Strategieën voor klantenbinding: Verhoog je rendement
Maak van je vakantieverhuur een succes met terugkerende klanten
- Strategieën voor klantenbinding in vakantieverhuur
- Effectieve en transparante communicatie met gasten
- Gepersonaliseerde welkomstpakketten voor een unieke ervaring
- Kortingen en lokale samenwerkingen om klanten te behouden
Mei 2024
Een klantenbindingsstrategie in de wereld van vakantieverhuur verwijst naar het strategische plan, de aanpak of het model waarop hosts zich baseren om hun gasten te behouden en ervoor te zorgen dat ze langer in hun vakantiehuis verblijven en/of om hun terugkeer in de toekomst te garanderen.
Het uiteindelijke doel is dat de gast zich goed voelt tijdens zijn verblijf, dat zijn behoeften worden vervuld en dat hij daarom een goede relatie verkrijgt met de host. Het klantenbestand van een accommodatie groeit met een kwalitatieve, gepersonaliseerde en attente service. In deze gids presenteren we verschillende ideeën, aanbevelingen en tactieken om klanten van vakantieverhuur te behouden en hen te motiveren om binnenkort weer terug te komen.
Communicatie, essentieel voor het behouden van gasten
Het lijkt misschien voor de hand liggend, maar goede communicatie is essentieel om ons professionalisme als hosts te tonen en uiteindelijk onze gasten te behouden. Er zijn enkele gezonde adviezen die altijd in gedachten moeten worden gehouden.
Bied een goede behandeling aan de gast. Een vriendelijke, nabije maar toch behoedzame, empathische en proactieve communicatie is essentieel om een duurzame relatie met het klantenbestand op te bouwen. In geval van conflict, vergeet nooit de beleefdheid en het streven naar consensus.
Werk aan goede communicatie door verschillende kanalen: e-mail, telefoon, instant messaging, apps en/of sociale media. Het aanbieden van verschillende kanalen om berichten te ontvangen en te beantwoorden zal meer klanten aantrekken, omdat de doelgroep breder zal zijn. Als we deze kanalen bovendien goed beheren, tonen we ons professionalisme en betrokkenheid bij nieuwe technologieën en uiteindelijk bij onze klanten. Het zal een toegevoegde waarde zijn.
Moedig transparantie aan. Gasten waarderen het als ze op een duidelijke, beknopte en begrijpelijke manier worden aangesproken. Aarzel niet om te praten over prijzen of geld, maar behoud altijd de goede manieren. Voeg echter onder geen enkele omstandigheid extra kosten toe aan de uiteindelijke factuur van de gast die niet van tevoren zijn afgesproken.
De effectiviteit van welkomstpakketten
Een welkomstpakket voor gasten is een steeds populairder wordende techniek in de wereld van vakantieverhuur. Het komt erop neer dat je je gasten verwelkomt met enkele leuke geschenken die nuttig en praktisch zijn. Zo kun je bijvoorbeeld een gastronomisch pakket samenstellen met frisdranken, snacks, flessen water en wat fruit. Als je iets meer nuttigs wilt, is misschien een set met klassieke reisartikelen zoals een kaart van de omgeving, zonnebrillen en een pet beter. En sommigen geven er de voorkeur aan om een persoonlijk hygiënepakket te maken met hydraterende gels, vochtige doekjes, tandenborstels en parfum.
Dit soort voorzieningen draagt bij aan een aangenamer en comfortabeler verblijf en voorziet de gasten van accessoires die nodig kunnen zijn tijdens hun vakantie.
Het belang van een gepersonaliseerde ervaring
Een goede ervaring als gast is essentieel om ervoor te zorgen dat de klant terugkeert naar onze vakantiewoning. De ervaring begint wanneer de klant onze accommodatie ontdekt op een website voor vakantieverhuur en eindigt wanneer zijn verblijf eindigt of hij voor het laatst contact heeft met de host. In al deze fasen kun je de ervaring van de gast personaliseren als een methode om klanten te behouden.
De fase voorafgaand aan de aankomst van de klant is de ideale gelegenheid om een gesprek met hem aan te gaan en te helpen bij het plannen van zijn reis. Stuur een e-mail met aanvullende praktische informatie (bijvoorbeeld pendeldiensten vanaf de luchthaven, nabijgelegen parkeergelegenheid of andere belangrijke gebouwen) en enkele nuttige aanbevelingen zoals de dichtstbijzijnde restaurants of musea.
Als klanten vragen of twijfels hebben, is het erg belangrijk om toegankelijk te zijn via de verschillende kanalen. We hebben dit onderwerp al besproken; klanten hebben verschillende voorkeuren als het gaat om communicatie. Sommigen geven de voorkeur aan een telefoontje, terwijl anderen liever berichten sturen via sociale media. Bied in elk geval vriendelijke, gedetailleerde en snelle antwoorden op al deze kanalen aan.
Probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen over de voorkeuren van de toekomstige gasten: of ze met kinderen reizen, vegetariërs zijn, allergieën hebben, enz. Op deze manier kun je de accommodatie tijdig op maat organiseren en aan hun eisen voldoen. Aandacht schenken aan deze details kost niet veel, maar vergroot wel de klantenbinding.
Kortingen bij het promoten van jouw vakantiewoning
Heb je al nagedacht over het aanbieden van kortingen die specifiek gericht zijn op gasten die al in jouw vakantiewoning hebben verbleven? Er zijn verschillende mogelijkheden op dit gebied; van het aanbieden van een economische korting met een specifiek percentage — meestal van 5 tot 20% — tot het toevoegen van enkele ervaringen of een gratis laatste nacht, om er maar een paar te noemen. Een ander idee is om prijzen aan te passen aan het seizoen en de vraag. Je kunt de gasten uitleggen wat de goedkopere seizoenen zijn en de mogelijkheid bieden om vooraf te reserveren.
Je kunt ook een loyaliteitsprogramma ontwerpen. Wanneer de gast verblijft in je accommodatie, verzamelt hij punten die hij vervolgens kan inwisselen voor kortingen, specifieke services of verschillende verbeteringen tijdens het verblijf.
Hoe je ervoor kunt zorgen dat gasten terugkeren: enkele tips
Samenwerken met lokale bedrijven en instellingen is een goede manier om klanten te behouden. Als we er bijvoorbeeld in slagen om samen te werken met een goed restaurant dat typische gerechten uit de regio serveert, kunnen we naast een authentieke culinaire ervaring ook een soort korting op de reservering aanbieden. Op dezelfde manier kunnen we partners worden van toeristische gidsen, taxichauffeurs, extreme sportbedrijven, enz. De mogelijkheid om activiteiten te ondernemen parallel aan het verblijf zonder ze te hoeven organiseren, wordt zeer gewaardeerd door gasten en is een model dat mond-tot-mondreclame en dus klantenbinding bevordert.
Technologische faciliteiten implementeren
Het inchecken en uitchecken moeten, voor zover mogelijk, eenvoudig zijn en worden aangepast aan de behoeften van de gasten. Het bieden van enige flexibiliteit in de aankomst- en vertrektijden is een interessant aspect voor veel reizigers. De mogelijkheid om de sleutels achter te laten zonder dat de gastheer aanwezig is of om sommige formaliteiten online af te handelen, zijn details die misschien niet essentieel zijn, maar die jouw gasten kunnen overtuigen dat ze een goede keuze hebben gemaakt.
Het verblijf opvolgen
Aan het einde van het verblijf is het niet verkeerd om een telefoontje te plegen om te controleren of alles goed is verlopen en om de tevredenheid van de huurders te meten. Zowel het vooraf als het nadien zijn belangrijk. Je kunt ook een e-mail sturen met een evaluatieformulier om vertrouwelijk in te vullen. In dit bericht kun je ook de kortingen voor het tweede verblijf opnemen waar we het eerder over hadden.
Bij Holidu hebben we je al een goed assortiment aan klantenbindende technieken gegeven. Nu weet je hoe je jouw gasten terug kunt laten komen. Het vereist alleen betrokkenheid, enige investering en vooral initiatief en enthousiasme om de best mogelijke service te bieden.