Vakantieverhuur op lange termijn of korte termijn?
Ontdek alle voor- en nadelen
- Het verschil tussen vakantieverhuur op lange en korte termijn
- Voordelen van beide opties
- Nadelen van beide opties
- Je vakantiehuis voorbereiden voor verhuur
Maart 2024
Steeds meer mensen willen hun woning verhuren als vakantiehuis en zien het als een uitstekende investering. Als je dus besluit je huis te verhuren, moet je rekening houden met je economische belangen en de huurperiode. Kies je voor verhuur op korte of op lange termijn? Hieronder leggen we uit wat je moet weten om te bepalen wat voor jou de meest winstgevende optie is.
Houd ook in gedachten dat het verhuren van je woning geen stabiel inkomen garandeert. Dat hangt vooral af van het hoogseizoen of laagseizoen, evenals de weersomstandigheden voor elk seizoen en de locatie van het onroerend goed, onder andere factoren. Maar als je je kaarten goed speelt, kun je deelnemen aan een zeer winstgevende onderneming en goed gebruik maken van dat huis dat je normaal gesproken niet gebruikt of dat je hebt gekocht met de bedoeling om te investeren.
Wat is het verschil tussen lange- en kortetermijnverhuur?
Als je een vakantiehuis langer dan een maand wilt verhuren, wordt dit beschouwd als langetermijnverhuur. Als de periode korter is dan dat, spreken we van kortetermijnverhuur. Hoe kies je de meest geschikte optie? Welke aspecten moet je overwegen?:
- De tijd dat je je vakantiehuis wilt verhuren
- Welk type gasten je wilt ontvangen (gezinnen, toeristen, jongeren…)
- De beschikbaarheid van je appartement op het moment van verhuur
- De uitrusting van je vakantiewoning
- De locatie van je vakantiewoning
- De tarieven, in vergelijking met andere tarieven van nabije vakantiewoningen
- De belastingen voor korte- en langetermijnverhuur
Wanneer je dit allemaal hebt nagekeken, heb je genoeg informatie om te beslissen voor welke soort verhuur je kiest, en kun je je vakantiewoning adverteren. Of je nu kiest voor korte- of langetermijnverhuur, het is belangrijk om kwaliteitsfoto’s te publiceren die de verschillende hoeken van elke ruimte in het huis laten zien. Deze gids zal je daarbij helpen.
Voordelen van vakantieverhuur op lange en korte termijn
Voordelen van lange termijn
- De maandelijkse kosten worden gedekt.
- Het beheer van advertenties en marketing is goedkoper.
- Huurders betalen doorgaans de rekeningen voor huishoudelijke uitgaven.
- De borgsommen zijn hoger, wat meer zekerheid biedt.
- Je hoeft niet voortdurend op zoek te gaan naar huurders.
Voordelen van korte termijn
- Je hebt beter controle over de beschikbaarheid van je woning.
- Je verdient goed als je per nacht of per week factureert.
- Je hebt gemakkelijk toegang tot het huis om de staat te controleren.
- Als je positieve recensies krijgt, kan je woning een goede trekpleister zijn.
- Minder slijtage van het huis en de inboedel.
Nadelen van vakantieverhuur op lange en korte termijn
Nadelen van lange termijn
- Je moet de woning in goede staat houden om deze te kunnen verhuren, wat kosten met zich meebrengt.
- Je kunt niet over je woning beschikken, vooral als je deze gedurende meerdere maanden of jaren achter elkaar verhuurt.
- Slijtage van het geheel van de woning bij dagelijks gebruik.
- Minder controle over het eigendom totdat het leeg is.
Nadelen van korte termijn
- Je moet ook de woning in goede staat houden als je positieve recensies wilt ontvangen.
- Concurrentie met andere vakantiehuizen in dezelfde omgeving.
- Inkomsten zullen onregelmatiger zijn dan bij langetermijnverhuur.
- Frequente wisseling van gasten.
- Onderhoud en schoonmaak moeten constant zijn en zijn een grotere uitgave.
Wat heb je nodig om je woning klaar te maken voor verhuur?
Alles klaarmaken voor je gasten
Je woning moet zijn uitgerust met het minimale meubilair dat nodig is, zodat je gasten zich comfortabel voelen. En nog belangrijker is het hebben van een goede wifi-verbinding, omdat weinig mensen je vakantiewoning zullen willen boeken zonder wifi. Voorzie je gasten ook van schone lakens, reservehanddoeken, zeep en gels voor persoonlijke hygiëne.
Huisregels specificeren voordat de gasten arriveren
Als je een specifiek type gast wilt, is het raadzaam om uit te leggen dat ze bepaalde basisregels moeten naleven voor een goede co-existentie. Het is aan te raden deze regels op een zichtbare plaats in het huis te plaatsen, zoals op de voordeur of in de slaapkamer. Een andere optie is om de regels per e-mail naar de gast te sturen vóór aankomst en hem schriftelijk te laten bevestigen dat hij het ermee eens is, om misverstanden te voorkomen.
Informatie verstrekken aan je gasten
Waarschijnlijk kennen je gasten de locatie niet, of ze nu voor plezier of zaken reizen. Het zou raadzaam zijn om ze een plattegrond te geven, zodat ze de bezienswaardigheden gemakkelijk kunnen vinden. Op dezelfde manier zullen ze het waarderen als je uitlegt waar essentiële dingen te vinden zijn (glazen, bezem, beddengoed…) en waar de nabijgelegen supermarkten en restaurants zijn.
Een noodtelefoonnummer verstrekken
Er hoeft niet per se iets te gebeuren, maar het is altijd aan te raden om een contacttelefoonnummer te verstrekken voor het geval er zich een probleem voordoet. Gasten zullen gerustgesteld zijn te weten dat ze op de eigenaar kunnen rekenen in geval van onvoorziene omstandigheden, en jij ook. Als je meer privacy wilt, gebruik dan twee verschillende nummers, één voor privégebruik en één voor je gasten.
Vergeet niet om de bezettingskalender van je vakantiewoning up-to-date te houden. Een onvergeeflijke fout zou zijn als twee personen op dezelfde data een verblijf zouden boeken of als er overlappingen zijn. Dit proces is gemakkelijker te automatiseren met behulp van channel managers zoals Holidu.