Bescherm jezelf als host tegen fraude en bedrog
Houd jouw vakantieverhuur veilig
- 5 tips om oplichting bij reserveringen en betalingen te vermijden
- Ken de meest voorkomende oplichtingspraktijken van vandaag
- Meld altijd pogingen tot oplichting
Februari 2024
We bekijken de meest voorkomende oplichtingspraktijken in de vakantieverhuur
De toerismesector, en meer specifiek die van vakantiewoningen, wordt af en toe getroffen door online fraude en pogingen tot oplichting. Iedereen kan in een van deze valstrikken vallen, of ze nu virtueel of analoog zijn. Daarom is het raadzaam om vooraf richtlijnen voor preventie en bescherming vast te stellen wanneer je jouw eigendom bij een vakantieverhuurplatform aanmeldt. Bovendien geven deze extra waarborgen een professioneel beeld aan de gasten. Hieronder breken we een reeks tips uit om je appartement of vakantiehuis op een veilige manier te verhuren, zodat je niet in de vallen van oplichters trapt.
5 tips om oplichting bij reserveringen en betalingen te vermijden
Kies een 100% veilige betaalmethode
Een van de belangrijkste maatregelen om oplichting te voorkomen, is betalingsmethoden kiezen die veiligheid in beide richtingen garanderen, voor gastheren én gasten. Banken gebruiken zeer geavanceerde beveiligingsmethoden en ondersteunen doorgaans hun gebruikers bij fraudegevallen. Er zijn ook garanties bij universele betaalmethoden zoals PayPal of iDeal.
In elk geval moet je zeer oplettend zijn voor elk betalingsverzoek, vooral voor verzoeken om buiten de gebruikelijke platforms te betalen. Bedenk dat de bedoeling van oplichters is om geen sporen van hun misdrijf achter te laten.
Controleer de identiteit van je gasten
Het lijkt misschien heel voor de hand liggend, maar het is essentieel om de identiteit van de mensen die onze vakantiewoning willen huren, te verifiëren. Bij het verhuren van een vakantieappartement, vraag om geldige nationale documenten en doe indien nodig een eenvoudige zoekopdracht online om de identiteit van de gasten te verifiëren. Wees wantrouwig tegenover e-mails met slechte redactie, ongebruikelijke namen of vreemde verzoeken. Alles wat als ongebruikelijk gedrag wordt beschouwd, moet in quarantaine worden geplaatst.
Handhaaf een strikt beleid van transparantie, vooral voor betalingen en terugbetalingen
Oplichters vermijden doorgaans gastheren die veeleisend en nauwgezet zijn met registratie- en betalingsmethoden. Als we strenge en onbuigzame richtlijnen vaststellen voor reserveringen en annuleringen bij het adverteren van een vakantiewoning, filteren we mogelijke oplichters eruit. In het geval dat je geld moet terugbetalen dat aan je is betaald, controleer altijd de betreffende reservering, de details ervan en de identiteit van de gasten. Het zou niet de eerste keer zijn dat oplichters zich voordoen als eerdere gasten om problemen tijdens het verblijf te claimen en rechtstreeks een vergoeding op hun rekeningen te ontvangen.
Op communicatief niveau moet onze vakantieverhuur onberispelijk zijn en alle details van het contract melden: tarieven en betalingsvoorwaarden, vooraf betaalde stortingen of borgsommen, annuleringsdetails, huisregels, enz. Slechte communicatie opent niet alleen de deur naar oplichting, maar ook naar misverstanden.
Let goed op voor phishing
Als eigenaar van een woning die wordt geadverteerd op een vakantieverhuurwebsite, ontvang je dagelijks veel e-mails. Waarschijnlijk zullen sommige proberen je geld te ontfutselen via geavanceerde phishingstrategieën. Hackers die dergelijke fraudulente strategieën ontwikkelen, kunnen zich voordoen als je bank, je telefoon-, gas- of elektriciteitsprovider, of gewoon als een zakenpartner of familielid.
Deze pogingen tot fraude kunnen ook per sms of WhatsApp komen, of zelfs via een QR-code. Het doel is altijd hetzelfde: ervoor zorgen dat jij op eigen initiatief een overboeking doet of de gegevens van je bankrekening verkrijgen, zodat zij zelf een transactie kunnen uitvoeren. Daarom moet je elke vorm van communicatie die je ontvangt goed onderzoeken en wees argwanend ten opzichte van niet-routinematige handelingen die toekomstige gasten van je vragen.
Meld pogingen tot oplichting
Het melden van pogingen tot oplichting bij het verhuren van je vakantiewoning is essentieel. Als je het ongeluk hebt gehad om slachtoffer te worden van oplichting (of een poging daartoe), is de volgende stap naar het politiebureau gaan om verslag uit te brengen van wat er is gebeurd. Een tijdige aangifte kan verschillende doelen bereiken:
- De politie zal informatie en gegevens verzamelen over de verschillende oplichtingsmethoden en er kunnen protocollen voor preventie in de toekomst worden bestudeerd.
- Er kan onderzoek worden gedaan naar mogelijke daders en ze kunnen voor de rechter worden gebracht.
- Er wordt een beeld overgebracht van een serieuze en onverbiddelijke gastheer.
Ken de meest voorkomende oplichtingspraktijken van vandaag
De valse betaling
Het werkt zo: oplichters gebruiken een soort van betalingsbewijs (uiteraard vals) of omkeerbare storting om te beweren dat het verblijf is betaald en ze eisen een terugbetaling om welke reden dan ook. Ze profiteren ervan dat veel gastheren niet vertrouwd zijn met het uiterlijk van bankoverschrijvingen om hun val te zetten.
Chantage met beoordelingen
Het is een oplichtingspraktijk waarvan verschillende gevallen al bekend zijn. Het gaat om mensen die een reservering maken en deze vervolgens annuleren; vervolgens vragen ze om een vergoeding onder vermelding van een onzinnige reden (te laat annuleren, behandeling ontvangen, communicatie, enz.). Als ze het niet krijgen, chanteren ze de gastheer met negatieve recensies over zijn eigendom op internet.
Identiteitsdiefstal
Het lijkt op scènes uit een film, maar het zijn net zo goed echte situaties. Er zijn gevallen geweest waarin iemand de gegevens van toekomstige gasten heeft verkregen en zich later heeft geïdentificeerd en heeft voorgedaan als die persoon om vervolgens een voortijdige annulering te vragen. Het geld wordt ontvangen op een nieuw bankrekeningnummer of direct in contanten. Uiteindelijk blijven de echte gasten zonder reservering en de gastheer zonder geld.
Gevallen van valse klachten
Een andere oplichting in vakantieappartementen die terrein wint, is die van valse klachten. Het zijn gasten die gratis willen verblijven en klagen over lawaai, slechte geuren, vuil of beweren eenvoudigweg dat iets niet werkt. In sommige gevallen zijn het zelfs de reizigers zelf die op de laatste dag het probleem veroorzaken. Uiteindelijk stort een verbaasde gastheer een vergoeding, soms zelfs zonder zich bewust te zijn van de fraude.
Je kent nu enkele van de belangrijkste oplichtingspraktijken bij vakantieverhuur; het is nu aan jou om voorbereid te zijn om ze te bestrijden en gasten met vertrouwen te verwelkomen, terwijl je de risico’s minimaliseert. Door onze adviezen strikt op te volgen, heb je niets te vrezen en kun je met alle garanties adverteren op Holidu.