Hoe je Gen Z kunt aantrekken naar je vakantieverblijf

Je vakantiehuis adverteren met speciale aandacht voor Gen Z? Ontdek hoe je aantrekkelijke vakantiewoningen voor jongeren creëert.

magazine_image

Oktober 2024

Iedereen is zo nu en dan toe aan een ontspannende vakantie. Dat geldt niet alleen voor de oudere generaties, maar zeker ook voor jongeren. Generatie Z begint langzaam wat ouder te worden en dus ook geld te hebben voor hun eigen vakanties. Daarom doe je er als eigenaar van een vakantiewoning goed aan om ook deze generatie te betrekken bij je marketingstrategie. Maar wat zoekt Gen Z in een vakantieverblijf? En hoe zorg je ervoor dat jouw vakantiewoning opvalt op een vakantieverhuur portaal? Ontdek hier de belangrijkste tips om een aantrekkelijke vakantiewoning voor jongeren te creëren.

dog laying down

Waar is Generatie Z naar op zoek?

Vakantiewoningen voor Gen Z zien er net wat anders uit dan gebruikelijke vakantiewoningen. Dat heeft alles te maken met de unieke wensen van jongeren die op vakantie willen. Wil je Gen Z aantrekken? Dan moet je dus weten wat deze generatie triggert. Welke ervaringen zoeken ze en hoe kun jij daar als verhuurder op inspelen? Dit zijn de belangrijkste aandachtspunten voor jouw vakantiewoning.

Unieke ervaringen

Een uniek leven leiden: dat is wat Generatie Z wil. Dat zie je niet alleen terug wanneer het om mode gaat of in de manier waarop deze generatie zijn leven invult. Het is ook terug te vinden in de uitjes en vakanties die deze jongeren boeken. Een standaard dagje uit is niet voldoende, het moet juist iets bijzonders en unieks zijn. Sociale media speelt daar een grote rol in. Ziet het er bijzonder en opvallend uit? Dan valt het helemaal bij deze generatie in de smaak.

Dat is natuurlijk mooi, maar hoe kun jij daar iets mee als verhuurder van een vakantiewoning? Er zijn verschillende manieren om je gasten een unieke ervaring te bieden.

Er zijn ook andere manieren om jongere gasten net wat meer te laten beleven in je vakantiewoning. Misschien kun je wel een bijzondere rondleiding samenstellen of kun je je gasten een mandje met lokale, handgemaakte producten aanbieden. Het zijn die unieke dingen die je vakantiewoning onderscheiden van de rest. Zo weet je ook een grotere doelgroep aan te spreken.

Trends

Jongeren zijn altijd al gevoelig geweest voor trends, dus dat is bij Gen Z niet anders. Wil je opvallen op een vakantiewoning website? Dan moet je iets te bieden hebben dat helemaal trendy is. Kijk dus goed om je heen om te ontdekken wat het ding is dat de jongere generatie op dit moment helemaal leuk vindt. Er zijn verschillende manieren om die trends te verwerken in je vakantiewoning.

  • Voeg accessoires of meubilair toe die bij de huidige trends passen
  • Voorzie je gasten van een trendy lokale snack of een drankje
  • Organiseer speciale verblijven rondom een concert of ander evenement in de omgeving

Dit vergt wel wat uitzoekwerk. Daarom helpt het om zelf bij jongeren na te gaan wat ze zoeken in een vakantiewoning. Houd er ook rekening mee dat trends snel komen en gaan. Het is dus verstandig om niet te veel geld te investeren in deze populaire producten.

Duurzaamheid

Steeds meer reizigers vinden duurzaamheid een belangrijk thema, maar voor Gen Z geldt dat al helemaal. Wil je dus Gen Z aantrekken naar je vakantiehuis? Dan moet je inzetten op duurzaamheid. Dat doe je niet alleen door grote investeringen te doen, zoals je huis beter isoleren of zonnepanelen plaatsen. Het helpt ook om die aandacht voor duurzaamheid op kleinere manieren te laten zien. Installeer bijvoorbeeld een laadpaal voor een elektrische auto en zorg ervoor dat zowel je toiletpapier als keukenpapier helemaal duurzaam zijn. Meld op een vakantiewoning website dat je enkel natuurlijke en milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen gebruikt of voorzie je gasten van duurzame shampoo en douchegel.

Generatie Z heeft oog voor details. Het zijn dus deze kleine veranderingen die ervoor zorgen dat jij je vakantiewoning aantrekkelijk maakt voor deze jongere generatie. Wees niet te bescheiden, want het loont om open te delen over alle duurzame keuzes die je maakt voor je vakantiehuis.

Wellness

Een vakantie is om nieuwe dingen te ervaren, maar ook om te ontspannen. Gen Z vindt wellness een ontzettend belangrijk teken. Deze generatie is dus ook meer op zoek naar een bepaalde luxe, zeker wanneer het om ontspanning en rust gaat. Daarom is de uitstraling van je badkamer zo belangrijk wanneer je deze generatie aan wilt trekken. Een mooie regendouche, een luxe bad en eventueel zelfs een stoomcabine: het zijn allemaal manieren om je vakantiewoning aan te passen aan Gen Z.

Voor deze doelgroep is het daarom ook slim om net wat meer aandacht te besteden aan die kleine verwenmomentjes. Het loont bijvoorbeeld om een klein mandje met lekkernijen te maken. Doe daar ook een gezichtsmaskertje in of juist een stoomtablet voor in de douche. Investeer in verzorgingsproducten van goede kwaliteit en laat een paar mini’s achter voor je gasten. Zo geef je deze generatie de ideale unieke, ontspannende ervaring.

Hoe bereik je Generatie Z?

Je vakantiewoning aanpassen aan Gen Z is de eerste stap, maar hoe ga je deze generatie nu bereiken? Het is belangrijk om een doelgroep aan te spreken op een manier die bij ze past. Kijk dus naar waar deze generatie actief is. Dat is voornamelijk social media. Zo speelt TikTok een ontzettend grote rol bij de keuzes die deze generatie maakt. Hier ontstaan trends, inclusief plekken die je bezocht moet hebben. Als verhuurder van vakantiewoningen is het dus slim om hier actief te zijn.

Waar je andere generaties misschien wel overtuigt met enkele mooie foto’s en wat sprekende teksten, heb je bij deze generatie waarschijnlijk meer nodig. Zij houden van video’s. Dat moet niet zomaar een simpel filmpje zijn, maar een filmpje dat inspeelt op de huidige trends. Het is dus belangrijk om een goede strategie voor social media te hebben. Kijk wat er trending is en hoe je deze trend kunt benutten om je vakantiewoning onder de aandacht te brengen.

Adverteer op de juiste vakantieverhuur portalen

Iedere doelgroep zoekt weer op een andere vakantiewoning website naar zijn accommodatie. Dat is voor Gen Z niet anders. Het is dus belangrijk om jouw vakantiewoning op meerdere vakantieverhuurportalen te adverteren. Zo weet je zeker dat je alle doelgroepen bereikt die je voor ogen hebt. Je kunt het jezelf ook makkelijk maken door gebruik te maken van Holidu. Dan adverteer je je vakantiewoning direct op meer dan 26 verschillende websites. Zo zit er ook altijd de website bij die in trek is bij Gen Z.

Meer artikelen in deze categorie:

Ontvang altijd de laatste reistips, last-minute kortingen en andere onverslaanbare aanbiedingen voor vakantiehuizen.
Door te registreren ga je akkoord met de Algemene voorwaarden en Privacybeleid. Je zult deals van Holidu ontvangen.