Wat is late check-out en waarom zou je het moeten implementeren?
De belangrijkste redenen waarom jij je gasten een late check-out aan zou moeten bieden
- Een late check-out aambieden zal de relatie gast-host verbeteren en je een betere positie geven ten opzichte van je concurrentie.
- Gasten zijn vaak bereid om wat extra te betalen om zo later uit te checken.
- Denk eraan dat een latere check-out betekent dat je je schoonmaak en onderhoud moet herorganiseren.
November 2024
Je moet over heel wat dingen nadenken wanneer je een vakantiewoning verhuurt. Wat voor extra’s wil je je gasten aanbieden? En hoe ga je de verhuur op een goede manier stroomlijnen? Een van de dingen om over na te denken, is de tijd waarop je wilt dat gasten in- en uitchecken. Wil je je gasten een beetje tegemoetkomen? Bied ze dan een late check-out aan. Maar wat zijn daar de voordelen van? En hoe zorg je ervoor dat die late check-out ook soepel verloopt? Hier lees je alles wat je moet weten over een late check-out implementeren voor jouw vakantiewoning.
Wat is een late check-out?
Laten we bij het begin beginnen: wat is een late check-out precies? Normaal gesproken heb je een vaste tijd waarop je gasten uiterlijk je vakantiewoning moeten verlaten. Dat kan bijvoorbeeld 10:00 uur zijn, maar ook 11:00 uur of op het midden van de dag. Dit is de standaard check-outtijd. Een late check-out betekent dat je je gasten meer tijd geeft om de vakantiewoning te verlaten.
Waarom zouden je gasten pas later uit de vakantiewoning willen vertrekken? Daar zijn meer dan genoeg redenen voor. Misschien vertrekt hun vlucht pas later in de avond en vinden ze het fijn om nog wat extra tijd in hun vakantiewoning door te brengen. Mogelijk hebben ze een evenement waar ze zich voor klaar moeten maken en is die extra tijd welkom. Ook wanneer ze de avond ervoor een feest hadden, kan het prettig zijn om nog wat extra tijd te hebben om uit te slapen en in te pakken. Je huurders zijn nu eenmaal op vakantie, dus ze waarderen het wanneer ze rustig aan kunnen doen tijdens hun verblijf. Een late check-out helpt daarbij.
De voordelen van een late check-out
Voor gasten is het natuurlijk fijn wanneer ze langer in jouw vakantiewoning mogen verblijven, maar voor jou kleven er ook voordelen aan een late check-out. Dit zijn de belangrijkste redenen om je gasten die extra tijd in je vakantiewoning te gunnen.
Extra service voor je gasten
Gastvriendelijkheid is een van de belangrijkste thema’s wanneer je je vakantiewoning op een vakantieverhuurwebsite aanbiedt. Wanneer gasten merken dat je behulpzaam en attent bent, zullen ze je vakantieverblijf ook eerder aanbevelen bij anderen. Het is dus belangrijk om je gasten zo goed mogelijk te verwelkomen, zodat je goede recensies krijgt op ieder vakantieverhuurportaal. Een van de manieren om die goede recensies te krijgen, is door extra diensten aan te bieden. Vragen je gasten dus om een late check-out en is dat helemaal geen probleem voor jou? Dan zullen ze meteen opmerken hoe vriendelijk en behulpzaam je bent.
Extra inkomsten
Er kleeft ook een financieel voordeel aan een late check-out. Natuurlijk heb je de optie om deze dienst helemaal gratis aan te bieden. Dat kan bijvoorbeeld wanneer je een foutje hebt gemaakt en iets wilt doen om dit te compenseren. In alle andere gevallen is het niet vreemd om geld te vragen voor een late check-out. Dat kan gaan om een symbolisch bedrag, zoals € 10,-, maar het is ook redelijk om bijvoorbeeld € 40,- in rekening te brengen voor een late check-out van een paar uur. Zo kun je dus op een makkelijke manier wat extra geld verdienen met de verhuur van je vakantiewoning.
Hoe laat je een late check-out goed verlopen?
Het klinkt heel simpel: je gasten hebben iets langer de tijd om uit te checken en jij krijgt daar een extra bedrag voor. Toch is het belangrijk om met een paar zaken rekening te houden wanneer je een late check-out gaat aanbieden. Dit zijn de belangrijkste aandachtspunten.
Ga je late check-out adverteren of niet?
Zodra je vakantiewoning op een vakantieverhuurwebsite staat, heb je de mogelijkheid om deze te adverteren hoe jij wilt. Dat betekent ook dat je de optie hebt om bepaalde diensten wel of niet aan te bieden. Je kunt ervoor kiezen om in de basis geen late check-out aan te bieden, maar om dit wel mogelijk te maken wanneer gasten er actief om vragen. Het voordeel van deze tactiek is dat je altijd voldoende tijd hebt om de vakantiewoning schoon te maken voor de volgende gasten. Het nadeel is dat je minder uit deze extra service haalt.
Wil je een late check-out zo makkelijk mogelijk maken? Geef je gasten dan altijd de mogelijkheid om deze aan de boeking toe te voegen. In dat geval is het wel verstandig om hier een bedrag aan te koppelen. Zo kunnen gasten alleen later uitchecken wanneer ze ook extra betalen.
Goede communicatie
Het is altijd belangrijk om goed te communiceren met je gasten, ook wanneer het om een late check-out gaat. Zorg ervoor dat zij precies weten wat een late check-out inhoudt en hoe extra kosten in rekening worden gebracht. Het is belangrijk om dit op voorhand allemaal te bespreken. Daarnaast is het slim om de communicatie over het verblijf verder aan te passen. Stuur bijvoorbeeld een reminder wanneer de late check-out bijna is afgelopen. Wil je zeker weten dat je gasten op tijd uitchecken? Vraag ze dan om je een berichtje te sturen zodra ze de vakantiewoning verlaten. Zo weet iedereen wat de stand van zaken is.
Zorg dat het in je planning past
Natuurlijk is het fijn om je gasten goed van dienst te kunnen zijn, maar het is ook belangrijk dat die extra diensten in jouw planning passen. Heb je je vakantiewoning bijna constant verhuurd? Dan moet de schoonmaker dus snel de vakantiewoning reinigen tussen twee huurders door. Daar is meestal maar een paar uur de tijd voor. Bied je dan ook nog een late check-out aan? Dan wordt de planning nog krapper. Zorg er dus wel voor dat je voldoende tijd hebt om de woning volgens jouw standaarden te reinigen. Overleg ook altijd met degene die de schoonmaak verzorgt of een late check-out haalbaar is.
Stel een duidelijke deadline
Er is natuurlijk altijd het risico dat gasten nóg langer blijven dan vooraf overeengekomen. Goede communicatie helpt daarbij, maar het is ook slim om bepaalde voorzorgsmaatregelen te treffen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat iemand even langs de vakantiewoning wandelt zodra de uiterlijke tijd voor check-out verstreken is. Je kunt er ook voor kiezen om een slim slot te installeren. Je hebt dan de optie om de code van het slot te wijzigen zodra gasten uitgecheckt zouden moeten zijn. Ze hebben dan direct geen toegang meer tot de vakantiewoning. Zo blijft de deadline voor de check-out duidelijk.