Maak je eigen advertenties met Google Ads
Jouw tutorial voor Google Adwords

Februari 2025
Het promoten van je vakantiewoning is een van de belangrijkste dingen die je moet doen om voldoende huurders aan te trekken. Het is niet voldoende om het huis op een vakantieverhuurwebsite te plaatsen. Je moet op zoek naar manieren om jouw potentiële huurders te bereiken. Dat kan door een reclamebureau in te schakelen, maar tegenwoordig is het bijzonder makkelijk om je eigen advertenties met Google Ads te maken. Dat is voordelig en een goede manier om te experimenteren met welke marketingtechnieken het beste bij jouw vakantiewoning passen. Ben je benieuwd naar Google Adwords voor je vakantieverhuur? Hier vind je tips om jouw vakantieverhuur te adverteren op Google.
Wat is Google Adwords?
Google is een van de grootste namen van de internetwereld. Wil je jouw vakantiewoning dus adverteren? Dan moet je hier zijn. Vakantiegangers die op zoek gaan naar een vakantiewoning, zullen dat in eerste instantie vooral op Google doen. Vervolgens komen ze uit op vakantieverhuurportalen waar ze mogelijk jouw vakantiewoning tegenkomen. Wil je het lijntje nog korter maken? Dan kun je jouw vakantiewoning ook direct adverteren bij Google. Dat doe je met behulp van Google Adwords.
Google Adwords is de afdeling van Google die specifiek over advertenties gaat. Hier kun je je eigen campagnes starten en advertenties creëren die bijvoorbeeld tussen de zoekresultaten eindigen. Dat zorgt ervoor dat veel meer potentiële huurders je vakantiewoning vinden. Een van de voordelen van Google Ads is dat het laagdrempelig is en dat je zelf in de hand hebt aan wie je advertenties getoond worden.

Hoe start je een campagne met Google Ads?
Google Adwords is een systeem dat makkelijk in gebruik is, maar dan moet je er wel een beetje handigheid in krijgen. Hier vind je een simpele tutorial voor Google Adwords die je kunt gebruiken om jouw vakantiewoning makkelijker vindbaar te vinden.
Stap 1: Maak een nieuwe campagne
Maak een account aan bij Google Ads en klik op ‘Campagnes’. Vervolgens heb je de optie om een nieuwe campagne te starten. Je hebt dan de keuze uit verschillende doelen. Wil je meer huurders naar je vakantieverhuurwebsite trekken? Kies dan voor die optie.
Stap 2: Stel je campagne in
Nu kun je jouw campagne helemaal instellen op de manier die jij prettig vindt. Zo kun je keuzes maken op de volgende vlakken.
- Waar je advertenties zichtbaar zijn: bovenaan de zoekresultaten of als een banner naast de zoekresultaten?
- Voor wie je advertenties zichtbaar zijn: welke leeftijden, geslachten, opleidingsniveaus, overkoepelende interesses?
- Op welke plek je advertenties zichtbaar zijn: in het hele land, in het buitenland of juist bij doelgroepen in de buurt van je vakantiewoning?
Stap 3: Optimaliseren
Nu is het tijd voor het echte werk. Je gaat je advertenties optimaliseren, bijvoorbeeld door bepaalde keywords te kiezen. Dit zijn de sleutelwoorden die jouw vakantiewoning optimaal samenvatten. Het moeten de woorden zijn waar gasten op zoeken wanneer ze op zoek zijn naar een vakantiewoning zoals die van jou. Kijk dus goed naar wat jouw vakantiewoning onderscheidt van andere accommodaties. Is dat de ligging? De grootte? Of zijn het bepaalde voorzieningen?
Bij deze stap schrijf je ook de teksten die worden ingezet bij de advertenties. Het is belangrijk om korte, krachtige en duidelijke teksten te schrijven. Zorg ervoor dat lezers een goed beeld van je vakantiewoning krijgen en dat de gebruikte woorden ook jouw publiek aanspreken.
Stap 4: Je budget bepalen
Het is heel belangrijk om je budget te bepalen wanneer je Google Adwords voor vakantieverhuur gaat gebruiken. Dit systeem werkt namelijk met een bepaald budget. Binnen dat budget zijn er allemaal mogelijkheden, maar het is afhankelijk van jouw instellingen hoe snel het budget op is. Zo heb je de optie om te kiezen tussen kliks of ogen op je advertentie. Vind je het belangrijk dat veel mensen je advertentie zien? Of ben je bereid om meer te betalen, zodat de juiste mensen je advertentie zien, waardoor er ook meer op geklikt wordt?
Afhankelijk van de tijd van het jaar, kunnen de kosten van je advertenties flink stijgen of dalen. Het is daarom goed om regelmatig even naar je budget te kijken. Wat levert deze maandelijkse investering je op en is het voldoende om genoeg huurders aan te trekken?
Stap 5: Evalueren
Jij hebt je campagne op de juiste manier ingevuld en Google Ads doet de rest. Het is wel belangrijk om je campagne goed in de gaten te houden. Google maakt het je makkelijk. Je kunt precies zien hoe effectief je campagne is geweest. Wie klikt er vooral op je advertenties en leidt dat uiteindelijk ook tot meer boekingen? Door je advertentie voor vakantieverhuur goed te volgen, kun je veel leren van het proces. Dat maakt het makkelijker om de campagne bij te schaven en zo de optimale advertenties te creëren.
Hoe maak je goede advertenties?
Het is natuurlijk wel belangrijk dat de advertenties voor je vakantiewoning goed in elkaar zitten. Gebruikers van Google klikken alleen maar op je advertentie wanneer deze interessant voor ze is. Dus hoe trek je de aandacht? Dat kan op een paar manieren.
USP’s
USP is de afkorting voor unique selling point. Dit zijn de kwaliteiten van je vakantiewoning die de accommodatie echt uniek maken. Dat kan bijvoorbeeld een bijzondere ligging zijn, maar ook de aanwezigheid van een jacuzzi. Zorg ervoor dat je weet wat jouw vakantiewoning speciaal maakt en waar jouw doelgroep naar op zoek is. Jonge gezinnen vinden het fijn wanneer er speelgelegenheid is, terwijl stellen zonder kinderen misschien wel een sauna kunnen waarderen. Geef deze onderscheidende kwaliteiten een prominente plek in je advertenties.
Ken je doelgroep
Iedere doelgroep spreek je op een andere manier aan. Dat doe je niet alleen door andere kwaliteiten van je vakantiewoning te benoemen, maar ook door je taalgebruik aan te passen. Voor zakelijke reizigers gebruik je bijvoorbeeld eerder formeel taalgebruik. Wil je vooral een jongere doelgroep aanspreken? Zorg dan voor een frissere en lossere stijl. Je hoeft hier natuurlijk niet in door te slaan, maar het is wel slim om je advertenties op de juiste manier in te steken.
Link naar je eigen website
Het is misschien verleidelijk om je gasten door te linken naar een gevestigde vakantieverhuurwebsite als AirBnB. Toch is het beter om Google Ads te gebruiken voor je eigen website. Hier kun je altijd nog een link naar verschillende vakantieverhuurportalen delen. Vind je het fijner om directe boekingen te krijgen? Dan is het helemaal goed om naar je eigen website te linken. Zo komen potentiële gasten meteen op de juiste plek terecht om hun boeking door te geven.