Je gasten overtuigen om jouw vakantieverblijf aan te bevelen

Zo scoor je goede beoordelingen voor je vakantieverhuur

magazine_image

April 2025

Marketing is een ontzettend belangrijk onderdeel van je vakantieverhuurbedrijf. Je wilt je vakantiehuis adverteren op een vakantieverhuurwebsite, maar zet mogelijk ook in op social media of traditionele vormen van marketing. Maar wat is de krachtigste reclame? Reclame die je niet zelf maakt, maar die je voormalige gasten voor je maken. Veel vakantiegangers vinden het nu eenmaal prettiger om een verblijf te boeken op aanbevelen van hun vrienden of familie, maar ook op basis van online recensies. Daarom is het zo belangrijk om goede beoordelingen van je vakantieverhuur te krijgen. Hier ontdek je hoe je dat voor elkaar krijgt.

Waarom zijn aanbevelingen belangrijk?

Gasten zijn niet meer zo vatbaar voor marketingpraatjes. Jij doet je best om je vakantiewoning zo goed mogelijk op de kaart te zetten, maar potentiële huurders weten dat marketing niet altijd klopt. Zijn die foto’s wel realistisch en is dat mooie verkooppraatje wel terecht? Om die onzekerheid weg te halen, zijn recensies in het leven geroepen. Zeker op vakantieverhuurwebsites zijn deze recensies belangrijk. Iedereen kan namelijk zijn woning aanbieden op deze websites. Daarom moeten er manieren zijn om goede verhuurders van slechte verhuurders te onderscheiden. Zo behouden vakantieverhuurportalen niet alleen een bepaalde standaard, maar kunnen potentiële huurders ook een weloverwogen keuze maken.

Als mensen zijn we gevoelig voor de meningen van andere mensen. Vakantiegangers willen dus weten hoe eerdere huurders het bij jouw vakantiewoning hebben gehad. Zo krijgen ze een idee of het de moeite waard is om een verblijf bij je te boeken. Raden eerdere huurders je aan bij vrienden of familie? Dan is de kans nog groter dat zij uiteindelijk een paar nachten in jouw vakantiewoning willen verblijven. Aanbevelingen en beoordelingen op vakantieverhuurportalen zijn om die reden een ontzettend belangrijke vorm van marketing. Daarom moet je er dus flink op inzetten.

Hoe zorg je voor goede beoordelingen van je vakantieverhuur?

Je hebt dus goede beoordelingen nodig om je vakantiehuis te adverteren, maar hoe kom je aan die beoordeling? Je hoopt natuurlijk dat je gasten vanzelf over hun ervaringen delen, maar helaas werkt het niet altijd zo. De meeste gasten hebben een zetje nodig om een beoordeling achter te laten over hun verblijf in jouw vakantiewoning, ook wanneer ze een heerlijke vakantie hebben gehad.

Natuurlijk is het in de basis belangrijk dat het verblijf goed was. Dat betekent dat de woning schoon was, dat deze aan alle verwachtingen voldeed en dat je hebt geluisterd naar verzoekjes van je huurders. Zo geef je ze de ervaring waar ze op gehoopt hadden. Het helpt om nog net iets meer te bieden. Zorg bijvoorbeeld voor een verrassingspakketje met wat lekkers of leg kortingsbonnen voor bepaalde horecazaken in de omgeving neer. Het zijn die extraatjes die je vakantiewoning onderscheiden van andere woningen in de omgeving.

Ook een goede klantenservice is belangrijk. Zorg ervoor dat je snel en duidelijk communiceert. Vragen moeten binnen een redelijke termijn beantwoord worden en je moet altijd bereikbaar zijn in geval van nood. Zorg er dus voor dat gasten niet alleen contact op kunnen nemen via een vakantieverhuurwebsite, maar ook je telefoonnummer hebben. Dat wekt vertrouwen en zorgt ervoor dat ze een goede ervaring hebben in jouw vakantiehuis. Hierdoor zijn ze sneller geneigd om een goede recensie achter te laten of om je accommodatie aan te bevelen bij vrienden of familie. Maar hoe zorg je ervoor dat ze die laatste stap zeker zetten? Daar zijn een paar manieren voor.

mika-baumeister-Uw-ReI1ZRwI-unsplash

Stuur een follow-up

Natuurlijk communiceer je vooraf goed met je gasten. Ze weten wanneer ze kunnen inchecken en hoe ze dat precies moeten doen. Je stuurt adresgegevens door, maar geeft ook tips voor activiteiten en bezienswaardigheden in de omgeving. Vergeet niet om ook na het verblijf een berichtje te sturen. Dat kan een berichtje zijn met uitcheckinstructies, maar besteed ook aandacht aan het achterlaten van een recensie. Zo kun je gasten er bijvoorbeeld op wijzen dat ze een beoordeling achter kunnen laten op een vakantieverhuurwebsite.

Het helpt hierbij om direct aan te geven waarom die beoordelingen zo belangrijk zijn. Vertel dat ze nieuwe gasten helpen om het juiste vakantieverblijf voor hun gezelschap te vinden. Zo leg je de focus niet op jouw bedrijf, maar juist op het willen helpen van andere gezinnen die op vakantie willen gaan. Dat kan een gast over de streep trekken om toch een recensie achter te laten van je vakantiewoning.

Geef een beloning

Zelfs wanneer je goede redenen hebt om om een beoordeling te vragen, zullen lang niet alle huurders geneigd zijn om een recensie achter te laten. Trek deze groep over de streep door ze een beloning te geven. Zo heb je als host de mogelijkheid om een kortingscode aan te bieden voor een volgend verblijf. Geef mensen bijvoorbeeld 5% of 10% korting wanneer ze binnen een week een recensie achterlaten op het vakantieverhuurportaal. 

Natuurlijk is het wel belangrijk om te weten dat mensen je niet verplicht zijn om een positieve recensie te geven. Het is op veel websites ook niet toegestaan om een vergoeding aan te bieden voor een goede beoordeling. Daarom moet je er bij deze tactiek vertrouwen in hebben dat gasten je daadwerkelijk goed beoordelen. Het voordeel van deze tactiek is dat het een goede manier is om herhalende huurders te krijgen. Zo weet je bij een volgende keer precies wat je aan deze gasten hebt, waardoor je als huurder ook meer zekerheid hebt.

Wees actief op social media

Het is altijd slim om actief te zijn op social media, niet alleen om vakantieverhuur beoordelingen te stimuleren. Hier maak je reclame voor je vakantiewoning en kun je makkelijk inspelen op bepaalde trends. Maar ook met het oog op recensies en aanbevelingen is het slim om zeer actief op social media te posten. Des te meer volgers je hebt, des te beter deze tactiek zal werken.

Veel mensen vinden het namelijk leuk om meer likes en volgers te verzamelen op social media. Jij kunt ze een handje helpen door hun recensie te delen met jouw publiek. Maakt iemand dus een leuke post over een verblijf in jouw accommodatie? Deel deze dan op jouw pagina. Dat is niet alleen een goede manier om deze positieve ervaring met anderen te delen. Het zorgt er ook voor dat de oorspronkelijke poster wat meer aandacht krijgt op social media. Dit kan andere gasten weer verleiden om ook iets te posten over hun verblijf. Zo krijg je een mooie stroom van recensies binnen op social media, vaak met mooie foto’s erbij. Gratis reclame én een goede manier om positieve beoordelingen te ontvangen.

Meer artikelen in deze categorie:

Gastheren

Alles over het Star Host-programma van Holidu

Gastheren

5 tips om je verhuurbedrijf voor vakantiehuizen te laten groeien

Gastheren

10 rendabele manieren om je vakantiewoning duurzamer te maken

Gastheren

De meest winstgevende steden voor vakantieverhuur in Spanje

Gastheren

Sleutelkastjes: Hoe veilig zijn ze nu echt?

Gastheren

Hoe vereenvoudig je het incheckproces van je vakantiewoning?

Ontvang altijd de laatste reistips, last-minute kortingen en andere onverslaanbare aanbiedingen voor vakantiehuizen.
Door op "Abonneren" te klikken, geef ik toestemming aan de Holidu Groep (Holidu GmbH en Holidu Hosts GmbH) om mij de hierboven genoemde inhoud per e-mail toe te sturen. Hiervoor geef ik ook toestemming aan de Holidu Groep om mijn e-mail openings- en klikgegevens te analyseren en om de communicatie-inhoud af te stemmen op mijn interesses. Ik kan de gegeven toestemming te allen tijde met werking voor de toekomst intrekken. Voor meer informatie kunt u ons Algemene voorwaarden en Privacybeleid raadplegen.