogen en de gasten tevreden te houden.

Erreurs à Éviter Lorsque Vous Louez Votre Maison de Vacances

De 10 Meest Voorkomende Fouten bij het Verhuren van Je Vakantiehuis

Het inrichten van de woning met meubels van lage kwaliteit

Veel hosts kiezen voor goedkope meubels om geld te besparen. Maar het verschil tussen goedkope en goede kwaliteit meubels is aanzienlijk, en de gasten merken dat. Met goedkope meubels kun je een mooi appartement hebben, maar niet comfortabel, in ieder geval niet op lange termijn. En uiteindelijk is het kopen van kwaliteitsmeubels een investering omdat ze beter en duurzamer zullen zijn. Meubels in vakantiehuizen hebben namelijk meer slijtage dan normale woningen. Een goede investering in kwaliteitsmeubilair is dus essentieel.

Het vaststellen van een ongeschikte prijs

Elk huis heeft zijn eigen waarde en bijgevolg zijn eigen prijs. Je moet rekening houden met de grootte van het huis, de locatie, de voorzieningen, het meubilair… Pas dan kun je een eerlijke prijs vaststellen. Het mag niet hoger zijn dan wat redelijk is, want met zoveel concurrentie kunnen gasten betere opties kiezen voor een lagere prijs. Maar je wilt natuurlijk ook geen prijs onder de waarde van je vakantiewoning vastleggen. Daarom is het belangrijk om je concurrentie en hun prijzen te analyseren om zo een eerlijke maar competitieve prijs vast te leggen.

Het niet betalen van de vereiste belastingen

Als je geen problemen wilt hebben met vakantieverhuur, raden we je aan om je huis als zodanig te registreren om toekomstige boetes te voorkomen. De normen en regels verschillende van land tot land. Hier vind je de wetgeving voor vakantiehuizen in Nederland, Spanje, Italië en Frankrijk. Je moet ook niet vergeten om je belastingen aan te geven bij de relevante instituties.

Het niet repareren van schade

Op een vakantieverhuurplatform staan veel woningen met foto’s. Meestal worden schades niet getoond, dus wanneer huurders aankomen en ze ontdekken, hebben ze geen goede indruk van het huis of de gastheer. Deze praktijk wordt als onethisch beschouwd. Schades moeten zo snel mogelijk worden gerepareerd.

Het niet hebben van een huisverzekering

Als je in de vakantieverhuur stapt is het sterk aan te raden om er een te hebben. Er hoeft niet per se iets te gebeuren, maar je zult meer gemoedsrust hebben. Als er toch een incident plaatsvindt, dekt de verzekering de kosten. Omdat de gasten zo vaak wisselen, is de kans groter dat er iets gebeurt. Merk echter op dat sommige verzekeringen kortetermijnverhuur uitsluiten. We raden je aan om te kiezen voor een specifieke verzekering voor vakantieverhuur.

Het niet informeren van de buren dat je je vakantiehuis gaat verhuren

Is het verplicht? Nee, maar het is wel beleefd. Meedelen aan je buren dat je de woning gaat verhuren voor vakantiegasten toont dat je je buren respecteert. En als buren hebben ze het recht om deze informatie te kennen. Niet iedereen zal blij zijn met je beslissing, maar je bent vrij om je huis te gebruiken zoals je wilt. Uiteindelijk zullen ze wennen aan deze praktijk, vooral als je gasten beleefd zijn. En als er een incident plaatsvindt, zijn je buren misschien bereid om je te helpen.

Het niet opstellen van geschreven regels voor de gasten

Hier komen we later in detail op terug. Huisregels zijn nodig in elk vakantiehuis. Omdat je overal waar je gaat regels moet volgen, of het nu in een hotel, op de universiteit of in de bus is, geldt hetzelfde voor vakantieverhuur. Bovendien is het een manier om ervoor te zorgen dat je huurders zich burgerlijk gedragen. 

Het niet opstellen van huurcontracten voor vakantieverhuur

Het huurcontract voor vakantieverhuur is een manier om de verbintenis van je gasten met jou en het huis te waarborgen. En een manier om te valideren dat ze akkoord gaan met de voorwaarden ervan. Het is beter om te kiezen voor een vriendelijke taal in plaats van juridisch om te voorkomen dat er twijfels ontstaan over wat ze ondertekenen. In dit contract moeten de in- en uitcheckdata, de tarieven en andere relevante informatie worden vermeld.

Het verwaarlozen van de gasten

Het grote voordeel van hotels is dat de gasten altijd iemand beschikbaar hebben voor elke situatie die zich kan voordoen. Dit gebeurt niet bij alle vakantieverhuur, en dat is een grote fout, want als er iets gebeurt, moet de gast het zelf oplossen, wat zelfs nadelig voor je kan zijn, vooral financieel. Dit kan variëren van het repareren van een kapot apparaat tot een stroomstoring. Zorg ervoor dat je gasten altijd iemand kunnen bereiken in geval van nood, en communiceer altijd duidelijk en respectvol. 

Het niet kennen van het profiel van je gasten

Om je klanten de beste ervaring te bieden, moet je je gasten kennen. Ten minste hun profiel, want verschillende soorten gasten hebben verschillende behoeften en interesses. En deze informatie kun je in je voordeel gebruiken, om hun verblijf en dat van toekomstige gasten te verbeteren. Het is het beste om statistieken van je gasten te maken om te zien welk type mensen het meest geïnteresseerd is in je vakantieverhuur.

Het opstellen van huisregels voor vakantiewoningen

Net als in hotels, moet je een aantal huisregels vaststellen voor vakantieverhuur. Hier zijn enkele basisregels die elk vakantiehuis zou moeten invoeren:

  • Respecteer het aantal personen dat eerder is aangegeven dat zal verblijven in de vakantieverhuur.
  • Houd je aan de in- en uitchecktijden van het huis.
  • Stoor de buren niet.
  • Maak geen wijzigingen aan het huis.
  • Wees ‘s nachts niet luidruchtig.
  • Breng geen huisdieren binnen zonder toestemming van de gastheer.
  • Wees voorzichtig met het meubilair en met het huis.
  • Betaal de afgesproken prijs als dit nog niet is gebeurd.
  • Rook niet als het verboden is.
  • Meld eventuele problemen snel aan de gastheer.

Dit zijn basisregels voor samenleven met de buren van het gebouw, maar ze zijn ook respectvol ten opzichte van het huis zelf. Wanneer gasten je huis verlaten, moet het in dezelfde staat zijn als bij hun aankomst. Hoewel het ook belangrijk is om begripvol te zijn en te begrijpen dat sommige dingen verslijten door gebruik en de tand des tijds.

Tips om fouten recht te zetten

Holidu adviseert je om deze fouten te bekijken en, als je er een paar hebt opgemerkt, ze zo snel mogelijk te corrigeren. De prijzen moeten worden vastgesteld op basis van de omstandigheden en kenmerken van het huis. Communicatie met de gasten moet altijd duidelijk zijn om misverstanden te voorkomen. En tot slot is het raadzaam om te kiezen voor transparantie in de informatie.

Door een vakantiehuis te adverteren, zul je klanten winnen als je dit soort fouten vermijdt. Maak gebruik van alle nuttige informatie die we je zojuist hebben gegeven, ga naar de website voor vakantieverhuur en stel duidelijk de voorwaarden van het appartement en de diensten die je aanbiedt. Dit zal je in staat stellen om je huis en je inkomen veilig te stellen. En de gasten zullen weten dat hun gastheer een serieuze persoon is.

Meer artikelen in deze categorie:

Gastheren

Wettelijke vereisten voor vakantieverhuur in Nederland

Gastheren

Wettelijke vereisten voor vakantieverhuur in Frankrijk

Gastheren

Wettelijke vereisten voor vakantieverhuur in Italië

Gastheren

Trends in vakantieverhuur en reizen voor 2024

Gastheren

Instagramtips voor vakantieverhuur

Gastheren

Je vakantiewoning verhuren tijdens carnaval: tips en tricks

Ontvang altijd de laatste reistips, last-minute kortingen en andere onverslaanbare aanbiedingen voor vakantiehuizen.
Door te registreren ga je akkoord met de Algemene voorwaarden en Privacybeleid. Je zult deals van Holidu ontvangen.