Hoe claim je schade bij AirBnB?

Ontdek alle noodzakelijke stappen en documentatie om schade te claimen op het platform

magazine_image
  • Wat biedt het AirCover programma?
  • Waar dien je een schadeclaim in?
  • Hoe bereid een schadeclaim bij AirBnB voor?

Oktober 2024

AirCover is het beschermingssysteem gericht op de verhuurders van AirBnB. We leggen je uit hoe je schade kunt claimen als je na het vertrek van een gast gebreken in je vakantiehuis aantreft.  

Hoewel de vakantieverhuurmarkt zich enorm heeft geprofessionaliseerd en er tegenwoordig uitgebreide dekking bestaat voor zowel verhuurders als gasten, blijft het vervelend om de bureaucratische rompslomp te moeten doorlopen als er schade of breuken ontstaan tijdens een vakantieverblijf. In dit artikel leggen we uit wat je kunt verwachten wanneer je een overeenkomst aangaat met AirBnB en hoe je een schadeclaim indient voor je vakantieverhuur.

Wat biedt Airbnb AirCover?  

Als je je vakantieverhuur op AirBnB hebt geplaatst, krijg je toegang tot een speciale bescherming die het platform biedt aan verhuurders, genaamd AirBnB AirCover. Bij Holidu hebben we al een uitgebreide gids over AirCover samengesteld die in detail uitlegt wat dit inhoudt.  

AirBnB weet goed dat een van de belangrijkste factoren die het bedrijf hebben geholpen om wereldwijd een succesvol vakantieverhuurplatform te worden, veiligheid is. De zekerheid die een wereldwijd gerenommeerd platform biedt door bescherming tegen mogelijke incidenten, zorgt ervoor dat veel mensen voor Airbnb kiezen. De speciale bescherming van AirBnB, AirCover, biedt specifieke voordelen die verhuurders een veilig gevoel geven. Airbnb heeft er tenslotte baat bij om schadeclaims te behandelen en compensatie te bieden indien nodig. De verhuurders zijn het hart van het bedrijf en moeten goed worden verzorgd.

Voordelen van AirCover  

Onder de voordelen van AirCover vallen:  

  • Verificatie van de identiteit van de gasten door middel van profielanalyse (Airbnb kan reserveringen weigeren van ongepaste profielen).  
  • Financiële bescherming tegen schade tot wel 3 miljoen dollar.  
  • Verzekering voor wettelijke aansprakelijkheid.  
  • Een 24/7 hulplijn om de veiligheid van het vakantiehuis te waarborgen.  

Zorg ervoor dat je goed op de hoogte bent van de dekkingsvoorwaarden van de dienst, want gevallen zoals verlies van geld, slijtage door normaal gebruik, of schade door natuurrampen vallen niet onder deze bescherming van het platform.

hans-isaacson-GWdZpXUPMs0-unsplash

Bereid je goed voor  

De beste manier om je voor te bereiden op mogelijke gevallen waarin je schade of gebreken in je woning moet aanpakken, is preventie en voorbereiding met behulp van de juiste middelen. Het eerste wat je moet doen, is ervoor zorgen dat je precies weet in welke staat je het vakantiehuis hebt verhuurd en welke elementen deel uitmaken van het interieur. Zo kun je alles vergelijken nadat de gast zijn verblijf in je vakantieverhuur heeft beëindigd. Hierbij raden we aan om rekening te houden met de volgende vier aspecten. 

Inventaris  

Het opstellen van een inventaris waarin alle elementen van de woning zijn opgenomen, biedt je zekerheid bij het indienen van een claim. Je hoeft geen overbodige elementen op te nemen (zoals een spijker in de muur of een encyclopedie), maar wel waardevolle items (meubilair, kunstwerken, decoratieve objecten, lampen, servies, enz.). Dit stelt je in staat om het ontbreken van bepaalde items op te eisen.  

Foto’s of video’s  

Om de inhoud van je inventaris te verifiëren, is het het beste om een fotoboek of een video te maken van de woning waarin je alle elementen en hun staat vastlegt. Dit zal helpen om bij een claim het “voor” en “na” te kunnen aantonen.  

Getuigenissen  

Voor het indienen van een claim is het altijd handig om van tevoren getuigenissen te verzamelen van mensen die betrokken zijn geweest of getuige waren van het moment van de schade (schoonmaakpersoneel, buren, enz.). Hoe objectiever de feiten, hoe sneller de oplossing.  

Communicatie  

Bewaar altijd de communicatie met de gast waarin je uitlegt dat je een breuk of schade hebt ontdekt in de woning, zodat de gast zijn of haar kant van het verhaal kan geven. Het is handig om bij het behandelen van de situatie op de hoogte te zijn van het profiel van de gast. Communiceer altijd met respect, geduld en kalmte. Dit maakt het eenvoudiger om tot een overeenkomst te komen als jullie verschillende meningen hebben.  

Hoe dien je een compensatieaanvraag in voor schade?  

Je kunt een schadeclaim of compensatieaanvraag indienen via het resolutiecentrum van AirBnB, binnen 14 dagen na het vertrek van de gast of voordat de volgende gast arriveert. Je moet het reserveringsnummer verstrekken, waarna er een zaak wordt aangemaakt. Zodra de zaak is aangemaakt, moet je de optie “Compensatie voor schade aanvragen” selecteren en de redenen voor de aanvraag toelichten. Dit is het moment om alle documentatie te verstrekken die je hebt verzameld: foto’s, video’s, bonnen, communicatie met de gast, enz. Naast het verstrekken van informatie moet je de hoogte van de schadevergoeding beoordelen, rekening houdend met de veroorzaakte schade.  

De gast kan ervoor kiezen om te betalen voor de schade, en de betaling wordt afgehandeld binnen 5 tot 7 werkdagen. Als de gast niet reageert of de aanvraag negeert, kun je vragen om bemiddeling door AirBnB. AirBnB zal op objectieve wijze de schade beoordelen en de gast de mogelijkheid geven om extra documentatie en getuigenissen te verstrekken. Uiteindelijk wordt er een specifieke compensatie toegekend of de claim wordt afgewezen.  

Hoe bereid je je claim voor bij AirBnB?  

Bij het voorbereiden van je claim naar Airbnb toe, is het belangrijk om een heldere, eenvoudige, objectieve en feitelijke taal te gebruiken. Probeer op een rustige en logische manier te beschrijven wat er is gebeurd, zodat er snel tot een overeenkomst kan worden gekomen. Voeg bij je claim relevante bestanden zoals foto’s, video’s en getuigenissen, maar overdrijf niet met te veel informatie.  

Filter alles wat strikt noodzakelijk is om de zaak te bestuderen en de mogelijkheid van een vergoeding te beoordelen. Dit zal de afhandeling versnellen en vertragingen bij de betaling voorkomen. Zorg er ook voor dat je je frustratie onder controle houdt en behandel de leden van het platform met respect, want zij zijn niet verantwoordelijk voor de situatie. In plaats daarvan zijn ze er om je te helpen. Goede manieren zijn essentieel bij het behandelen van claims.  

Aan het einde van een verblijf in een vakantieaccommodatie willen zowel de gast, het platform van Airbnb, als jijzelf als verhuurder, een goede reputatie behouden en blijven bijdragen aan het creëren van positieve ervaringen voor alle betrokken partijen. Dit is tenslotte de kern van de zaak.

Meer artikelen in deze categorie:

Ontvang altijd de laatste reistips, last-minute kortingen en andere onverslaanbare aanbiedingen voor vakantiehuizen.
Door te registreren ga je akkoord met de Algemene voorwaarden en Privacybeleid. Je zult deals van Holidu ontvangen.