Tips voor hosts: Je vakantiehuis inspecteren
Ga je je vakantiewoning adverteren, dan horen regelmatige inspecties erbij. Ontdek het belang van een tijdig bezoek aan je vakantiewoning.
Oktober 2024
Een van de voordelen van je vakantiewoning verhuren via een vakantieverhuurwebsite, is dat het proces bijna helemaal vanzelf loopt. Je kunt het slot van de woning met een code bedienen, gasten per mail of per telefoon helpen en zelfs een schoonmaker inhuren die ervoor zorgt dat de woning netjes is. Dat klinkt als passief inkomen, maar het blijft belangrijk om betrokken te zijn bij je vakantiewoning. Ontdek hier waarom regelmatige bezoekjes aan je vakantiewoning belangrijk zijn en zelfs misbruik van je vakantiewoning kunnen voorkomen.
Waarom je vakantiehuis bezoeken voor een verblijf?
Je vakantiewoning adverteren doe je natuurlijk met veel zorg en aandacht. Je maakt foto’s en presenteert je vakantiewoning op een ultieme manier. Zo maak je de kans groter dat huurders jouw woning boeken via een vakantieverhuurwebsite. Het is dan wel belangrijk dat je die verwachtingen waar kunt maken. Voor je eerste gast heb je vast ontzettend veel aandacht besteed aan de inrichting en netheid van de woning. Je zorgt dat er wat lekkers staat en dat de woning helemaal fris is.
Maar wat doe je wanneer je helemaal gewend bent aan het verhuren van je vakantiewoning? Je hebt constant nieuwe gasten via een vakantieverhuurportaal en mogelijk zelfs een schoonmaker die de woning klaarmaakt voor iedere boeking. Alles lijkt vanzelf te lopen, maar het blijft belangrijk om regelmatig een bezoek te brengen aan je vakantiewoning. Je hebt dan veel meer zicht op wat je jouw gasten daadwerkelijk aanbiedt. Is er iets niet helemaal volgens jouw standaarden schoongemaakt? Dan kun je ingrijpen en je schoonmaker extra instructies geven. Bij een bezoek aan je vakantiewoning let je op de volgende zaken.
- Hoe schoon is de woning?
- Zien de bedden er netjes uit?
- Is alles op voorraad, zoals toiletpapier?
- Staat er een extraatje voor de gasten?
- Is er rekening gehouden met extra verzoeken, zoals voorzieningen voor een baby of huisdier?
- Ontbreekt er iets, zoals servies, glazen of schoonmaakmiddelen?
- Is er onderhoud nodig van de voorzieningen, zoals het zwembad of de tuin?
Door vooraf de woning even te bezoeken, kun je direct ingrijpen wanneer er iets niet helemaal goed loopt. Zo bied je jouw gasten altijd het best mogelijke verblijf aan.
Doe een inspectie na elk verblijf
Ook na een verblijf is het de moeite waard om je vakantiewoning te bezoeken. Sterker nog, dat is eigenlijk essentieel wanneer je jouw vakantiewoning altijd in goede staat wilt houden. Door zelf het pand te bezoeken, heb je een veel beter idee van wat er speelt in en rondom de woning. Dit kan je op de lange termijn zelfs helpen wanneer er sprake is van een conflict met een gast.
Maak er dus een gewoonte van om altijd zelf een inspectie uit te voeren wanneer je huurders zijn uitgecheckt. Des te sneller je dit doet, des te sneller je kunt handelen wanneer er een probleem is in de vakantiewoning.
Waar moet je op letten wanneer je na een verblijf een inspectie uitvoert? Er zijn een paar belangrijke aandachtspunten.
- Ontbreekt er iets? Mogelijk hebben gasten spullen meegenomen die ze niet mee mochten nemen, zoals servies of bepaalde elektronica in de vakantiewoning.
- Is er iets kapot? Mogelijk hebben gasten een glas kapot laten vallen of is er schade aan een van de meubelstukken in het pand.
- Is er iets beschadigd? Let ook op de rest van de vakantiewoning. Misschien is er sprake van schade aan de voordeur, is er een raam kapot of zijn er andere problemen met de vakantiewoning.
Je maakt het jezelf makkelijker door vooraf een checklist te maken. Volg die checklist om alle belangrijke punten na te kijken. Zo mis je geen grote gebreken en weet je zeker dat je vakantiewoning in goede conditie is voor verder verhuur. Dat kunnen natuurlijk ook gebreken zijn waar de huurders niets aan kunnen doen, zoals een lekkage.
Merk je dat er iets kapot is of ontbreekt in de woning? Zorg er dan voor dat je altijd foto’s van de schade maakt. Vervolgens kun je via het vakantieverhuurportaal contact opnemen met de gasten. Maak de schade bespreekbaar en laat bijvoorbeeld weten dat je eventuele herstelwerkzaamheden van de waarborg inhoudt.
Mochten de gasten het niet eens zijn met het bedrag dat je inhoudt, kun je altijd nog een klacht indienen via de vakantieverhuurwebsite. Deze portalen hebben vaak gebruikelijke procedures om schade en andere problemen op te lossen. Zij kunnen bemiddelen tussen jou en de huurders en zorgen ervoor dat je het geld krijgt waar je recht op hebt.
Door zelf regelmatig je vakantiewoning te bezoeken, heb je veel meer zicht op dit soort problemen. Je hebt zelf gezien wat de schade is en hoeft dus niet afhankelijk te zijn van meldingen die schoonmakers doorgeven. Hierdoor sta je sterker wanneer er sprake is van een conflict en kun je direct voor een passende oplossing zorgen. Zo is je vakantiewoning weer in goede staat wanneer je deze verhuurt aan de volgende gasten.
Kan ik mij vakantiehuis bezoeken tijdens een verblijf?
Het liefste wil je jouw gasten natuurlijk in alle rust van hun vakantie laten genieten. Daarom is het niet gebruikelijk om een bezoek aan je vakantiewoning te brengen wanneer er gasten in de woning zitten. Toch kan het nodig zijn in bepaalde gevallen. Misschien is er sprake van overlast of wordt het maximaal aantal mensen in je accommodatie overschreden. Maar is het toegestaan om je vakantiewoning te bezoeken wanneer deze verhuurd is aan betalende gasten?
Het is helaas niet toegestaan om je vakantiewoning zomaar te betreden wanneer er huurders in de woning zitten. Dat wordt vaak ook in de voorwaarden van een vakantieverhuurportaal genoemd. Als verhuurder bezit je natuurlijk de woning, maar je hebt geen permanente toegang tot de woning. Je hebt wettelijk gezien geen toegang tot de woning wanneer je deze aan een ander verhuurt. Het is ook niet toegestaan om dat af te dwingen via je huurcontract.
Er zijn wel bepaalde situaties waarin het toegestaan is om je vakantiewoning te bezoeken terwijl deze verhuurd is. Het gaat dan eigenlijk alleen om noodgevallen. Denk aan de volgende situaties.
- Brand
- Gaslek
- Gevaarlijke lekkage
Bezoek je jouw vakantiewoning buiten deze omstandigheden om? Dan loop je het risico dat gasten een slechte recensie achterlaten. “De verhuurder schendt de privacy” of klachten over een onveilig gevoel. Dat kan je verdere succes op een vakantieverhuurwebsite aantasten. Daarom is het altijd belangrijk om vooraf goede afspraken te maken over de verhuur van je vakantiewoning. Hoelang kunnen bezoekers blijven? En zijn gasten welkom of juist niet? Hang daar ook consequenties aan vast. Wat gebeurt er wanneer huurders het contract verbreken? Door te voorkomen dat je gasten bezoek ontvangen in je AirBnB, voorkom je ook dat je in wilt grijpen wanneer er sprake is van overlast.