Offline marketingtechnieken voor vakantieverhuur
Strategieën die verder gaan dan digitaal om gasten naar jouw eigendom te trekken
- Verken nieuwe manieren van promotie voor vakantieverhuur door traditionele methoden te combineren met digitale strategieën.
- Richt je op een breed publieksbereik door het verspreiden van folders, adverteren in lokale gedrukte media en samenwerken met reisbureaus.
- Benadruk het belang van een visueel aantrekkelijke presentatie door het gebruik van gepersonaliseerde visitekaartjes.
- Onderstreep de synergie tussen offline en online benaderingen om de zichtbaarheid en prestaties van vakantieverhuur te versterken.
Mei 2024
Momenteel kiezen bijna alle hosts ervoor om hun vakantiewoning online te adverteren, op een eigen blog is of op een vakantieverhuurwebsite. Maar wat dacht je van traditionele marketing? Kranten, folders of visitekaartjes zijn geweldige tools om jouw verhuurwoning te promoten. Sommige van deze opties zijn gratis en andere zijn heel goedkoop.
Juist daarom zullen we in dit artikel praten over traditionele offline advertentiestrategieën die je zullen helpen om jouw vakantiehuis zichtbaar te maken. Hiermee bereik je een groter aantal gasten dat normaal gesproken accommodatie zoekt via traditionele methoden. Dus adverteren voor jouw huis op een website is essentieel, maar het gebruik van zulke effectieve tools is dat ook.
Offline strategieën om de zichtbaarheid van jouw vakantiehuis te vergroten
Verspreid flyers in jouw regio
Folders en flyers zijn geweldige bondgenoten om de aanwezigheid van jouw vakantieverhuur te verbeteren. In de offline marketing van vakantieverhuur is dit een van de beste vormen van promotie. In deze folders kun je de kenmerken van jouw woning beschrijven, kwaliteitsfoto’s invoegen en de dichtstbijzijnde toeristische attracties noemen.
Hoe moet de folder eruit zien? Esthetisch gezien moet het aantrekkelijk en duidelijk zijn. En om je direct tot potentiële huurders te richten, raadt Holidu aan om de folders achter te laten op interessante locaties, en ook op lokale beurzen die te maken hebben met reizen of toerisme. Reizigers die het zien en willen terugkeren naar de omgeving kunnen jouw huis overwegen als een optie voor hun volgende reis.
Adverteer jouw huis in lokale kranten
Als je je afvraagt waar je jouw vakantieverblijf moet adverteren, is een goede optie lokale kranten. Tegenwoordig concentreren de meeste hosts zich op technologieën, waarbij offline marketing wordt genegeerd. Toch blijven lokale kranten een bondgenoot in de advertentiestrategie. Er zijn nog steeds veel mensen die ze lezen of raadplegen voor informatie.
Hoe adverteer je jouw huis in een krant? Kies altijd voor grote of middelgrote advertenties, omdat ze zichtbaar en opvallend zijn. Advertenties per woord zijn geen kosteneffectieve of efficiënte optie in dit geval. Daarnaast raden we je aan om jouw huis te adverteren op speciale data zoals Kerstmis of Pasen, evenals in de zomermaanden.
Werk samen met reisbureaus
Reisbureaus hebben altijd accommodaties nodig om aan hun klanten aan te bieden. Als je jouw vakantiewoning wilt verhuren, kun je contact opnemen met de bureaus in jouw regio. Hoe meer, hoe beter. Reisbureaus bedienen niet alleen particulieren, maar ook zakenmensen die deelnemen aan congressen en andere evenementen en accommodatie nodig hebben. Soms vragen ze een kleine vergoeding om accommodaties te adverteren, maar dat is niet gebruikelijk. We raden je echter aan om alleen samen te werken met degenen die niets vragen.
De bureaus kunnen jouw huis aanbevelen aan geïnteresseerden. Laat dus folders met mooie foto’s en waardevolle informatie voor toeristen achter bij hen of flyers met een groot beeld en de belangrijkste kenmerken van jouw vakantiewoning. Het is het beste als de informatie in één oogopslag kan worden opgenomen.
Werk samen met VVV-kantoren
Mensen die naar een VVV-kantoor gaan, willen meestal informatie over bezienswaardigheden, restaurants en accommodaties. Ze vormen dus een kans om gasten voor jouw vakantiehuis te krijgen. En om ze te bereiken, is de enige manier om dit te doen via de VVV-kantoren, in plaats van via internet, omdat deze gasten de voorkeur geven aan direct overleg met een toeristisch medewerker.
Hoe adverteer je jouw vakantieverhuur in VVV-kantoren? Zoals bij reisbureaus, raden we twee opties aan. Een daarvan is de folder, beknopt en duidelijk, en de andere is het maken van een flyer. Deze organisaties kunnen je ook een commissie in rekening brengen, dus het is het beste om te kiezen voor degenen die niets vragen. Uiteindelijk gaat het om een uitwisseling van belangen.
Deel visitekaartjes uit
Visitekaartjes zijn de visitekaartjes van jouw vakantiewoning en je hebt zelfs de mogelijkheid om ze te personaliseren met foto’s. Je kunt er veel van krijgen tegen een betaalbare prijs. Het is beter als ze van goede kwaliteit zijn, zowel qua papier als qua inkt en kleuren. Ook moet je een aantrekkelijk ontwerp en lettertype kiezen. Hoe mooi jouw vakantiehuis ook in werkelijkheid is, niemand zal er aandacht aan besteden als het visitekaartje niet visueel aantrekkelijk is.
Op jouw visitekaartje moeten de contactgegevens staan, enkele afbeeldingen van het huis en de belangrijkste kenmerken ervan. Overlaad het niet met informatie. Het belangrijkste is om de persoon die het visitekaartje ontvangt niet te overweldigen. Hoe aantrekkelijker het is, hoe meer interesse jouw huis zal wekken en hoe groter de kans dat jouw vakantiehuis wordt verhuurd. Laat het visitekaartje voor zichzelf spreken.
Hoe maak je een aantrekkelijke advertentie voor jouw huis?
Of je nu een advertentie in een krant wilt plaatsen of liever een folder verspreidt, de advertentie van jouw huis moet duidelijk zijn en verschillen van de rest. Voeg mooie, goed verlichte foto’s toe; vier kwaliteitsfoto’s zijn beter dan vijftien slechte. En vermijd altijd afbeeldingen met zoom; ze zullen alleen maar de resolutie schaden. Andere tips voor het plaatsen van een vakantieadvertentie:
- Kies een pakkende titel en voeg er één of twee kenmerken aan toe. Bijvoorbeeld: “Prachtig penthouse met uitzicht” of “Centraal en luxe appartement voor stellen”.
- Beschrijf het huis, waar het zich bevindt, de oppervlakte en de voorzieningen.
- Benadruk de voordelen van het huren van dit huis (locatie, uitzicht, afmetingen…). Wat maakt het anders dan andere? Probeer de gast te overtuigen.
- Je kunt plattegronden van het huis toevoegen om de indeling te laten zien.
- Natuurlijk moet je letten op de spelling en de formulering van de advertentie. Grammaticale of spellingsfouten zijn niet toegestaan.
- Overdrijf niet over de kwaliteiten van het huis.
Het is echt de moeite waard om vakantieadvertenties voor te bereiden, omdat ze jarenlang van pas zullen komen. En je kunt ze zelfs hergebruiken voor het vakantieverhuurportaal of om te delen op sociale media. Uiteindelijk kunnen traditionele methoden zeer nuttig zijn om toe te passen op online formules, en vice versa.