Wat is een Channel Manager en hoe kan het u helpen bij het beheren van uw vakantieverhuur?
Ontdek de voordelen en functies van een Channel Manager om de efficiëntie van uw vakantiewoning te maximaliseren.
- Ontdek de Channel Manager: Een essentieel hulpmiddel voor efficiënt beheer van vakantiewoningen.
- Hoe een Channel Manager werkt: Automatisering en synchronisatie van boekingen op meerdere platforms.
- Voordelen van het gebruik van een Channel Manager.
- Ontdek de beste Channel Managers.
- Hoe een Channel Manager combineren met een vastgoed-CRM.
- Beste CRM voor vastgoedbeheer.
September 2023
Als u een woningbeheerder bent of u wilt uw woning verhuren en u kent de platforms om uw woningen te adverteren, dan is het aan te raden om een channel manager te gebruiken voor vakantieverhuur… Maar wat is een channel manager? Maak u geen zorgen, wij geven u gedetailleerde informatie over alle voordelen bij het beheren en administreren van uw vakantiewoningen.
Wat is een channel manager?
In een notendop is een channel manager software waarmee u uw advertenties op de grootste verhuurplatforms tegelijk kunt plaatsen, zoals Holidu, Airbnb of Expedia. Vergeet het beheren van 20 verschillende platforms tegelijk!
Met een Channel Manager kunt u de informatie van alle portalen waarop u uw vakantiewoning adverteert tegelijkertijd synchroniseren, zodat u altijd toegang hebt tot de bijgewerkte kalender. Zo kunt u dubbele boekingen, overboekingen en updates vergeten.
Stel bijvoorbeeld dat u 10 boekingen ontvangt op Airbnb, Holidu, Booking en TripAdvisor. Het coördinatiewerk zou enorm zijn, en tijd is geld! Een channel manager voor appartementen geeft u de mogelijkheid om verbinding te maken met elk platform, zodat elke keer dat u een boeking krijgt of een variatie in het verblijf wilt aankondigen, hetzelfde kanaal verantwoordelijk is voor het maken van de respectievelijke wijzigingen. Hierdoor krijgt u bijgewerkte informatie en bespaart u tijd door een betere service aan te bieden.
Dus als u de klus efficiënter wilt klaren, heeft u deze tool nodig om tarieven, kalenders, inhoud, afbeeldingen, beschikbaarheid en nog veel meer bij te werken, allemaal op één plek. Bovendien voorkomt u dubbele boekingen of andere fouten.
Hoe werkt een Channel Manager?
De channel manager is een online tool met een gebruikersnaam en wachtwoord. Eenmaal in de software ziet u een planningsformulier waar u kunt:
- Nieuwe verkopen creëren en verkopen afsluiten
- Tarieven wijzigen
- Boekingen ontvangen
- Receptiediensten aanpassen
- Regelgeving opstellen
- Beschikbaarheidskalender weergeven
Voorbeeld: iemand heeft via TripAdvisor een reservering gemaakt voor een weekend in een van de villa’s in Cordoba. Wat moet ik doen als eigenaar of beheerder van de accommodatie? Het antwoord is eenvoudig, NIETS, omdat de informatie automatisch wordt bijgewerkt op andere platforms zoals Booking of Airbnb. Op deze manier wordt de verkoop voor die dagen automatisch afgesloten op elk platform.
Voordelen van een channel manager:
- Geautomatiseerd werken: elke wijziging van tarieven, kalenders en beschikbaarheid hoeft alleen via het kanaal te worden gedaan. Alle informatie wordt via dit kanaal ingevoerd en de software stuurt de gegevens naar elk platform.
- Een enkele interface: de channel manager onthoudt uw gebruikers en wachtwoorden op de te gebruiken platforms. Dit maakt het eenvoudiger om uw eigenschappen in één enkele ruimte te beheren.
- Minder foutmarge: omdat het beheer van de eigenschappen geen repetitieve taak is. U hoeft zich alleen zorgen te maken over de werking van het kanaal. Meer inkomsten: dankzij een goede service krijgt u snel en gemakkelijk uitstekende beoordelingen, waardoor uw klantenbestand groeit dankzij beoordelingen van tevreden gasten. Bovendien vergroot u uw zichtbaarheid als vastgoedbeheerder.
- Voorkom overboeking: Dubbele boekingen zijn een van de meest voorkomende problemen als u individueel werkt. Als u meerdere boekingen ontvangt, is het mogelijk dat u een fout maakt op een van de platforms bij het bijwerken van de beschikbaarheidskalender.
- Tijd besparen: door te kiezen voor een efficiënter beheer. Omdat het een kanaal is dat automatisch werkt, is het niet nodig om elk proces in de platforms te begrijpen, waardoor u veel tijd bespaart om in andere gebieden te investeren.
Sommige van deze channel managers zijn beschikbaar als mobiele app en sturen u een melding voor elke boeking die wordt gemaakt. Bovendien kunt u bij sommige de boeking via hetzelfde kanaal sluiten.
Beste channel managers
AvaiBook
Het is software waarmee beheerders of eigenaars van verblijven de verhuur kunnen beheren. Het biedt de optimalisatie van uw huizen, hotels, appartementen en nog veel meer. Daarnaast heeft het boekingsengines en een geïntegreerde betalingsgateway.
Voorbeeld: Als u 3 woningen beschikbaar hebt, is er het standaardplan met beheervoordelen, automatische e-mails, accommodatiebestand, multikalender in realtime. Dit en nog veel meer voor slechts 64 euro per maand. En als u een manager bent met 25 woningen, dan kost het standaardplan 229 euro per maand, dat wil zeggen dat elke verhuur 9 euro kost.
Siteminder
Bereik gasten via meer dan 200 distributiekanalen, waaronder TripAdvisor en Expedia. Het biedt analyses, technische ondersteuning, boekingsbeheer, onbeperkte kanalen zonder extra kosten, massale updates en prestatieregels die ideaal zijn voor het creëren van de beste verkoopmethodologieën.
Lodgify
Het is erop gericht om kalenders synchroon te houden om dubbele boekingen te voorkomen. Het is verbonden met bedrijven zoals Airbnb, Expedia en Vrbo en onderscheidt zich door een verbinding aan te bieden waarmee tarieven en boekingen op alle platforms kunnen worden bijgewerkt. Klik gewoon op “Aan de slag” en volg de stappen. De verhoogde zichtbaarheid en inkomsten zijn te danken aan de API-integratie die een tweerichtingsverbinding tussen twee softwareplatforms mogelijk maakt.
Hotelfriend
Het is gevestigd in Duitsland en biedt oplossingen voor eigenaren en managers om boekingen wereldwijd te automatiseren. Daarnaast geeft het actuele informatie weer in een enkel dashboard en maakt het tariefregels mogelijk voor alle platforms die u gebruikt.
U kunt ook minimale verblijfsdagen bijwerken door prijzen toe te wijzen voor alle distributiekanalen en seizoensbeperkingen instellen – alles op één plek!
Hoe combineert u een Channel Manager met een CRM voor vastgoed?
U kent de channel manager al, maar als deze hand in hand gaat met een CRM voor vastgoed is het nog efficiënter. Dit laatste, volgens het acroniem “Customer Relationship Management”, is een beheersoftware die helpt om de organisatie van vastgoedbedrijven te verbeteren, ontwikkelingsprocessen te stroomlijnen en de productiviteit te verhogen.
Hoe kunt u deze twee software combineren? Simpel, het kanaal helpt op een geautomatiseerde manier bij het beheren van de verhuur, maar hoe zit het met de gasten, heeft u aan hen gedacht? Dit is waar het CRM voor onroerend goed om de hoek komt kijken
Voorbeeld: stelt u zich voor dat u een appartement te huur heeft in Albufeira, dan worden de automatische updates afgehandeld door het kanaal en de klantportemonnee via het CRM van het vastgoed, waarbij belangrijke informatie voor de boeking wordt verstrekt. Zodra de informatie is verzameld, wordt de communicatie vastgelegd.
Beste CRM’s voor vastgoed
Zoho CRM
Het is een van de eenvoudigste software om te gebruiken en ideaal als u een beginnende eigenaar bent. Een van de voordelen is dat het werkt door interactie met Google Gsuites. Wat de prijzen betreft, bieden ze pakketten aan vanaf 12 euro tot 45 euro, met uitgebreide functiebeperkingen.
Het heeft ook:
- Gratis versie voor het beheren van klantcontacten.
- Genereert maandelijkse rapporten.
- Betalingsopties met aangepast modulebeheer met geautomatiseerde taken, waarbij gasten online enquêtes kunnen beantwoorden.
Hubspot
Het wordt gekenmerkt door het feit dat het een van de best ontwikkelde en op de markt gebrachte programma’s op internet is, met tools voor marketing en klantenservice. Het heeft een gratis versie en een betaalde versie. De beschikbaarheid is starter en professioneel.
Dit type software maakt het mogelijk:
- Berichten verzenden of oproepen ontvangen met de client.
- Maak een afsprakenkalender voor potentiële gasten.
- Genereer rapporten op maat met intelligente verkoopanalyses.
Inmoweb
Het concurreert met andere CRM’s voor onroerend goed door een gratis proefmaand aan te bieden, en pakketten variëren van 29 euro tot 110 euro.
Aan de andere kant biedt het uitstekende voordelen zoals:
- Onbeperkt vastgoedbeheer
- Onbeperkt klantenbeheer.
- Gateways met portals.
- Ondersteuning per e-mail.
- Synchronisatie met Google Agenda.
- Commerciële prestaties
- Marketing voor eigenaars.
Hoe kiest u de beste?
We raden u aan om een aantal van deze softwarepakketten uit te proberen. Ze zijn allemaal uitstekend en besparen u veel tijd, waardoor uw winstgevendheid en efficiëntie als vastgoedbeheerder, -beheerder of -eigenaar verbetert.
Er zijn veel channel managers voor onder andere villa’s, flats, landelijke huizen of bungalows die werken met advertentieplatforms voor verhuur zoals Airbnb, Expedia en Holidu. Alle platforms kunnen worden gecombineerd met CRM’s voor onroerend goed om een geautomatiseerde service te bieden bij het reageren op gasten.
In het begin kan het moeilijk zijn, maar na een week zult u de arbeidsbesparing door het gebruik van deze software waarderen. Blijf leren hoe u uw eigendommen kunt beheren om meer inkomen te verdienen door uw productie-efficiëntie te verbeteren.