Pas je vakantiewoning aan voor verschillende soorten reizigers
Begrijp wat een gastprofiel is en hoe het je kan helpen
- ¿Por qué es tan importante conocer los diferentes tipos de huéspedes?
- Tipos de huéspedes que reservan alquileres vacacionales
- ¿Cómo identificar los diferentes perfiles de huésped?
- ¿Quieres adaptar tu vivienda hacia un tipo específico de huésped?
- ¿A quién deberías dirigir tu alquiler vacacional?
Maart 2024
Waarom is het zo belangrijk om de verschillende gasttypes te kennen?
Het is essentieel om de verschillende gasttypes te kennen, omdat elke reiziger verschillende behoeften met zich meebrengt. Het kennen van het profiel van jouw gasten stelt je in staat om een specifiek segment van de reizende bevolking aan te trekken. Bovendien bespaar je tijd, geld en moeite in jouw marketingstrategieën. Je hoeft alleen maar tussen alle profielen te kijken welke het beste bij jou past, en zo jouw doelen daarop te richten. Hieronder zullen we de meest voorkomende gastprofielen voor vakantiewoningen uiteenzetten.
Zodra je duidelijk hebt welke doelgroep je hebt, kun je jouw vakantiewoning adverteren en je richten op het juiste segment. Als je bijvoorbeeld gasten met honden accepteert, is het belangrijk te vermelden dat je ruimtes hebt die geschikt zijn voor huisdieren, evenals nabijgelegen groene zones of parken. Bovendien raden we bij Holidu aan om jouw gasten aan te moedigen om op sociale media een opmerking achter te laten over hun verblijf in jouw vakantiewoning. Dit zal de beste reclame zijn binnen het gewenste profiel!
Soorten gasten die vakantiewoningen boeken
Gezinnen met kinderen
Gezinnenen met (jonge) kinderen is het gastprofiel dat het meest behoefte heeft aan ruime en lichte ruimtes. Kinderen moeten zich vrij kunnen bewegen en kunnen spelen zonder risico’s in de woning. Dit type gast wordt sterk beïnvloed door forumrecensies, het lezen van persoonlijke ervaringen en ook door mond-tot-mondreclame. Het is ook een gastprofiel dat veel waarde hecht aan de voorzieningen die de woning biedt, vooral met betrekking tot baby’s en kinderen (kinderstoelen, commode, enz.).
Reizigers met huisdieren
Als je reizigers met huisdieren accepteert, moet je geschikte ruimtes inrichten voor dieren met een geschikte voer- en drinkbak. Je hebt altijd het recht om de gast te vragen welk type huisdier ze hebben om het appartement aan hun behoeften aan te passen. Op elk vakantieverhuurplatform kun je zien dat er niet al te veel woningen zijn die huisdieren accepteren, dus als jij dat wel doet, bereik je een goede marktniche. Bijgevolg zal jouw woning veel interesse wekken bij huisdiereigenaren.
Stellen
Wat stellen betreft, zou de focus moeten liggen op de details. Bijvoorbeeld, je kunt ze een speciale drank aanbieden als welkomstgeschenk. Je kunt ook handdoeken in de vorm van een hart plaatsen of de eettafel versieren met kaarsenhouders en kaarsen, zodat ze kunnen genieten van romantische avonden. Grote platte tv’s zijn ook een succes voor dit type gast, omdat entertainment en comfort meestal essentieel zijn wanneer je als stel reist.
Vriendengroepen
Vrienden die samen reizen, zoeken ruime woningen om zich thuis te voelen, vooral als het grote groepen zijn. Over het algemeen zijn ze zeer geïnteresseerd in alle evenementen en plannen in het gebied van bestemming. Het zou daarom handig zijn om folders en plattegronden beschikbaar te stellen in de woning. Bordspellen of zelfs een game room zijn ook een groot succes voor groepen, omdat ze tijdens hun vakantie liever actief met elkaar communiceren en genieten van qualitytime.
Zakenreizigers
Het belangrijkste voor hen is dat de woning en het bed comfortabel zijn, dat het centraal gelegen is, niet te lawaaierig is en minimaal ruim is. Ze reizen om zakelijke redenen en zijn frequente klanten van hotels. Desondanks kunnen zakelijke reizigers de optie om een vakantiewoning te huren interessant vinden. Comfort en een kwaliteitsvolle wifi-verbinding moeten echter altijd voorop staan.
Soloreizigers
Het beste voor dit profiel is om hen entertainment en amusement te bieden, zoals een goede tv of gevarieerde tijdschriften en kranten. Wifi is essentieel, hoewel dit al van vitaal belang is voor elk type gast. Deze gasten reizen voor hun plezier en zoeken vaak comfortabele en aantrekkelijke ruimtes. Ze waarderen ook animatiediensten en het beleven van nieuwe ervaringen. Een gids met bezienswaardigheden en activiteiten in de buurt wordt dus extra op prijs gesteld door dit soort gast.
Personen met beperkte mobiliteit
Alle faciliteiten moeten worden aangepast voor dit type gasten, inclusief trappen in geval van mobiliteitsproblemen, evenals meubilair. De persoon kan specificeren welk type handicap hij heeft om de vakantiewoning aan zijn situatie aan te passen. Ze waarderen ook enorm de beschikbaarheid van de gastheer. Wat ze zoeken is comfort en kunnen rekenen op jouw medewerking.
Oudere reizigers (“empty nesters”)
Het essentiële voor hen is dat de woning gezellig, warm en comfortabel is. Ze zoeken een tweede thuis, daarom moet zelfs de keuken goed zijn uitgerust en vlekkeloos zijn, zodat ze niets tekortkomen. Hun doel is om volop te genieten van hun reizen. Daarom moet hun ervaring in jouw woning uniek zijn. Bovendien waarderen ze de gastvrijheid van de gastheren en het comfort van de faciliteiten zeer. Hulp bij bagage zou een dienst zijn die ze op prijs zouden stellen.
Hoe identificeer je de verschillende gastprofielen?
Tegenwoordig is het veel eenvoudiger dan vroeger om de verschillende soorten gasten te onderscheiden. Dankzij het digitale tijdperk hebben we volledige toegang tot een enorme hoeveelheid gegevens. We kunnen zelfs vragen om het type reizigersprofiel op te geven bij het maken van de reservering. Deze gegevens helpen je de ervaring van de bewoners te verbeteren en je boekingen te verhogen.
Maar hoe kunnen we identificeren welke gastprofielen het best bij jouw accommodatie passen? Het eerste is om duidelijk te hebben wat jouw woning te bieden heeft. Zijn er speeltuinen of groene zones in de buurt voor kinderen? Hebben we een snelle wifi-verbinding voor zakenreizigers? Is ons meubilair comfortabel en geschikt voor oudere gasten? Is het vakantiehuis aangepast voor personen met beperkte mobiliteit? Sommige van deze dingen kun je oplossen, bijvoorbeeld door een renovatie uit te voeren en jouw vakantiewoning toegankelijker te maken, of door een betere internetverbinding te installeren.
De locatie zelf kan ook helpen. Gezinnen met kinderen geven de voorkeur aan centrale woningen om tijd te besparen bij het reizen, terwijl stellen meer rust zoeken en het niet erg vinden om hun vakantie verder van het stadscentrum door te brengen.
Jouw vakantiewoning adverteren voor een bepaald gastenprofiel
De sleutel tot een succesvolle advertentie is aantrekkelijke foto’s. Onthoud dat het zeer belangrijk is om het beste van jouw huis te benadrukken. Zorg ervoor dat de elementen die jouw doelpubliek aantrekken prominent te zien zijn in de foto’s. Schrijf ook een duidelijke beschrijving die goed uitlegt wat er te zien en doen is in de omgeving, welke voorzieningen er aanwezig zijn in je vakantiewoning en of er speciale accommodaties zijn, zoals het toelaten van huisdieren. Wanneer je je advertentie eenmaal op de website voor vakantieverblijven hebt geplaatst, moet je alleen nog maar wachten tot een gast contact met je opneemt!
De beoordelingen van gasten zijn ook essentieel, omdat hun meningen je aanzienlijk kunnen helpen om de kenmerken en diensten van jouw woning te verbeteren, naast een uitstekend reclamemiddel te zijn. Bovendien raden we bij Holidu aan om aan de gasten te vragen waarom ze voor jouw woning hebben gekozen, zodat je deze kwaliteiten verder kunt benadrukken. Mogelijk kom je op een dag een negatieve opmerking tegen, maar bedenk dat dit altijd zal dienen om te verbeteren.
Echter, een gemeenschappelijk element voor alle soorten gastprofielen is dat ze altijd zullen kiezen voor een goed onderhouden woning, waar de gastheer gastvrij is en waar de faciliteiten aangename ervaringen bieden. Al het andere hangt af van het type gast en zijn bijzonderheden.