Vliegen in luxe: Dit zijn de luchtvaarmaatschappijen met de meest betaalbare business class prijzen
Voor elke reisliefhebber heeft de ervaring van het vliegen in business class een bijzondere aantrekkingskracht. Een gestroomlijnd incheckproces, toegang tot exclusieve lounges en eersteklas entertainment tijdens de vlucht, het wordt vaak vergeleken met een verblijf in een luxehotel duizenden meters boven de grond. Jammer genoeg is het prijsticket dat vasthangt aan deze ervaring vaak enorm groot, en is vliegen in business class iets waar we alleen maar over durven dromen.
Maar wat als genieten van de business class luxe tijdens een vlucht niet noodzakelijkerwijs exorbitante kosten betekent? Holidu, één van Europa’s bekendste boekingsportalen voor vakantiehuizen, heeft zorgvuldig het prijsverschil geanalyseerd tussen economy class en business class aangeboden door meer dan 30 van ‘s werelds grootste luchtvaartmaatschappijen om te bepalen welke de beste prijs-kwaliteitverhouding biedt. Voor slimme reizigers die op zoek zijn naar een luxe ervaring tegen een meer betaalbare prijs, zijn dit de luchtvaartmaatschappijen om te overwegen.
Belangrijkste bevindingen van het onderzoek:
- De gemiddelde prijs voor een vlucht in business class is gemiddeld 250% hoger dan die voor een vlucht in economy.
- Vier van de top tien goedkoopste business class zetels zijn van Aziatische luchtvaartmaatschappijen. Nog vier andere zijn Europees, en er staat slechts één Afrikaanse (Air Algerie) en één Amerikaanse (American Airlines) maatschappij in de top 10.
- De Oceanische luchtvaartmaatschappijen in het onderzoek behoren tot de maatschappijen met het grootste prijsverschil, waarbij de businessclasses van Air New Zealand en Qantas respectievelijk 263,55% en 342,34% duurder zijn dan hun economy class.
- De route met het kleinste prijsverschil tussen economy en business class tickets in het onderzoek was Iberia’s vlucht van Madrid naar Athene, met tickets die respectievelijk 530 en 656 euro kosten.
- Aan de andere kant is de route met het grootste prijsverschil de vlucht van Etihad Airway van Abu Dhabi naar Muscat, met een verschil van +1,271% tussen het economy class-tarief van €56 en het business class-tarief van €771.
- Hainan Airlines, Aer Lingus, Air India, KLM, Emirates en Etihad Airways hebben een groter prijsverschil tussen economy en business class op hun korteafstandsvluchten dan op hun langeafstandsvluchten.
De 3 luchtvaartmaatschappijen met de meest betaalbare business class
1. All Nippon Airways (ANA)
De luchtvaartmaatschappij met het kleinste prijsverschil tussen economy en business class is All Nippon Airways, ook bekend als ANA. ANA is gevestigd in Tokio en is de grootste luchtvaartmaatschappij van Japan. Ze vliegen je naar zo’n 50 bestemmingen in Japan en 32 internationale bestemmingen in Azië, Europa en Noord-Amerika en bieden business class aan op korte, middellange en lange vluchten.
Gemiddeld is de business class van ANA maar 82,22% duurder dan de economy class-tarieven. In vergelijking met het sectorgemiddelde van 250,19% is dat behoorlijk indrukwekkend! Volgens het onderzoek kost de vlucht Tokio-Seoul bijvoorbeeld €963 in economy class, maar slechts €337 meer in business class. Als je bedenkt dat dit inclusief loungetoegang, fast lane bij de veiligheidscontrole, exclusieve zitplaatsen en comfortabelere voorzieningen is, dan krijg je zeker waar voor je geld.
2. Japan Airlines
Op de tweede plaats staat de belangrijkste concurrerende luchtvaartmaatschappij van ANA, Japan Airlines. Deze luchtvaartmaatschappij is ook gevestigd in Tokio en vliegt op 220 bestemmingen in 35 landen over de hele wereld. Als het op upgraden aankomt, is Japan Airlines een van de weinige luchtvaartmaatschappijen waar het prijsverschil tussen economy en business class minder dan 100% is.
Op de route Tokio-Hanoi kost business class vliegen bijvoorbeeld slechts €434,33 meer (€1.895 tegenover €1.460 in economy class), wat geen buitensporige uitgave is voor het extra comfort dat je krijgt op deze reis van zes en een half uur. Al met al zijn Japanse luchtvaartmaatschappijen de beste optie als je voor weinig geld in luxe wilt vliegen.
3. Asiana Airlines
Een andere Aziatische luchtvaartmaatschappij, Asiana Airlines, sluit de top drie af. Asiana Airlines, een van de twee grootste luchtvaartmaatschappijen van Zuid-Korea, is goed voor ongeveer 25% van de internationale luchtvaartmarkt van het land. Asiana Airlines is lid van Star Alliance, heeft haar basis op Incheon International Airport in Seoul en vliegt 14 binnenlandse routes en 90 internationale routes door Azië, Europa, Noord-Amerika en Oceanië.
Als je van Seoul naar Delhi vliegt met Asiana Airlines, is business class slechts € 189,29 duurder dan economy class, maar dan inclusief een flatbed-stoel, maaltijden aan boord en ontspannende voorzieningen. In totaal is business class vliegen met Asiana Airlines 119% duurder dan economy class.
Nederland: KLM
Het onderzoek heeft ook de Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM bekeken. En wat blijkt? KLM staat op de 25ste plaats, en is na Air France de Europese maatschappij met het grootste verschil tussen economy en business class, gemiddeld zo’n 308%. KLM doet het wel beter op lange vluchten, daar is het prijsverschil lager met 219% wat KLM de 9de plek opbrengt.
Europa: Austrian Airlines
Als we specifiek naar Europa kijken, dan heeft Austrian Airlines het laagste prijsverschil tussen haar economy en business class. Austrian Airlines rekent gemiddeld 194,82% meer voor business class dan economy class en staat daarmee op de zevende plaats in dit onderzoek. Voor wie bijvoorbeeld van Wenen naar Larnaca (Cyprus) vliegt met Austrian Airlines, is business class 69,66% duurder dan economy class, maar dat is inclusief een extra stuk handbagage en een extra stuk ruimbagage, wat neerkomt op ongeveer 81 euro. En dan hebben we het nog niet eens over gratis loungetoegang, exclusieve menu’s en extra frequent flyer-punten.
Verenigde Staten: American Airlines
American Airlines was de best genoteerde Amerikaanse luchtvaartmaatschappij met het kleinste kostenverschil tussen de economy- en businessklasse en eindigde op de zesde plaats in het hele onderzoek. Volgens de conclusies van het onderzoek is de business class van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij 165,70% duurder dan de economy class. Bijvoorbeeld, vluchten op middellange afstand van Dallas naar Punta Cana kosten ongeveer 376 euro in economy class als we de rekensom maken. Maar in business class kost de vlucht naar de Dominicaanse Republiek, die vier uur en 30 minuten duurt, ongeveer €633.
De meest exclusieve luchtvaartmaatschappij: Etihad Airways
En aan de andere kant van de schaal? Etihad Airways is de luchtvaartmaatschappij met de hoogste toeslag op haar business class tickets. De luchtvaartmaatschappij is een van de twee vlaggenmaatschappijen van de Verenigde Arabische Emiraten en is gevestigd in Abu Dhabi. Etihad Airways staat bekend om haar uitzonderlijke reiservaringen naar luxe bestemmingen, wat haar prijs zou kunnen verklaren.
Gemiddeld zijn de business class tickets van de luchtvaartmaatschappij 592,82% duurder dan economy class, meer dan 200% duurder dan alle andere luchtvaartmaatschappijen in het onderzoek! Een van de meest astronomische stijgingen die we zagen bij het analyseren van de gegevens was op de route van Abu Dhabi naar Muscat (Oman), waar de economy class € 65 en de business class € 902 kostte. Is de hoge prijs de moeite waard? Etihad Airways gaat wel verder dan veel andere luchtvaartmaatschappijen met het business class-aanbod. Zo bieden ze een chauffeurservice aan van de parking naar de incheckbalie en serveren ze champagne bij het boarden.
Onderzoeksmethode
De studie evalueerde een lijst van 33 luchtvaartmaatschappijen wereldwijd met internationale vluchten die Business Class aanbieden op hun vluchten (alle low-cost maatschappijen werden uitgesloten van de studie) en vond het verschil tussen Business Class-tarieven en Economy Class-tarieven op een steekproef van korte-, middellange- en langeafstandsvluchten vanaf de thuisluchthaven van de luchtvaartmaatschappij. Alle gegevens werden op dezelfde dag verzameld om de studie niet te vervuilen met plotse prijswijzigingen.
Om de ranglijst samen te stellen, werd het gemiddelde verschil voor elke luchtvaartmaatschappij berekend voor de hele steekproef, d.w.z. voor korte, middellange en lange vluchten. Vervolgens werd het laagste tarief, en dus het voordeligste tarief voor upgraden, geanalyseerd. De gegevens werden verkregen in maart 2024.