Hoe evalueer je je gasten op AirBnB?
Zo beheer je je AirBnB gastenbeoordelingen, inclusief voorbeelden
- Ontdek waarom het belangrijk is om je gasten een review te geven op AirBnB
- We geven je tips om een professionele en duidelijke gastenrecensie op te stellen
- Gebruik onze voorbeeldrecensies als inspiratie om je review te schrijven
November 2024
Je vakantiewoning adverteren op een vakantieverhuurwebsite draait om meer dan marketing. Het is natuurlijk belangrijk dat je vakantieverblijf opvalt tussen alle andere accommodaties op het vakantieverhuurportaal, maar het is ook belangrijk dat de recensies goed zijn. Op deze websites is het gebruikelijk dat gasten een recensie achterlaten over jouw vakantiewoning, maar jij hebt ook de mogelijkheid om je gasten een beoordeling te geven. Maar hoe pak je dat op een goede manier aan? Hier vind je praktische tips om AirBnB gastenbeoordelingen in een goede baan te leiden, waarbij je jouw reputatie als goede host behoudt.
Waarom zijn gastenbeoordelingen op AirBnB belangrijk?
Je verhuurt je vakantiewoning in goed vertrouwen. Vaak ken je de huurders via een vakantieverhuurwebsite als AirBnB helemaal niet. Je kunt een beeld van ze krijgen door ze vragen te sturen, maar het blijft een gok of deze personen goed om zullen gaan met jouw vakantieverblijf. Een goede manier om te achterhalen of je betrouwbare huurders hebt gevonden, is door naar hun beoordelingen te kijken. Deze zijn achtergelaten door eerdere verhuurders en geven je daarom een goed beeld van je nieuwe gasten. Zijn ze netjes, respectvol en houden ze zich aan de huisregels? Je laat dus AirBnB gastenbeoordelingen achter om andere verhuurders op het vakantieverhuurplatform te helpen.
Tips voor het schrijven van beoordelingen
Misschien vind je het lastig om een beoordeling te schrijven voor je gasten. Hier vind je een paar bruikbare tips die het net wat makkelijker maken om een recensie achter te laten waar andere verhuurders mee geholpen zijn.
Kort maar krachtig
Het is niet nodig om uitgebreid uit te weiden over de verhuur van je vakantiewoning. Zowel je huurders als andere verhuurders zijn op zoek naar de belangrijkste informatie. Zorg er dus voor dat je zo snel mogelijk de volgende onderwerpen aanstipt.
- Is de vakantiewoning netjes achtergelaten?
- Hebben de huurders de huisregels gerespecteerd?
- Hoe is de communicatie verlopen?
- Zou je de gasten nog een keer in je vakantiewoning ontvangen?
Verpak deze beoordeling natuurlijk wel in een mooi verhaaltje, maar een recensie van meer dan een paar zinnen lang is echt niet nodig. Zo kunnen verhuurders snel beoordelen of ze deze gasten in hun vakantiewoning willen ontvangen. Jullie hebben het allemaal druk. Door direct de belangrijkste punten aan te stippen, maak je het andere verhuurders makkelijker om direct het kaf van het koren te scheiden bij het selecteren van gasten.
Neem de tijd
Misschien vind je het fijn om zo snel mogelijk een beoordeling achter te laten, maar het is altijd beter om even de tijd te nemen. Tijdens de schoonmaak kunnen er nog dingen naar boven komen die relevant zijn voor je gastenbeoordeling. Zorg er dus voor dat je altijd minstens 24 uur wacht met het plaatsen van een beoordeling, want je kunt deze vervolgens niet meer wijzigen. Het is ook weer niet de bedoeling om te lang te wachten. Gasten vinden het prettig om snel een beoordeling te ontvangen en dit stimuleert ze om ook snel een recensie achter te laten over hun verblijf in jouw vakantiehuis.
Houd het professioneel
Het kan altijd gebeuren dat je niet zo blij bent met de gasten die zojuist je vakantiewoning hebben verlaten. Ze waren misschien luidruchtig, hebben spullen vernield of hielden zich niet aan de huisregels. In dat geval is het begrijpelijk dat je boos of gefrustreerd bent. Het is belangrijk om die frustratie niet voelbaar te maken in je gastenbeoordeling. Houd het professioneel. Benoem enkel de feiten en blijf vriendelijk. Natuurlijk is die vriendelijkheid ook belangrijk wanneer je een positieve recensie achterlaat. Bedank gasten voor hun verblijf en geef aan dat ze de volgende keer weer welkom zijn bij je vakantiewoning. Dat maakt meteen de kans groter dat zij ook een positieve recensie achterlaten over jou.
Gebruik templates
In de meeste gevallen valt er niet veel nieuws te zeggen over de gasten in je vakantiewoning. Maak het jezelf dus makkelijker door templates te gebruiken. Dit zijn kant-en-klare beoordelingen die je voor iedere gast kunt gebruiken, met hier en daar ruimte om de beoordeling te personaliseren. Je hoeft alleen maar even te knippen en plakken, een paar details aan te passen en je kunt je recensie publiceren. Deze manier van werken verzekert je ervan dat je voor al je gasten een recensie achter kunt laten, zonder dat je te veel tijd kwijt bent aan het schrijven van originele beoordelingen. Dan heb je meer tijd over om je te focussen op belangrijkere dingen.
Voorbeelden van positieve gastbeoordelingen
Ben je op zoek naar inspiratie voor je gastbeoordelingen op AirBnB? Gebruik dan deze AirBnB beoordelingen als voorbeelden voor je eigen templates. Speel met de opbouw van de zinnen of met de bewoording, zodat je jouw beoordelingen echt helemaal eigen maakt.
- [Naam gast] was netjes, communiceert prettig en heeft de woning in een goede staat achtergelaten. Ik zou hem/haar zeker nog eens willen hosten!
- [Naam gast] heeft uitstekend voor de vakantiewoning gezorgd, was prettig om mee te communiceren en was bijzonder netjes. Ik verwelkom hem/haar graag nog eens in de vakantiewoning!
- Het was een plezier om [naam gast] te mogen ontvangen. Vriendelijk, netjes en zeer respectvol. Een fijne ervaring van begin tot eind, dus hopelijk krijg ik nogmaals de kans om [naam gast] te mogen hosten!
- Het hosten van [naam gast] was eenvoudig en verliep soepel. Alle huisregels zijn gerespecteerd en de vakantiewoning is heel netjes achtergelaten. Bedankt [naam gast], hopelijk tot snel!
Voorbeelden van negatieve gastbeoordelingen
Helaas is het niet altijd feest wanneer je je vakantiewoning adverteert op een vakantieverhuurwebsite. Gasten kunnen soms wat minder netjes omgaan met je vakantiewoning. Dat maakt het schrijven van een beoordeling lastiger, want hoe zorg je ervoor dat je professioneel blijft, zonder de waarheid te verbloemen? Dit zijn enkele voorbeelden van negatieve gastbeoordelingen.
- [naam gast] was bijzonder vriendelijk en communiceerde goed, maar heeft helaas de huisregels verbroken tijdens zijn/haar verblijf. Daarom kan ik [naam gast] niet aanbevelen als huurder.
- Helaas bracht het hosten van [naam gast] een aantal problemen met zich mee, zoals geluidsoverlast en schade aan de woning. Ik zou [naam gast] dus niet aanbevelen aan andere verhuurders.
- Na een controle van de vakantiewoning blijken verschillende delen van de inboedel verdwenen te zijn. Er is moeite gedaan om de woning netjes achter te laten, maar de ontbrekende inboedel dwingt me toch om deze gast niet aan te bevelen.
- Na het verblijf van [naam gast] leek alles in orde, maar ik heb van buren moeten vernemen dat er sprake was van ernstige geluidsoverlast en een overschrijding van het maximaal aantal gasten. Daarom zal ik [naam gast] niet nogmaals hosten.