Hoe je jouw advertenties voor vakantiewoningen op meerdere platforms beheert

Tips voor het efficiënt beheren van vakantieverhuur via verschillende websites

magazine_image

April 2025

Wanneer je een mooie vakantiewoning hebt, wil je natuurlijk wel dat deze optimaal bezet is. Daarom is het slim om deze op verschillende vakantieverhuurwebsites te adverteren. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe zorg je ervoor dat al die advertenties kloppen? Hoe beheer je je agenda wanneer de vakantiewoning op allerlei plekken geboekt kan worden? En hoe houd je alle communicatie bij? Hier vind je praktische tips voor multi-platform vakantieverhuur, zodat je jouw vakantiewoning op een makkelijke én effectieve manier adverteert.

Waarom zou je meerdere vakantieverhuurportalen gebruiken?

Iedere vakantieverhuurwebsite heeft weer iets anders te bieden. De ene website spreekt voornamelijk jongeren aan, terwijl een oudere doelgroep juist kijkt op websites die voornamelijk speciale of luxe accommodaties aanbieden. Heb je een vakantiewoning die bij bijna iedere doelgroep in de smaak valt? Dan is het belangrijk om deze ook op verschillende websites te adverteren. Zo bereik je iedere groep en is de kans groter dat je vakantiewoning optimaal verhuurd wordt.

Denk ook aan internationale gasten. Ieder land heeft weer zijn eigen populaire vakantieverhuurportaal. Vind je het belangrijk om ook gasten uit andere landen aan te trekken? Dan is het dus essentieel dat je jouw vakantiewoning op verschillende portalen aanbiedt. In het ene land is AirBnB misschien de norm, terwijl gasten uit andere landen liever Booking of Vrbo gebruiken. Onderzoek dus welke portalen gebruikelijk zijn in de landen die jij wilt aanspreken en maak daar dan ook gebruik van.

Hoe beheer je je advertenties op meerdere vakantieverhuurwebsites? 

Het is niet moeilijk om advertenties aan te maken op meerdere vakantieverhuurportalen. Overal kun je je aanmelden en, wanneer je aan alle voorwaarden voldoet, je advertentie live zetten. Het is vooral de kunst om al die advertenties op de lange termijn te beheren. Hier vind je een paar praktische tips om dat zo makkelijk mogelijk te maken.

Zorg voor de juiste inhoud

Je maakt het jezelf een stuk makkelijker wanneer je al een goede basis klaar hebt liggen zodra je begint aan multi-platform vakantieverhuur. Dat betekent dat je omschrijvingen hebt van de vakantiewoning, net als een lijst met alle services en voorzieningen die aanwezig zijn. Zorg er ook voor dat je de juiste foto’s hebt geselecteerd en denk na over een titel. Wanneer je al die informatie bij de hand hebt, is het veel makkelijker om je advertenties te creëren. Dit voorkomt dat informatie niet overeenkomt en zorgt ervoor dat je advertenties een uniforme uitstraling hebben.

Houd er wel rekening mee dat iedere vakantieverhuurwebsite weer andere manieren heeft om je advertentie weer te geven. Waar je bij het ene portaal alle ruimte hebt voor foto’s, zul je bij een andere website een selectie moeten maken om enkel de beste foto’s te delen. Je kunt je dus goed voorbereiden, maar soms moet je een beetje flexibel zijn.

Controleer de instellingen

Ik wil mijn huis verhuren voor vakanties, maar natuurlijk wel met mijn voorwaarden. Dat is logisch. Daarom heb je al nagedacht over de belangrijkste huisregels. Misschien wil je geen huisdieren toestaan of wil je je gasten verbieden om te roken. Ook een bepaald maximaal aantal gasten is een goede richtlijn om over na te denken. Het is goed om die regels te hebben, maar controleer ook of alles op de juiste manier is ingesteld op ieder platform. Soms gaat het om een klein vakje dat je aan moet vinken om een bepaalde regel aan te geven aan potentiële huurders. Zorg er dus voor dat alle instellingen gelijk zijn, zodat er geen misverstanden ontstaan.

getty-images-SCWdwfcr94I-unsplash

Gebruik software om agenda’s te synchroniseren

Een van de lastigste aspecten van je vakantieverhuur op AirBnB beheren en tegelijkertijd ook andere websites gebruiken, is het beheren van je agenda. Is je vakantiewoning op het ene platform op een bepaalde datum geboekt? Dan moet hij eigenlijk direct niet meer op die datum beschikbaar zijn op alle andere websites. Anders is het risico op dubbele boekingen te groot, wat je uiteindelijk weer problemen oplevert. Wanneer je van meerdere websites gebruikmaakt, is het niet altijd haalbaar om zelf direct alle data uit de kalender te halen zodra je vakantiewoning geboekt is. Dat kost veel tijd, maar maakt de kans op fouten ook groter.

Overweeg daarom om speciale software te gebruiken. Deze software helpt je om al je advertenties aan elkaar te koppelen. Vervolgens worden ook alle agenda’s met elkaar gesynchroniseerd. Is je vakantiewoning op een bepaalde website geboekt? Dan wordt hij meteen op onbeschikbaar gezet op alle andere platforms. Door dit te automatiseren, hoef je niet na te denken over de verhuur van je vakantiewoning. Alles loopt gewoon vanzelf.

Automatiseer de communicatie met je gasten

Een ander onderdeel dat veel tijd in beslag neemt, is het communiceren met gasten. Je moet vragen beantwoorden, gasten instructies sturen om in te checken en achteraf om een recensie vragen. Wanneer je jouw vakantiewoning op meerdere websites adverteert, krijg je op al die websites aanvragen en mailtjes van gasten. Je maakt het jezelf makkelijker door de communicatie te automatiseren. Dit houdt bijvoorbeeld in dat je een automatische mail stuurt na een boeking, een week voor de aankomstdatum en op de incheckdag met alle instructies om toegang te krijgen tot de vakantiewoning.  Wanneer je al deze mails automatisch stuurt, voorkom je veel onnodige mailtjes van gasten. Je hebt dan ook veel meer tijd over om aan andere berichten te besteden, bijvoorbeeld wanneer potentiële huurders een vraag hebben over je vakantiewoning.

Maak het jezelf makkelijker: adverteer op één platform

Het is duidelijk dat je vakantieverhuur op meerdere platforms beheren zijn voordelen heeft. Waarom is er dan toch het advies om slechts één vakantieverhuurwebsite te gebruiken? Het is mogelijk om een advertentie aan te maken op een platform als Holidu. Dat doe je dus op één plek. Vervolgens zorgt Holidu ervoor dat deze advertentie op alle andere grote vakantieverhuurwebsites eindigt. Alles wordt direct gesynchroniseerd en je hoeft je geen zorgen te maken over het bijhouden van meerdere agenda’s.

Het voordeel van deze manier van werken is dat je echt maar één website hebt om in de gaten te houden. Je hoeft niet steeds te controleren of bepaalde instellingen wel goed staan en of de synchronisatie goed loopt. Het is namelijk de taak van het vakantieverhuurportaal om dat in goede banen te leiden. Dat is natuurlijk wel een service waar je waarschijnlijk wat extra voor betaalt, maar je bent ook aanzienlijk minder tijd kwijt aan het beheren van je advertenties. Zo kun je je bezighouden met de dingen die echt belangrijk zijn: een goede service bieden en gasten op de beste manier verwelkomen.

Meer artikelen in deze categorie:

Gastheren

Jouw vakantiehuis voorbereiden op het tulpenseizoen

Gastheren

Hoe je meer herhaalboekingen krijgt

Gastheren

Alles over het Star Host-programma van Holidu

Gastheren

3 extra’s waarvoor gasten graag willen bijbetalen

Gastheren

5 tips om je verhuurbedrijf voor vakantiehuizen te laten groeien

Gastheren

10 rendabele manieren om je vakantiewoning duurzamer te maken

Ontvang altijd de laatste reistips, last-minute kortingen en andere onverslaanbare aanbiedingen voor vakantiehuizen.
Door op "Abonneren" te klikken, geef ik toestemming aan de Holidu Groep (Holidu GmbH en Holidu Hosts GmbH) om mij de hierboven genoemde inhoud per e-mail toe te sturen. Hiervoor geef ik ook toestemming aan de Holidu Groep om mijn e-mail openings- en klikgegevens te analyseren en om de communicatie-inhoud af te stemmen op mijn interesses. Ik kan de gegeven toestemming te allen tijde met werking voor de toekomst intrekken. Voor meer informatie kunt u ons Algemene voorwaarden en Privacybeleid raadplegen.