Hoe een bedrijfsplan opstellen voor vakantieverhuur

Ontdek hoe je stap voor stap een goed bedrijfsplan voor vakantiehuur opstelt, van marktonderzoek tot financiële planning

magazine_image
  • Het uitvoeren van een SMART-analyse is essentieel om de omgeving te begrijpen en het bedrijfsmodel te definiëren.
  • Het zoeken naar strategische partners en samenwerkingsverbanden met platforms zoals Airbnb of Booking kan het succes van jouw vakantiewoning vergroten.
  • Diepgaande kennis van de sector en de concurrentie helpt om het ondernemingsplan te verfijnen en het aanbod te verbeteren.
  • Het ontwerpen en uitvoeren van een effectief marketingplan, zowel online als offline, is cruciaal voor het aantrekken en behouden van klanten.

Oktober 2024

Overweeg je om te beginnen met de verhuur van een vakantieflat? Dan moet je gaan nadenken hoe je dat wilt doen. Misschien wil je een website voor vakantieverhuur gebruiken of adverteer je je vakantiehuis liever via een reisbureau. Welke doelgroepen wil je aanspreken en hoe ga je dat doen? En hoe zit het met de financiën? Al die vragen beantwoord je door een bedrijfsplan te maken. Ontdek hier hoe jij stap voor stap het ideale bedrijfsplan voor vakantieverhuur maakt.

Definieer je doelen

Voordat je begint aan je bedrijfsplan voor de verhuur van je vakantiewoning, is het belangrijk om over je doelen na te denken. Wat wil je bereiken door je vakantiewoning te verhuren? Hoe zie jij je leven als host voor je? Het is fijn om deze doelen zo concreet mogelijk te maken. Gebruik daarbij de SMART-methode. Dit staat voor de volgende termen.

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdsgebonden

Dit houdt in dat je doelen zo concreet en meetbaar mogelijk moeten zijn. Heb je als doel: “ik wil voldoende geld verdienen om te kunnen leven van de verhuur van mijn vakantiehuis”? Probeer dit dan concreet te formuleren. Denk dan aan “ik wil binnen 5 jaar een stabiel jaarinkomen van minstens € 40.000,- verdienen met de verhuur van mijn vakantiehuis”.

établissement d'un plan clair

Doe marktonderzoek

Het verhuren van je vakantiewoning is niet zo makkelijk als hem gewoon op een portaal voor vakantieverhuur adverteren. Je moet weten wat de staat van de markt is. Door kritisch naar de huidige markt te kijken, zie je wat jij te bieden hebt, waar vraag naar is en wat je beter kunt doen dan concurrenten. Zo kijk je bij dit onderzoek naar de volgende punten.

  • Doelgroep: Wie is er in jouw regio op zoek naar vakantiewoningen? Zijn dat oudere stellen die op zoek zijn naar rust of juist jongeren die van een feestvakantie willen genieten? Misschien is jouw stad juist een populaire bestemming voor huwelijksreizen en zijn stelletjes dus je doelgroep.
  • Voorzieningen: Welke voorzieningen hebben huurders nodig? Misschien woon je in een regio waar veel vakantiegangers komen om te wandelen met hun hond. Overweeg dan om huisdieren toe te staan. Misschien staan rust en ontspanning juist centraal en is een jacuzzi geen overbodige luxe.
  • Concurrentie: Wat voor vakantiewoningen zijn er al in de stad te vinden? Waar is een grote vraag naar, terwijl het aanbod beperkt is? Welke prijzen zijn gangbaar in de omgeving en wat voor service bieden hosts gemiddeld genomen?

Creëer een marketingstrategie

Wanneer je weet wat je te bieden hebt en wat je wilt bereiken, is het tijd om huurders aan te trekken. Dat doe je door een marketingstrategie te creëren. Alle vormen van marketing vallen onder deze strategie. Dat begint dus bij het begin: een naam, een logo en eventueel een huisstijl. Met wat voor beeld probeer je huurders aan te trekken? Warm en rustiek? Modern en strak?

Vervolgens ga je nadenken over de kanalen die je gebruikt voor marketing. Je doelgroep kan daar veel invloed op hebben. Waar jongeren misschien eerder op social media kijken, maken ouderen mogelijk gebruik van meer traditionele bronnen wanneer ze een vakantiewoning willen huren. Ga je een bedrijfsplan voor je vakantieflat opzetten, denk dan goed na over hoe je ieder kanaal optimaal benut. Ga je dagelijks posten op Instagram? Heeft het bijhouden van een blog nut?

Ook welke website voor vakantieverhuur je gebruikt maakt onderdeel uit van je marketingstrategie. Sommige huurders kijken vooral op AirBnB, maar Booking, VRBO en Interhome zijn ook opties. Bij Holidu heb je de luxe dat de advertentie voor je vakantiewoning direct op meer dan 26 portalen voor vakantieverhuur gedeeld wordt. Zo bereik je iedere denkbare doelgroep.

Maak een financieel plan

Het financiële plaatje moet ook kloppen wanneer je begint met de verhuur van je vakantieflat. Daarom heb je een financieel plan en een goede boekhouding nodig. Hier moet je verschillende kosten op een rij zetten.

Kosten vooraf

Het verhuren van een vakantiewoning begint altijd met een eerste investering. Misschien bezit je het pand al of moet je nog een pand kopen. Dit maakt veel verschil in hoe je je project voor een vakantieverblijf start. De aanschaf van een nieuwe vakantiewoning zorgt natuurlijk voor aanzienlijk meer kosten vooraf. Houd ook rekening met andere investeringen die je moet doen.

  • Renovaties
  • Inrichting
  • Vergunningen
  • Marketingkosten

Doorlopende kosten

Zodra je bedrijf in vakantieverhuur begint te lopen, zijn er kosten die constant terugkomen. Dit zijn je doorlopende kosten. Vaak zijn dit de kleine kosten waar je niet per definitie aan denkt. Verzorg je toiletpapier, verzorgingsproducten, koffie, thee en wat lekkers voor je gasten? Dan moet je dit iedere keer opnieuw inkopen. Ook schoonmaakmiddelen, nieuwe lakens en andere spullen die regelmatig vervangen moeten worden, vallen onder doorlopende kosten.

Onderhouds- en beheerkosten

Het kost natuurlijk ook geld om je vakantiewoning te onderhouden en beheren. Beheerskosten zijn zaken als gas, elektra en water. Ook de kosten voor je vaste schoonmaker horen erbij, net als het inhuren van een tuinman voor de tuin. Heb je een co-host die je helpt met het beheren van boekingen en het verwelkomen van gasten? Dat valt ook onder de beheerkosten.

Zet daarnaast maandelijks geld opzij voor groot onderhoud en reparaties. Misschien is er na verloop van tijd wel een reparatie in de keuken nodig of begeeft de wasmachine het. Ook een uitgebreide schilderbeurt is eens in de paar jaar nodig. Door maandelijks te budgetteren voor dit soort kosten, voorkom je grote financiële tegenvallers.

Inkomsten

Nu je weet wat het je gaat kosten om je bedrijf voor vakantieverhuur te runnen, is het tijd om over de inkomsten na te denken. Wees wel realistisch, dus ga niet uit van een bezetting van 100%. Probeer in te schatten hoeveel nachten je vakantiehuis realistisch verhuurd kan worden en bereken dan een nachtprijs die al je kosten dekt én je wat winst oplevert. Natuurlijk kun je op een website voor vakantieverhuur ook gebruikmaken van dynamische prijzen. Dit houdt in dat het platform automatisch de ideale prijs berekent voor jouw vakantiehuis, gebaseerd op de vraag, locatie en tijd van het jaar.

Ontwikkel een operationeel plan

In een operationeel plan omschrijf je precies hoe je jouw vakantiewoning gaat verhuren. Welke stappen neem je om gasten te screenen? Op welke dagen verhuur je je vakantiewoning? Wie is er verantwoordelijk voor contact met de gasten, welke mails moeten er geautomatiseerd worden? En wat zijn de vereisten voor de schoonmaak tussen de gasten door? Probeer zo concreet en duidelijk mogelijk te omschrijven hoe het dagelijks runnen van je bedrijf voor vakantieverhuur gaat werken. Zo weet je precies wat je moet doen om alles in goede banen te laten lopen.

Meer artikelen in deze categorie:

Ontvang altijd de laatste reistips, last-minute kortingen en andere onverslaanbare aanbiedingen voor vakantiehuizen.
Door te registreren ga je akkoord met de Algemene voorwaarden en Privacybeleid. Je zult deals van Holidu ontvangen.